Gå til innhold

Drivere og linux?


Gjest Slettet-yXKhlxsjUZ

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-yXKhlxsjUZ

Hei!

 

Har planer om å legge inn linux på laptoppen min, en HP Pavilion NB dv4110EA, men så kommer problemet:

 

Googlet etter drivere, men fant vel så å si ingen.. Hadde planer om å installere Ubuntu, men noen som vet hvor drivere kan finnes?

 

Mvh Christian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen på linux og windows ang. drivere, er at de aller, aller fleste driverene du trenger følger med i "pakka". Noen ganger kan man være ueheldig å støte på maskinvare som ikke er støttet, er dårlig støttet, eller trenger proprietære 3.parts drivere - men det meste funker rett ut av boksen.

 

Ang. ndiswrapper, så er dette et "limlag" for å kjøre windows-nettverksdrivere (hovedsaklig WLAN, har aldri hørt om et ethernettkort som ikke har vært støtta rett ut av boksen) under Linux.

Lenke til kommentar
Altså hvis jeg legger inn Linux på pc`n min, så legger linux automatisk inn drivere til skjermkort, hovedkort osv??

5335914[/snapback]

 

Ja. Det eneste som kan være nødvendig å laste ned manuelt er drivere til wlankort og skjermkort.

 

Skjermkortet vil virke, men du vil få dårlig 3D-ytelse om det er et ATi eller nVidia-skjermkort og du ikke benytter driverne fra produsenten.

Lenke til kommentar
Altså hvis jeg legger inn Linux på pc`n min, så legger linux automatisk inn drivere til skjermkort, hovedkort osv??

5335914[/snapback]

Hele prosessen er totalt annerledes enn i Windows, så det er vel mer korrekt å si at linux laster inn driverne, ikke installerer. For de ligger allerede inne på systemet, og er en del av kjernen eller X.

 

Driverne er da også langt mer kompakte enn i Windows, og man slipper å laste ned drivere på 30MB, bruke lang tid på å installere, og deretter reboote :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...