Gå til innhold

driver du med jakt?


MagnusW

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Synes jakt er unødvendig. Økosystemet regulerer seg helt sikkert bedre på egenhånd. Og hvis ikke, så er omplassering av dyr en glimrende ide, da vi generelt sett rundt hele verden har mangel på dyr. Det er ingen som jakter fordi de trenger mat i Norge.

6661991[/snapback]

 

Vi er en del av økosystemet og jaktet har vi fra tidens morgen, riktignok med diverse våpen, men med m oderne våpen lider dyra mindre enn ved bruk av fangstgraver og spyd.

 

Generelt sett mangel på dyr i verden?

 

Mener du mangel på Elg i Sahara, mangel på Ryper i Thailand?

 

 

Omplassering av dyr? Mener du Steinkobbe? eller omplassering av Kråke?

 

Når det snakkes om jakt er det ikke husdyr det gjelder, omplassering kan være en mulighet for katter, hunder osv, men jeg vil ikke anbefale det, vil faktisk heller gått til dyrlegen og fått det eventuelle dyr avlivet og aldri skaffet meg ett mer.

 

Har alt for mange eksempler på at bortgitte hunder måtte avlives etter dårlig behandling/ ikke fant seg tilrette på nytt sted.

 

 

Du aner ikke hvor mange som er avhengig av jakt og fiske i Norge for å kunne få seg ett måltid.

 

Det er ikke alle som kan gå og kjøpe seg (butikkjøtt) osv.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Tjah, har drevet en del jakt tidligere, som sel og fugl, men har gått over til å mene at jakt er unødvendig. Som nevnt tidligere har jakt fint lite med at man trenger mat for å overleve, så for meg ble det meningsløst. Kikker innom våpensjappa jevnlig, så det kan hende man kjøper no nytt, men da med tanke på skadedyr.

 

For de som nevner hund er jeg enig i at man ikke skal avlive en hund fordi man ikke kan ha den selv. Synes dette er egoisme, og man tenker ikke på hundens beste hvis man utelukkende tror ei sprøyte er det den sikler mest etter.

Lenke til kommentar
Alle kan gå og kjøpe seg butikkjøtt i Norge. Og vi jakter da ikke på kråker. Å ta live av en hund på grunnlag av noe annet enn uopprettelig sykdom/skade er å sette segselv som noe høyere enn hunden. De har like mye krav på liv som mennesker har.

6664202[/snapback]

 

 

Tror ikke du helt har skjønt poenget med jakt Snoeman. Du er vel ikke tilfeldigvis vegetarianer? Jakt er den mest humane avlivningsmetoden vil jeg mene. Ett fritt dyr har levd hele livet i det fri, bare hatt det perfekt. I løpet av ett sekund, ofte uten at de er klar over det, blir det avlivet. Tenk hva kilosprisen er for feks. en hare hvis man tar med alle utgiftene.

Ta motsetningene husdyr. De lever hele livet i trange fjøs, kun til ett formål; Mat for mennesker. De blir fôra mest mulig for at vi skal få mat. Desverre er det sånn det har blitt gjennom tidene. Billig mat krever sitt....

 

Og JA, jeg jakter, og er stolt av det. Ikke fordi jeg liker å drepe dyr. Det er bare en liten del av selve jaktturen.

Lenke til kommentar
Alle kan gå og kjøpe seg butikkjøtt i Norge. Og vi jakter da ikke på kråker. Å ta live av en hund på grunnlag av noe annet enn uopprettelig sykdom/skade er å sette segselv som noe høyere enn hunden. De har like mye krav på liv som mennesker har.

6664202[/snapback]

 

 

Tror ikke du helt har skjønt poenget med jakt Snoeman. Du er vel ikke tilfeldigvis vegetarianer? Jakt er den mest humane avlivningsmetoden vil jeg mene. Ett fritt dyr har levd hele livet i det fri, bare hatt det perfekt. I løpet av ett sekund, ofte uten at de er klar over det, blir det avlivet. Tenk hva kilosprisen er for feks. en hare hvis man tar med alle utgiftene.

Ta motsetningene husdyr. De lever hele livet i trange fjøs, kun til ett formål; Mat for mennesker. De blir fôra mest mulig for at vi skal få mat. Desverre er det sånn det har blitt gjennom tidene. Billig mat krever sitt....

 

Og JA, jeg jakter, og er stolt av det. Ikke fordi jeg liker å drepe dyr. Det er bare en liten del av selve jaktturen.

6680117[/snapback]

 

Du har så rett, så rett.

Lenke til kommentar
Alle kan gå og kjøpe seg butikkjøtt i Norge. Og vi jakter da ikke på kråker. Å ta live av en hund på grunnlag av noe annet enn uopprettelig sykdom/skade er å sette segselv som noe høyere enn hunden. De har like mye krav på liv som mennesker har.

6664202[/snapback]

 

Joda vi jakter kråker og de smaker faktisk som ryper, men hold deg unna søppelfyllings kråker.

 

Joda ( Alle ) kan kjøpe seg kjøtt i butikken teoretisk men ikke alle har økonomi til det.

 

MEN du glemmer en ting butikk-kjøtt er ikke produsert i en maskin, det blir faktisk produsert av levende vesen, dette kalles fjørfe, svin småfe og storfe itillegg kommer hest.

 

DU glemmer denne frykt disse dyra har under inntransportering, av og måtte stå i slakterifjøset over natta ( egentlig forbudt ) men forekommer ofte.

 

Syns heller du skal konsentrere deg mere om de forhold dine hamburgerdyr og pølsedyr lever under enn det fine livet disse ville dyra stort sett har hatt.

 

DU glemmer disse dyrs gode sanser som f.eks. lukt, har du kjent blodstanken fra ett slakteri, det har jeg, jobbet i 2.5 år hos gilde som kjøttskjærer/slakter først på åttitallet så jeg vet hva jeg snakker om.

 

Ett husdyr bør ikke leve for enhver pris og slettes ikke når det lider, ett dyr som blir revet fra sine faste omgivelser kan få problemer, dette kan også gi de nye eiere problemer, og hvilke personer er de nye eiere?

 

Tror att det og gi bort ett dyr er den enkleste vei, det svir mere og måtte avlive det, men enn vet ihvertfall at dyret har hatt en god tid da det levde og ikke ( plages ) i sine nye omgivelser.

 

I 3 av 4 tilfeller der dyr er ( gitt ) bort og her gjelder det hunder i mine nære omgivelser har hunden måttet bli avlivet innen 1-2 år, OG det etter 1-2 års plagsom tid for hunden, hvor fint er det og plages sine 1-2 siste leveår?

 

Hadde det ikke vært bedre att første eier hadde bein nok i nesa til og få denne hund avlivet straks etter ett godt liv istedet for ett ekspriment som kunne måtte gå galt.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
Tjah, har drevet en del jakt tidligere, som sel og fugl, men har gått over til å mene at jakt er unødvendig. Som nevnt tidligere har jakt fint lite med at man trenger mat for å overleve, så for meg ble det meningsløst. Kikker innom våpensjappa jevnlig, så det kan hende man kjøper no nytt, men da med tanke på skadedyr.

 

For de som nevner hund er jeg enig i at man ikke skal avlive en hund fordi man ikke kan ha den selv. Synes dette er egoisme, og man tenker ikke på hundens beste hvis man utelukkende tror ei sprøyte er det den sikler mest etter.

6664399[/snapback]

 

Jakter tildels mindre nå jeg også men det grunnet sykdom, tar like gjerne bilder hvis jeg kan.

 

Når det gjelder avlivning av hunder/gi dem bort bør en vite hva en gjør, forstår meget godt att en eier tar letteste vei og etter min mening er det og gi den bort, i flere tilfeller nesten til hvemsomhelst, man ( gir ) da ansvaret til den nye eier med dette tror man, men jeg mener att man som første eier bør vite hva en gjør og for hunden er det sikkert bedre med 8 gode år enn med 8 gode år og 2 vonde år.

Lenke til kommentar
Tjah, har drevet en del jakt tidligere, som sel og fugl, men har gått over til å mene at jakt er unødvendig. Som nevnt tidligere har jakt fint lite med at man trenger mat for å overleve, så for meg ble det meningsløst. Kikker innom våpensjappa jevnlig, så det kan hende man kjøper no nytt, men da med tanke på skadedyr.

 

For de som nevner hund er jeg enig i at man ikke skal avlive en hund fordi man ikke kan ha den selv. Synes dette er egoisme, og man tenker ikke på hundens beste hvis man utelukkende tror ei sprøyte er det den sikler mest etter.

6664399[/snapback]

 

Jakter tildels mindre nå jeg også men det grunnet sykdom, tar like gjerne bilder hvis jeg kan.

 

Når det gjelder avlivning av hunder/gi dem bort bør en vite hva en gjør, forstår meget godt att en eier tar letteste vei og etter min mening er det og gi den bort, i flere tilfeller nesten til hvemsomhelst, man ( gir ) da ansvaret til den nye eier med dette tror man, men jeg mener att man som første eier bør vite hva en gjør og for hunden er det sikkert bedre med 8 gode år enn med 8 gode år og 2 vonde år.

6697079[/snapback]

Helt enig der. Jeg syns det blir for dumt å gi bort hunden sin fordi den evt. ikke er i stand til å jakte mer. Ville du solgt kona di hvis hun ble impotent da kanskje?

Hvis du først gir bort en hund, må du stole 100% på vedkommende. Gjerne helst kjenne vedkommende godt. Går du på finn.no og legger ut "hund gis bort" kan hvem som helst få den.

Lenke til kommentar
Tjah, har drevet en del jakt tidligere, som sel og fugl, men har gått over til å mene at jakt er unødvendig. Som nevnt tidligere har jakt fint lite med at man trenger mat for å overleve, så for meg ble det meningsløst. Kikker innom våpensjappa jevnlig, så det kan hende man kjøper no nytt, men da med tanke på skadedyr.

 

For de som nevner hund er jeg enig i at man ikke skal avlive en hund fordi man ikke kan ha den selv. Synes dette er egoisme, og man tenker ikke på hundens beste hvis man utelukkende tror ei sprøyte er det den sikler mest etter.

6664399[/snapback]

 

Jakter tildels mindre nå jeg også men det grunnet sykdom, tar like gjerne bilder hvis jeg kan.

 

Når det gjelder avlivning av hunder/gi dem bort bør en vite hva en gjør, forstår meget godt att en eier tar letteste vei og etter min mening er det og gi den bort, i flere tilfeller nesten til hvemsomhelst, man ( gir ) da ansvaret til den nye eier med dette tror man, men jeg mener att man som første eier bør vite hva en gjør og for hunden er det sikkert bedre med 8 gode år enn med 8 gode år og 2 vonde år.

6697079[/snapback]

Helt enig der. Jeg syns det blir for dumt å gi bort hunden sin fordi den evt. ikke er i stand til å jakte mer. Ville du solgt kona di hvis hun ble impotent da kanskje?

Hvis du først gir bort en hund, må du stole 100% på vedkommende. Gjerne helst kjenne vedkommende godt. Går du på finn.no og legger ut "hund gis bort" kan hvem som helst få den.

6698140[/snapback]

 

 

Jeg skjønner at en hundeeier som av en eller annen grunn ikke kan ha hunden sin lengre kommer i en forferdelig kattepine, særlig hvis han/hun virkelig har brydd seg om hunden.

 

Da kan det å avlive hunden virke meget brutalt, særlig hvis hunden er frisk og har mange leveår igjen i utgangspunktet.

 

Det går også mange ganger bra og overlevere hunder til nye eiere, men hvis det går galt er ikke situasjonen reversibel, den kan ikke stilles tilbake.

 

Da er det første eiers beslutning om og gi denne vekk som betyr noe.

 

Hunden kan få det bra men også i mange tilfeller går det galt, og mye avhenger sikkert av den nye eiers innteresse for hunden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...