Gå til innhold

Stille PC..........


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det du skal kjøpe da er et Viporchill kabinett. Er ikke vannkjøling som går i det, men er en veldig kald gass, tror den heter noe som c38 lr no.

 

Hele viduderet går på lave 30 / 35 db, og kjøler godt som bare f***.

 

Fikk vel en P3 1ghz ned til -18°

 

Helheten i seg selv koster ca 7000 NOK.

 

Hvis ikke kan du jo ta deg en kjapp tur innom http://www.microplex.no å kjøpe deg et ferdig vann kjøle sett, eller at du går å leser litt på http://www.overklokking.no

 

Vifter er ikke kjent for å kjøle bra og så være stille :grin:

 

En silent PSU og kjøleribbe på hovedkort chipset i stedt for vifte reduiserer lyden meget.

 

Jeg har et fantastisk A-Bit KR7A-RAID, med en chipset vifte som lager mer lyd enn den gamle 7200rpm 60mm cpu vifta mi.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-05 12:09, JEG76 skrev:

Jeg tebkte på vanlige kabinett av typer <1000 kr.


er det noen merker HD eller andre komponenter man bør styre unna?


 

IBM disker bråker ganske solid, har 4 stykker som lager hakkemat av hørselsnerven min... Ellers er det greit å styre unna AMD prosessorer, da disse krever mer kjøling, og dermed mer bråk, enn Intel sine

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-05 12:16, Spirograf skrev:

Quote:


Den 2002-09-05 12:09, JEG76 skrev:

Jeg tebkte på vanlige kabinett av typer <1000 kr.


er det noen merker HD eller andre komponenter man bør styre unna?


 

IBM disker bråker ganske solid, har 4 stykker som lager hakkemat av hørselsnerven min... Ellers er det greit å styre unna AMD prosessorer, da disse krever mer kjøling, og dermed mer bråk, enn Intel sine

 

 

Alt du sier blir så teit når du kommer med slike utsagn. Ikke alle IBM disker går til helvette (JA, jeg vet at det er en høt prosentfaktor), og et Intel system krever like mye kjøling som et AMD system, og bråket er ca. det samme. Snakker fra erfaring her. De utvikler ca. like mange watt varme

Lenke til kommentar

Kabinett:

Et kabinett i seg selv bråker ikke så mye. Det viktigste er evnen til gjennomlufting, sånn at man ikke trenger så store og kraftige vifter. Vanligvis handler det mye mer om kabelsalaten inne i maskina.

 

Anbefaling:

- Runde IDE-kabler.

- Få enheter (hadde 4 disker+DVD+CD-brenner en stund = tett av kabler, var potte tett).

- Se litt på kabinettbildene etter størrelsen på luftinntaket i front. På min gamle jallakasse var det bare noen få små hull som gjorde at luftdraget ble minimalt selv med en 80mm vifte bak. Bak holder det som regel med den som er innebygd i powersupplyen

 

Harddisker:

De stilleste diskene du får er Seagate Barracuda IV (muligens med unntak av noen 5400rpm disker), fordi disse har FDB (slå det opp om du vil). Western Digital kommer også med det nå på noen modeller av sine 180gb og 200gb disker, men de er ikke kommet ennå.

 

Ellers:

Prosessorvifte. I motsetning til det mange tror produserer PIV og Athlon omtrent like mange watt (rundt 70 for toppmodellen), men Athlon-kjernen er mindre og derfor litt vanskeligere å kjøle. Regn med å måtte legge i en hundrelapp eller to mer enn den billigste vifta for en Athlon, det lønner seg. Se etter de som markedsfører seg for å være stille, ikke de som går mot overklokker-jetfly-markedet.

 

Kan også bråke noe:

Powersupply.

Vifter på hovedkort (chipset osv).

Grafikkort.

 

Og en ting som alltid er viktig - skadete vifter eller vifter som går ujevnt vil hyle og bære seg noe ganske kraftig. Om det ikke høres rett ut - så kan det være årsaken.

 

Kjella

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...