Gå til innhold

Linux operativsystem som takler windows prog?


Anbefalte innlegg

ER det noen linux operativsystemer som takler windows porgamvare uten for mye mikk makk?

sitter med endel mye progammvare innen jobben som er basert kun på windows, samt spill, og styring, og dvd fremviser!!

 

men jeg begynner å bli drit leiwindows pga. spyware og ikke nokk med det så bær gang jeg oppgradere eller må reinstalere, windows xp så må jeg activere på nytt, men det går ikke å gjøre det på nett nei da, jeg må ringe og ikke nok med det så får jeg en på supporten der som spør og graver og lurer på hvor mange ganger jeg har installert den, har ikke jeg betalt for det operativsystemet?? etter det jeg forstått så må jeg kjøpe nytt opreativsystem:

hver gang jeg skal slett hd, bytte hd,hovedkort,prossesor ..... osv.

 

så nå har jeg lyst på noe annet !! til h........e med mircosoft !

jeg tror det blir flere av disse!!

bare lurte egentlig?

 

eller er det noen andre operativsystemer jeg burde se etter!

eller en annen måte å bli kvitt aktiveringa på!

 

hilsen

rune!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å bruke Windows-programmer i Linux så trenger du WINE. Dette er et program (eller emulator, alt hvordan du ser på det) som gjør det mulig å kjøre programmer som om de var i Windows. Merk at ikke alt vil fungere 100%, men mye gjør det.

 

Det finnes også kommersielle alternativer av WINE, disse heter Crossover Office (beregnet på programmer) og Cedega (beregnet på spill).

 

Over til distro. Her kan du egentlig velge og vrake, da de fleste har WINE i pakkesystemet sitt.

 

Regner med at du vil ha noe ala Windows når det gjelder brukervennlighet, da er Ubuntu, Fedora, Mandriva og SuSE gode alternativer.

 

Det kan være litt kjedelig å bruke mye tid på å installere en distro og finne ut at programmet du vil bruke ikke fungerer i WINE. Der kommer LiveCDene inn. Disse kjøres fra CD/RAM uten at du slipper å installere noe.

 

SLAX (KillBill) er en LiveCD som inkluderer WINE, slik at du kan teste før du installerer.

 

Knoppix er en annen kjent LiveCD, denne skal også ha WINE inkludert.

 

Min menig er at skal man gå over til Linux så bør man legge alt bak seg og finne alternativer som er laget for Linux, men det er sikker ikke alltids så lett.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

takker , da får jeg prøve meg litt fram har ikke helt skjønnt linux de gangene jeg har prøvd sikker pga. noen ting på hardeware siden ikke kom med. og det er over et år siden, så jeg holdt meg til windows. men nå begynner jeg å bli lei alle problemen dems!! hehe.

og holder de på sånn som nå, og flere og flere får ferdigheter med pc, og kanskje kjønner at pc trenger en liten opprydding/reinstalasjon innemellom ! trur jeg det er flere som kommer til å iritere seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...