Gå til innhold

Film: Sykkelkjøp med komplikasjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får ikke til å laste ned jeg. (Opera 7.54)

Laster ned en fil på 0 byte bare.

Med IE kommer jeg inn, men funker ikke å laste ned. Ved å trykke på filmen, så kommer det error i WMP (Windows Media Player cannot find the specified file. Be sure the path is typed correctly. If it is, the file does not exist at the specified location, or the computer where the file is stored is offline.) og ved høyreklikk er muligheten for lagre mål som tilgjengelig.

 

Bare jeg som sliter med det?

Lenke til kommentar

Hei. Da er det på tide at jeg gir litt tilbakemelding, ettersom slike filmer både inspirerer meg og lærer meg noe om egne feil og mangler også.

 

Det første som slår meg i filmen er hovedrollen (Kjøttmeis) sin eksepsjonelt idiotiske og irriterende gange. Skjønner ikke helt hva godt dette skal gjøre filmen. Mulig det skal være morsomt, men slik åpenbar streben etter å gjøre noe humoristisk bare etterlater en følelse av vantro. Starten er ellers rolig, noe som kanskje kunne vært kutta ned litt for å huke fortere tak i eventuelle seere. En ting som dominerer denne filmen er overdrivelser av skuespillerne, noe som ikke er særlig morsomt. At Kjøttmeis hopper baklengs er totalt meningsløst og får en til å tro at fyren er sinnsforvirret. Det kan hende at det var veldig morsomt for filmskaperne, men inne i mellom må man dessverre tenke på seerne også.

 

Da har vi kommet fram til sykkelselgeren. Han er en litt artig type, blir godt framstilt som en slesk kar ved å benytte seg av virkemiddel som å vise at han eter burger på jobb (om en smule overdrevent, men det er i orden). Pluss for at han tilsynelatende gjør en god jobb for å presentere sykkelen som Kjøttmeis har lyst på. En gjennomgående ting som jeg har lyst til å sette fingeren på i denne filmen, er den lille variasjonen av utsnitt (dvs variasjonen av nærbilder, etablerende bilder, torsobilder osv i en scene). Dette er strengt talt ikke nødvendig i alle tilfeller, men denne filmen illustrerer at det kunne kommet godt med med noen variasjoner i dette. Et argument for er at seeren kan bli mer aktiv med aktiv vinkel/utsnitt-utbytting ved en ellers langtekkelig dialog, eller for å dekke over evt dårlig skuespill.

 

En annen negativ ting med filmen er de brå musikkovergangene fra start og stopp. Litt crescendo/decrescendo hadde gjort susen. Fokusen på burgeretinga er forsåvidt okei, det ga ingen mening, men fanget fremdeles en viss interesse. Det at man implementerer skrift for å fortelle historien i en ellers dialog- og handlingsfull film er for meg litt merkelig. Ikke alle av disse tekstene er alltid nødvendig for å forklare hva som skjer. Handling og dialog taler innimellom for seg. "That's my boy," var forresten gøyal.

 

Et ganske positivt aspekt ved filmen er stedene og kostymene. Disse var troverdige. Til tider var det et litt merkelig utsnitt på taleobjekter, f.eks. at kameraet filmet for høyt område over hodet på personen som snakker o.l. Dette er såkalte distraksjoner, som ikke burde ha vært der for å avlede oppmerksomheten. Scenen der selgeren nekter å hjelpe Kjøttmeis var bra. Den hadde ok dialog, driv og virket realistisk nok. I scenen med advokatene er det kun lyd i venstre lydspor, dette var temmelig forstyrrende, men det var muligens et komprimeringsproblem?

 

Advokaten virker troverdig i starten. Han har en fast og rolig stemme. Bra! Men så begynner ting å falle fullstendig sammen. Etterhvert som advokaten får mer å si om forbrukerloven til Kjøttmeis, begynner blikket hans å unnvike til forskjellige retninger, han ser konstant rundt seg og virker ekstremt ukomfortabel. Det virker som mannen har narkotikaabstinenser. Det er muligens litt mye informasjon på én gang i denne scenen. Jeg datt av lasset, for å si det sånn. Man kunne ha endra det ved å f.eks. la 3/4 av loven bli forklart på kontoret, mens de resterende 1/4 hadde blitt forklart på veien til G-Sport, eller noe.

 

I advokatscenen er det også noen få feil med hvilken retning skuespillerne snakker i i henhold til hverandre. Dette er undødvendig støy, men jeg veit at det er veldig lett å glemme seg når det gjelder sånt. Advokatene har kule dresser, det skal de ha. Når advokatene og Kjøttmeis skal gå for å ordne opp i konflikten med G-Sport, med sakte film og greier, er det faktisk litt tøft - og det er bra. I denne sekvensen er det en merkelig overgang, noe som også det fantes tilfeller av i Star Wars-filmen (fading i samme bilde, fra ett opptak til et annet). Man ser også litt problemer med klippinga i denne sekvensen. I noen klipp ser man at skuespillerne begynner å gå, når de allerede skulle vært i fart. Småfeil, men allikevel feil.

 

Den følgende scenen med oppgjøret er preget av litt for lange klipp med ingen handling. Dette kunne det ha blitt kuttet ned på. At G-Sport oppfører seg som de gjør er muligens lite troverdig, men man skal aldri si aldri. Denne scenen er også preget av overspill av spesielt Kjøttmeis og selgeren. Overspilling er aldri bra, uansett hvor morsomt det må være å spille inn. Kjøttmeis går til angrep på selgeren i sinne, noe som faktisk fungerer som en liten "vekker" i en ellers dialogtung scene. Samtidig må jeg nevne kontinuitetsproblemer. Dette forekommer ikke i like stor grad i denne filmen som Star Wars-filmen, men de er der fremdeles. De må bekjempes! Det verste eksempelet i denne filmen er når selgeren prøver å lure seg unna advokatene ut til lunsj. Vi ser at han går ut av rommet, mens i neste klipp står han helt stille når advokaten bråbestemmer seg for å huke tak i ham. Det så ikke bra ut.

 

Selgeren oppsøker sjefen. Skuespilleren med bakoversleik virka som en troverdig sleip og jævlig sjef og det er positivt. En ting jeg ikke liker er at skuespillere snakker direkte til kamera ved villkårlige anledninger, det bør ikke forekomme. Volden i denne scenen er helt ålreit. Den understreker at filmen er parodisk, og det er ikke noe galt i det. Skuespillet er overdrevent, men ellers ok. Alt i alt var dette en temmelig kul scene.

 

Hovedinntrykket av filmen var at dette var en slags informasjonsfilm med parodisk vri. Parodiene blir overtydelige når skuespillere overdriver bevegelser og oppførsel, noe som burde unngås. Det er bedre å holde parodier litt lo-fi. Litt action holdt seerens mot oppe, og det er positivt nok. Filmen er forsåvidt informerende og fungerer som den er ment å fungere, men den burde muligens vært kutta ned litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...