Gå til innhold

Er det julepriser på kamera?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har bursdag i dag og har fått penger som jeg skal bruke til å kjøpe meg digitalt speilreflekskamera. Det er Nikon D50 som er aktuell og den koster 5999,- på Japan Photo her i Trondheim. (med kit objektiv 18-55mm) Prisen har de hat siden i sommer da de satte ned litt.

 

Men det jeg lurer på, er om dere tror prisen vil gå ned etter jul(ev. hvor mye)?

 

Selv trur jeg at den kansje vil kunne gå ned, men maks 500kr eller noe sånt.

 

 

Det jeg står mellom er som følger:

 

a) Kjøpe kameraet før jul, bruke 6000 på kameraet, få ta mye fine bilder i jula. :)

 

eller

 

b) Kjøpe det uti januar en gang, kansje spare litt, men miste noen bilder. :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville _sterkt_ vurdert dette tilbudet:

http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=33053

 

Pass dessuten på at du får et "nordisk" kamera hos Japanphoto - kult å kunne forholde seg til norsk importør når/hvis/dersom Japanphoto sjappa dukker under i løpet av de neste 5 åra :)

 

Lykke til med dSLR kjøp!  :w00t:

5303594[/snapback]

 

Japan Photo har stort sett ikke norske modeller, selv om de påstår det i butikken. Er mange som har blitt lurt, enten fordi han/hun bak kassa ikke vet at de har EU modeller, ikke vet forskjellen eller bare sier det er norsk modell og håper å kunne komme unna med det. Et tips er så sjekke om det følger med norsk bruksanvisning og hurtigguide. EU modeller kommer i beste fall med engelsk bruksanvisning (ofte polsk da Japan Photo kjøper fra Polen). Det kan være at Japan Photo har trykket sine egne norske bruksanvisninger, men da er det vel bare noen kopierte A4 ark og ikke et hefte (høres litt suspekt ut med tanke på copyright også egentlig).

 

Er det ikke med en skikkelig norsk bruksanvisning, så styr unna og kjøp kameraet et sted der du får skikkelige betingelser. Du får norsk modell like billig som på Japan Photo flere steder. Det er nemlig flere ulemper med EU modell enn at du ikke kan forholde deg til norsk importør. Norsk modell gir deg flere rettigheter med tanke på bl.a. support og goodwill.

Lenke til kommentar

Mitt lille tips:

 

Hva med D70s + 18-70mm til kr 7400,-

 

Sjekk pris på D70s m/18-70 mm på Lefdal Alnabru.

 

Kr 12165,-

 

Kjøp det - henvis til f.eks. fotovideo.no sin pris: 8998,-

 

Med 150% prisgaranti blir det:

 

( 12165 - 8998 ) * 1.5 = 4750,5

 

12165 - 4750,50 = 7414,50 kr

 

Det er bra pris for den pakka...

 

God jul!

Lenke til kommentar
Jeg ville _sterkt_ vurdert dette tilbudet:

http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=33053

 

Pass dessuten på at du får et "nordisk" kamera hos Japanphoto - kult å kunne forholde seg til norsk importør når/hvis/dersom Japanphoto sjappa dukker under i løpet av de neste 5 åra :)

 

Lykke til med dSLR kjøp!  :w00t:

5303594[/snapback]

 

Japan Photo har stort sett ikke norske modeller, selv om de påstår det i butikken. Er mange som har blitt lurt, enten fordi han/hun bak kassa ikke vet at de har EU modeller, ikke vet forskjellen eller bare sier det er norsk modell og håper å kunne komme unna med det. Et tips er så sjekke om det følger med norsk bruksanvisning og hurtigguide. EU modeller kommer i beste fall med engelsk bruksanvisning (ofte polsk da Japan Photo kjøper fra Polen). Det kan være at Japan Photo har trykket sine egne norske bruksanvisninger, men da er det vel bare noen kopierte A4 ark og ikke et hefte (høres litt suspekt ut med tanke på copyright også egentlig).

 

Er det ikke med en skikkelig norsk bruksanvisning, så styr unna og kjøp kameraet et sted der du får skikkelige betingelser. Du får norsk modell like billig som på Japan Photo flere steder. Det er nemlig flere ulemper med EU modell enn at du ikke kan forholde deg til norsk importør. Norsk modell gir deg flere rettigheter med tanke på bl.a. support og goodwill.

5303909[/snapback]

 

lyst å utdype det?

Lenke til kommentar

lyst å utdype det?

5305656[/snapback]

 

Det er bare å søke på forumet, så kan du lese masse om dette.

Afseth har helt rett i sine uttalelser her.

Jeg har kjøpt EU-modell en gang og det var på Japan-Photo.

Det var polsk-importert med polsk bruksanvisning, men de hadde kopiert opp en engelsk en og satt den i en upraktisk spiralperm.

Og trenger du service på et EU-kamera tar det som oftest mye lengre tid.

Lenke til kommentar

Les om forskjellene på norsk- og EU-modeller her!

 

Jeg har selv en EU-modell av Nikon D70S kjøpt hos Japan Photo. Jeg var klar over dette på forhånd og ble også informert om det i butikken ved kjøp. (Japan Photo markerer EU-modellene i reklameblekkene sine) Jeg fikk med en brukermanual på engelsk.

 

Du kan laste ned engelsk brukermanual på Nikon D70S her.

Lenke til kommentar
Det er nemlig flere ulemper med EU modell enn at du ikke kan forholde deg til norsk importør. Norsk modell gir deg flere rettigheter med tanke på bl.a. support og goodwill.

Den delen :p

5312705[/snapback]

Hvis du besøker linken jeg ga deg litt lengre opp, så slipper han å utdype det!

Lenke til kommentar
Det er nemlig flere ulemper med EU modell enn at du ikke kan forholde deg til norsk importør. Norsk modell gir deg flere rettigheter med tanke på bl.a. support og goodwill.

 

Den delen :p

5312705[/snapback]

 

Siterer meg selv fra linken som kkristi linker til:

 

"Og går den butikken der du kjøper kameraet konkurs, så sliter du ganske sterkt hva angår reklamasjoner. Kjøper du EU modell er det butikken som står ansvarlig overfor deg når det gjelder garanti/reklamasjon, og må derfor leveres akkurat der du kjøpte det. Norske modeller kan du levere til en hvilken som helst forhandler av det merket som deretter sender til norsk importør.

 

Ellers er det som andre sier... du får ikke trykket manual på ett nordisk språk og er heller ikke garantert det på engelsk. Ja, du kan laste de ned, men selv foretrekker jeg en trykket manual. Ikke alle kamera har manualer til nedlasting på nettet heller.

 

Det kan også være annerledes innhold i pakken, selv om det ikke skjer så ofte. Og er versjonen fra England, kan det være du må kjøpe overgang fra engelsk til norsk kontakt. Mer seriøse butikker skulle man tro la dette med om det var nødvendig, men stol ikke for mye på det. Har selv hørt om personer som har måttet kjøpe overgang for å kunne bruke kameraet i Norge. Spør først i såfall.

 

Garanti og reklamasjonssaker tar lenger tid. Kjøper du norsk modell kan du, om du bor i nærområdet, levere direkte til norsk importør, eller i verste fall til nærmeste forhandler. Kjøper du EU modell fra nettbutikk må du først sende det i posten til de, de må deretter sende det i posten til f.eks. Spania eller Frankrike eller noe sånt, det må deretter returneres til butikken og deretter til deg. Total reparasjonstid kan bli 2-3 uker lenger enn om du kjøper norsk modell.

 

Man må selv velge om det er verdt pengene å kjøpe norsk modell. Med tanke på servicemuligheter, og mulighet til support fra norskstasjonert supportsenter, synes jeg det er mer enn verdt pengene. Du kan heller ikke regne med noe goodwill fra norsk importør om du skulle trenge noe hjelp i fremtiden."

 

Les forøvrig hele tråden. En ganske interessant diskusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...