Gå til innhold

Nybegynner i Nikon D50


Anbefalte innlegg

Fikk verdens beste julegave i dag, altså Nikon d50 med 18-55 mm kit.

Siden jeg er helt nybegynner på dette kamera, lurer jeg på om det er noen som bruker det som har noen erfaringer og tips å komme med?

 

Og går det ann å se på skjermen før man tar bildet, sånn at man slipper å ha øyet inntil øyestykket hele tiden? Hadde vært fint vis det hadde fungert som ett kompakt kamera.

 

Takker for hjelp :)

 

Edit: Leif

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

spejlet dækker for sensoren, så du kan ikke bruge skærmen som søger.

 

hvis du skal have en ganske hurtig overflyvning på spejlrefleks, så kan du evt. kigge på min side hvor tingene er beskrevet meget kort og lettilgængeligt - hvis du syntes andet så lad mig det lige vide ...

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Som Kigulu sier, så kan du ikke bruke LCD skjermen til å se eller komponere bilder før du tar de - du må bruke søkeren.

 

Noen tips ellers;

 

-Les bruksanvisningen x antall ganger, prøv ut det du leser, og les den igjen

-Still kameraet på manuell, evt. A eller S (Aperture priority eller shutter priority) først som sist, og lær derfra (selv om du kan få ok resultater ved å kjøre det på grønt/full auto, men da synes jeg noe av vitsen med ett dSLR er borte)

-Les Digitutor siden for D50 hos Nikon, den er veldig god for nybegynnere på dSLR og D50

-Prøv alle forskjellige innstillinger som finnes på kameraet, og lek med de

 

18-55 kitobjektivet er sånn passe greit, men du må blende ned en del for at det skal yte bortimot optimalt - fra F/8 gir skarpe bilder (dette er vel "kjerneområdet" for de fleste billige objektiver tror jeg...). Kommer an på hva du skal ta bilder av da selvfølgelig, og tilgjengelig lys - du kan begynne å få forholdsvis lange lukkertider ved disse blenderåpningene i dårligere lys.

 

Noen generelle tips;

 

-Har du ikke stativ, så kjøp ett!

-Les noen generelle bøker om fotografering (hvis du ikke allerede har gjort det)

-Begynn å spar penger! (til blitz, objektiver, osv...) utstyrstrangen vil melde seg ;)

Lenke til kommentar

Helt enig med Mr. Magoo!

Jeg fikk nylig et Nikon D50. Det er kjempebra.

Å gå igjennom bruksanvisningen er noe jeg hater aller mest.

Hvis din hjerne fungerer som min, ber jeg deg lette på rumpa, stikke ut i skauen og prøve deg frem.

 

Da jeg fikk mitt kamera, fant jeg frem til denne siden som er veldig fin;

http://www.nikondigitutor.com/eng/d50/index.shtml

Der går man igjennom alle de forskjellige funksjonene i kameraet.

 

MEN!

Det er en ting du bør være sinnsyk obs på.

Hvis du er uheldig å dulte borti ett eller annet med objektivet og det knuser, blir det dyrt. Men hvis du har et UV-filter foran, vil bare UV-filteret knuses. Da slipper du å få ødelagt hele objektivet!

Med en gang butikkene åpner på tirsdag, springer du dit og ber om å få et 52 mm UV-filter til objektivet ditt. Her i Molde koster det 155 kroner for et UV-filter til Nikkor.

 

I går fikk jeg et Nikkor AFG 70-300 mm objektiv. Det er knall!

Jeg skal snart bestille en blitz.

Jeg er ganske fersk med kameraer, men jeg savner det allerede på D50.

Lenke til kommentar
Hvis du er uheldig å dulte borti ett eller annet med objektivet og det knuser, blir det dyrt. Men hvis du har et UV-filter foran, vil bare UV-filteret knuses.
Det er flere problemer med det. Generelt så greier man ikke å knuse frontlinsa på et objektiv. Det skal såpass mye til at hele objektivet og antakelig kameraet også går i filler. Da hjelper ikke et UV filter på noen måte.

 

Små riper i linseglasset har vanligvis ingen betydning på bildekvalteten, mens et dårlig UV filter kan til tider ha en betydelig negativ effekt på kvaliteten samt stjele en kvart blender med lys.

 

Så under normal bruk vil jeg ikke anbefale UV filter for annet enn å filtrere ut UV. Hvis man vil bruke UV filter som beskyttelse mot riper så er det viktig å kjøpe et med god antirefleksbehandling sånn at lystapet og reflekser blir minimale.

Lenke til kommentar

De fleste menn liker ikke å lese bruksanvisninger. Jeg tror vi ser det som en fornærmelse mot vårt intellekt, men håvmod står for fall i den moderne tidsalder. Derfor har jeg funnet det nødvendig å lese gjennom den lille boken før jeg drar ut i skauen med et nytt kamera.

 

Før i tiden måtte vi lære oss å fotografere manuellt, enten vi ville det eller ikke. Da var ikke forskjellen så stor mellom forskjellige modeller og merker. Hadde man Nikon, så fant man frem på et Pentax også. Micro-chips og menyer fantes ikke.

I dag er det annerledes. Et Nikon ligner på et annet Nikon, men kan være veldig forskjellig fra Canon. Er det ditt første slr, ligner det ikke på noe du har erfaring med fra før.

 

Derfor er jeg uenig i skau-politikken. Ingenting ser mer ukult ut på location, enn en fotograf som leter i menyene etter noe han ikke finner. Like flaut er det å dra frem manualen i full offentlighet. Derfor vil jeg anbefale å lese manualen og gjøre seg kjent med menyene hvis du ikke ønsker å bli "av-maskulinisert" i full offentlighet. Jenter gjør aldri den tabben.

 

Mener ikke at du må ha fagbrev før du viser deg utenfor gutterommet med din nye leke, men at du trinn for trinn lærer deg kameraets funksjoner. Begynn med halv-automatiske funksjoner, som en nevnte. Kikket litt på den Nikon-siden. Virket grei, den. Hvis den inneholder alt fra manualen + litt til, så er den alt du trenger. Likevel synes jeg det er greit å ta med den "gamle" papir-boken på sengen når man legger seg.

 

Hvorfor synes vi gutter at det er så flaut å innrømme overfor oss selv at vi ikke er utlærte verdensmestere fra første dag? Kanskje vi bare er latere enn jentene? Velger den siste forklaringen. Det gjelder i alle fall meg, tror jeg :blush:

Ikke vær redd for å stille spørsmål her på forumet. Det har du allerede vist at du ikke er. Selv jeg, med mine over 20 års erfaring som seriøs fotograf, må av og til ty til dette og andre forumer for å få råd.

 

Velkommen til denne fantastiske hobbyen. Her på forumet har vi stort sett en fin tone overfor hverandre, og ingen spørsmål er for dumme.

Lykke til :!:

Lenke til kommentar
Fikk verdens beste julegave i dag, altså Nikon d50 med 18-55 mm kit.

Siden jeg er helt nybegynner på dette kamera, lurer jeg på om det er noen som bruker det som har noen erfaringer og tips å komme med?

5334669[/snapback]

Forslag:

Prøv med programhjulet på A (=aperture, blenderprioritert) og se hvordan bildene blir med ulike blendere satt. Lær deg også med en gang +/- -knappen, prøv å justere eksponeringen opp og ned f.eks 0.7 blendersteg, og se på resultatene. Hold blitzen unna i første omgang, unntatt når du skal ta lys-rett-i-fleisen-blder.

 

Skaff en 50mm f/1.8-Nikkor (evt 85mm 1.8 hvis det fins penger) for å utforske fastbrennvidder og mer lyssterke objektiver. Bruk i utgangspunktet alltid beskyttelsesfilter (riper gjør kanskje ikke så mye, men coatingen på frontelementet i objektivet kan slites ned!), men gjør gjerne tester med og uten, så du ser om det er noen ganger du ikke bør bruke det.

 

Bruk ikke kameraet ute i dårlig vær!

Lenke til kommentar

Så hvis man kjøper et antirefleks-filter eller et UV-filter, er det ikke lurt?

Striper eller i objektivet tar seg ikke veldig pent ut. Hva med sandkorn som lurer seg inn istedenfor på et evnt. UV-glass?

 

En bekjent som driver med fotografering som fulltidsjobb bruker ALLTID UV-filter for å beskytte.

 

I en fotobutikk på julaften ble jeg forresten anbefalt et polaroid-filter eller noe som skal gjøre bildene bedre.

 

Antirefleks skal jeg kjøpe meg snart.

Hjelper det forresten mot blitz som reflekteres i et vindu?

Lenke til kommentar
I en fotobutikk på julaften ble jeg forresten anbefalt et polaroid-filter eller noe som skal gjøre bildene bedre.

5336798[/snapback]

 

Sikkert ett sirkulært polafilter de snakket om. Riktig brukt fjerner det refleksjoner og øker fargemetningen.

 

Polfilter er det eneste jeg egentlig bruker av filtere. Bruker solblenderene som beskyttelse i stedet.

Lenke til kommentar

Polariseringsfilter brukes bl.a. til å redusere reflekser fra blanke overflater som vann, glass, metall, ja faktisk alt som reflekterer lys. Fargene blir i tillegg renere og dypere, siden sløret som reflekser skaper blir mindre. Eneste ulempe med å bruke pola-filter er at det også begrenser mengden lys som slipper forbi filteret, likt effekten i en ganske mørk solbrille.

 

Er selv litt forundret over de som hevder at UV og Skylight-filter reduserer bildekvaliteten kraftig. Jeg forstår at en langt fremskutt glassplate fremst på objektivet skaper større fare for flare, men det tar jo solblenderen seg av i de fleste tilfeller. Etter prinsippet "better safe than sorry" bruker jeg begge deler foran på mine linser, og har altid gjort det.

Det er riktig at de fleste proffe pressefotografer også velger denne løsningen, men det fordrer et minimum av kvalitet på glasset. Selv bruker jeg Nikon-filter på alle mine objektiver (selv om jeg er Canon-bruker), sett bort fra Sigma-zoomen som har Hoya HMC-filter.

Lenke til kommentar
Må forsåvidt legge til i diskusjonen om uv-filter som beskyttelse at det er en dårlig idé. Et objektiv tåler en del, men et uv-filter tåler ikke særlig mye. Og hvis uv-filteret knuses og det riper opp glasset er dette ganske ille :)

5336297[/snapback]

Dette minner meg litt om problemstillingen med ikke å bruke bilbelte fordi du KAN få en elg på biltaket, og da kan du bli hengende fast. Nå har jeg en kamerat som trolig lever nettopp fordi han IKKE brukte bilbelte i en slik situasjon, men jeg bruker belte likevel...

Tror jeg har knust to filtre i min tid - aldri noe problem for frontelementet i objektivet, men det hadde det blitt dersom filteret ikke hadde vært der. Men folk kan ha jo ha ulike knusestiler ;)

 

Tillegg: Faren for at objektivet ødelegges ved at elementer forskyves/mekanikken svikter etter en krasj er mye større enn faren for at det ødelegges av riper - med eller uten filter. Dette gjelder særlig plastrør som 18-55-kitobjektivet til D50. Ingen bør satse på at det tåler noe som helst av en trøkk!

Endret av capricorny
Lenke til kommentar
Må forsåvidt legge til i diskusjonen om uv-filter som beskyttelse at det er en dårlig idé. Et objektiv tåler en del, men et uv-filter tåler ikke særlig mye. Og hvis uv-filteret knuses og det riper opp glasset er dette ganske ille :)

5336297[/snapback]

Dette minner meg litt om problemstillingen med ikke å bruke bilbelte fordi du KAN få en elg på biltaket, og da kan du bli hengende fast. Nå har jeg en kamerat som trolig lever nettopp fordi han IKKE brukte bilbelte i en slik situasjon, men jeg bruker belte likevel...

 

5337664[/snapback]

 

Veldig morsom analogi :!:

Lenke til kommentar

Takker for gode tips :thumbup:

 

Har et par spørsmål til:

Siden jeg nå for tiden er veldig ivrig på å ta bilder, blir jo som oftest dette ute.. Hvordan er det med å ha kamera ute i minusgrader? Vil det ha en ødeleggene effekt?

 

Burde jeg kjøpe et nytt optikk med en gang, eller lære meg litt kamera og ta noe bilder først, før jeg kjøper meg et nytt? Isåfall, hvilket optikk burde jeg satse på?

Og hva slags (macro, fisheye)?

 

Noe annet jeg burde kjøpe? (Husk: Pengebegrensinger!)

 

Og kan noen forklare meg litt om ISO, lukkertid og blender? Synes både blenderen og lukkertid ble forvirrende, og ISO skjønner jeg meg ingenting av.

 

Og noen sa forresten at jeg burde lære meg å bruke kamera manuelt. Prøvde dette i dag, men det funket nesten ikke i det hele tatt. Hvofor burde jeg dette?

 

EDIT: La til litt flere spørsmål!

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar
Siden jeg nå for tiden er veldig ivrig på å ta bilder, blir jo som oftest dette ute.. Hvordan er det med å ha kamera ute i minusgrader? Vil det ha en ødeleggene effekt?
Så lenge det ikke blir ekstremt kaldt så går det fint. Hvis det er fuktig luft inne så kan du få kondens på kameraet når du kommer inn. Da er det lurt å legge det i en pose som du klemmer all luften ut av før du kommer inn. Hvis det er veldig funktig inne så kan det bli en del kondens inni kameraet når du går ut, det er vanskelig å unngå og kansje ikke så bra i lengden.

 

 

Burde jeg kjøpe et nytt optikk med en gang, eller lære meg litt kamera og ta noe bilder først, før jeg kjøper meg et nytt?
Det kan være lurt å ta en del bilder med det objektivet du har før du bestemmer deg for hvilken type objektiv du skal kjøpe. Ingen objektiver er dårligere enn de som bare ligger på hylla på grunn av at du ikke har bruk for det.

 

 

Og kan noen forklare meg litt om ISO, lukkertid og blender? Synes både blenderen og lukkertid ble forvirrende, og ISO skjønner jeg meg ingenting av.
ISO = lysfølsomhet, dobling av ISO gir halvering i lukkertid men mer støy. Bruk den laveste verdien som gir kort nok lukkertid.

Lukkertid = hvor lenge bildebrikken er eksponert for lyset fra objektivet.

Blender = lysåpningen, liten blenderverdi er stor åpning og liten dybdeskarphet.

 

 

Og noen sa forresten at jeg burde lære meg å bruke kamera manuelt.
Hvis du ikke skjønner hvordan kameraet fungerer så kan du ikke utnytte det fullt ut selv om du kan ha glede av det. Under vanskelige forhold og når du er ute etter spesielle effekter så har du liten eller ingen hjelp av automatikken, da bruker du manuelle instillinger og da må du vite hvordan kameraet fungerer.

 

Du justerer lukkertiden for å justere skarpheten til ting i bevegelse. da justerer du blenderen sånn at eksponeringen blir korrekt.

 

Du justerer blenderen når du vil ha kontroll over dybdeskarpheten, da justerer du lukkeren sånn at eksponeringen blir korrekt.

Lenke til kommentar
Burde jeg kjøpe et nytt optikk med en gang, eller lære meg litt kamera og ta noe bilder først, før jeg kjøper meg et nytt?
Det kan være lurt å ta en del bilder med det objektivet du har før du bestemmer deg for hvilken type objektiv du skal kjøpe. Ingen objektiver er dårligere enn de som bare ligger på hylla på grunn av at du ikke har bruk for det.

5342542[/snapback]

Og når du tar de bildene, så beveg deg! Gå nært! Mye nærmere enn du synes "passer", og se hvordan bildene endrer seg med avstand og zooming. Det er vanlig å komplettere kitlinsa med en 55-200mm eller 70-300mm tele, men ikke ta noen beslutning på dette før du har øvd deg. Kanskje er det f.eks et 105 eller 150 mm makroobjektiv du egentlig trenger - disse er i praksis et par blendere mer lyssterke enn de rimelige teleobjektivene også.

 

Når det gjelder automatisk/manuell, må ikke det være et enten/eller. Jeg antyda en måte du kunne begynne å bruke manuelle innstillinger, men samtidig ha støtte i automatikken. Du kommer ikke videre uten å kunne frigjøre deg fra automatikken, men den kan hjelpe deg til å komme fortere fram! :)

Lenke til kommentar

Mitt syn på et par av spørsmålene dine samt noen egne synspunkter:

 

Les bruksanvisningen akkurat så godt at du kan justere iso, + ta brukbare bilder med manuelle instillinger. Dette trenger du å gjøre fordi du må forstå hvordan kameraet fungerer uansett om du bruker lukker- eller blenderprioritet. Du trenger også dette for å kunne velge den beste iso verdien når du bruker automatisk eksponering. Så dersom du ønsker å kunne nyttigjøre potensialet i det kraftige verktøyet du har mellom hendene så er du bare nødt til å lære hvordan det fungerer. Deretter kan du løpe ut i skogen. Ditt nye D50 er et utmerket verktøy men det krever litt egeninnsats for å få virkelig gode bilder, og dersom du ikke behersker enkelte grunnleggende ferdigheter vil det være større muligheter for at du blir skuffet over resultatet. Øvelse gjør mester.

 

Ikke vær redd for å ta med kameraet ut i kuldegrader. Kameraet er til for at du skal bruke det. Sannsynligvis tåler det mer en du tror, men alt har selvfølgelig sine grenser. Et kamera som man er redd for å ta med i tilfelle det skulle gå i stykker er etter mitt syn et ubrukelig kamera.

 

Bruk et UV filter dersom du føler at det er riktig. Det vil ofte gi deg "litt" dårligere bildekvalitet men vil ikke hemme deg i din prosess med å lære å ta gode bilder. Maksimalisering av bildekvalitet med objektiver til 5 sifrede priser, tidskrevende etterbehandling på pc osv kommer tidsnok allikevel, så gjør deg selv den tjenesten å glemme dette foreløpig. Forøvrig så er det beste du kan gjøre for billedkvaliteten foreløpig å bruke en skikkelig solblender på objektivet. Det hjelper virkelig.

 

Kjøp gjerne nye objektiver som utvider mulighetene dine. Men vent litt med å erstatte de fokallengdene du allerede har. Lær å bruke kameraet først, så har du bedre grunnlag for i fremtiden å kunne bestemme hva du eventuelt "bare må ha".

Lenke til kommentar
Burde jeg kjøpe et nytt optikk med en gang, eller lære meg litt kamera og ta noe bilder først, før jeg kjøper meg et nytt? Isåfall, hvilket optikk burde jeg satse på?

Og hva slags (macro, fisheye)?

5342181[/snapback]

 

Du finner fort ut hva du savner, bruk kitobjektivet en liten stund og tenk over hva du tar bilder av og hva du vil ta bilder av - så finner du ut hva du savner. For min del ble tele ett savn ganske fort, men jeg planlegger å ta mye bilder av dyr og motorsport da. For øyeblikket har jeg optikk som dekker alt fra 18mm til 400mm (med ett lite gap mellom 125-135), men ikke verdens mest lyssterke optikk. Bruker kun mine 2 Sigma'er, kitobjektivet har ikke vært på kameraet siden jeg kjøpte Sigma 18-125. Det jeg savner nå, er mer lyssterk optikk og fastoptikk. Sigma 30mm F/1,4 og Nikkor 85mm F/1,8 står på lista for fastoptikk - mens ett Sigma 70-200 F/2,8 + 1,4TC for telebiten. Men det er hva som dekker mine behov - dine egne behov finner du ut av. Hvis penger er ett tema, så vurder Nikkor 50mm F/1,8 (ca. 1000) + en 70-300 (enten Nikkor G til ca. 1000+ eller Sigma variantene til 1500-2000). Da har du ett lyssterk fastobjektiv til en billig penge og en grei telezoom. Dette er bare tips, som sagt så må du finne ut hva du trenger selv. For noen er ordentlig vidvinkel tingen, for andre macro... ingen er like eller har like behov.

 

Noe annet jeg burde kjøpe? (Husk: Pengebegrensinger!)

5342181[/snapback]

 

-Stativ - hvis du ikke allerede har. Stativ er for min del en selvfølge.

-Ekstern blitz - blitzen på D50 er ikke all verdens, men igjen er det dine behov som dikterer. SB-600 er forholdsvis billig, ser også at andre anbefaler Sigma sin EF 500 uten at jeg kjenner noe til den.

-Flere minnekort og ekstra batteri kan være kjekt, jeg har iallefall hatt nytte av det.

-Sirk. polfilter + evt. gråfilter - igjen; vurder dine egne behov for dette.

 

Og kan noen forklare meg litt om ISO, lukkertid og blender? Synes både blenderen og lukkertid ble forvirrende, og ISO skjønner jeg meg ingenting av.

 

Og noen sa forresten at jeg burde lære meg å bruke kamera manuelt. Prøvde dette i dag, men det funket nesten ikke i det hele tatt. Hvofor burde jeg dette?

5342181[/snapback]

 

ISO, blender og lukker har du fått godt forklart her allerede, så det repeterer jeg ikke.

Hvis du setter kameraet i manuelt, så må du stille inn iallefall lukker og blender selv. Lukkertiden velger du ved å vri på hjulet på høyre siden, og blenderåpning velger du ved å holde inne eksponeringskompensasjonsknappen mens du vrir på samme hjul. I søkeren på D50 kan du så se om bildet blir over eller undereksponert, og justere derfra (den baren som har 0 i midten og + til venstre og - til høyre - forteller iallefall litt om bildet vil bli over, under eller normalt eksponert, men det er ikke alltid du kan stole blindt på den).

Hvis du prøver deg frem med Aperture priority og Shutter priority, så se på hvilke verdier kameraet velger for lukkertid i A eller hvilken blenderåpning det velger i S - kanskje du lærer litt av det når du etterhvert kjører i M.

 

Lær deg også først som sist hvordan du stiller inn og bruker ISO, hvitbalanse, lysmåling, osv. Har du sett på Digitutor siden for D50 enda? Den dekker alt dette, selv om det kan bli litt overfladisk til tider. Ha kameraet ved siden av deg og prøv underveis.

Det er en læringsprosess som alt annet, men jeg kan love deg at tar du deg tid til å sette deg ordentlig inn i kameraet så er belønningen verdt det! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...