Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ytterst merkelig problem med lokalnett


Anbefalte innlegg

Jeg kjører et lokalnett hjemme bak en trådløs SMC-router. Har internett fra NGT, og kjører derfor SMC-routeren uten DHCP da det allerede er aktivert i routeren fra NGT.

 

Tingen er at da jeg kom hjem ikveld for omtrent 4 timer siden så hadde maskinene som går på trådløst koblet seg fra nettet, og ville så absolutt ikke koble seg på igjen. Bestemte meg derfor for å resette routeren da det normalt ikke tar så lang tid. Typsisk nok rettet ikke det problemet. Har sittet å prøvd meg frem med forskjellige løsninger i hele kveld uten hell. Kan derfor forklare problemet i håp om at noen kan hjelpe meg å finne feilen:

 

Nettverket består av 4 trådløse punkter + 3 (normalt 2) punkter koblet med kabel. Den bærbare maskinen jeg normalt sitter på er koblet opp med kabel og trådløst nett.

 

Når jeg bare er koblet til med kabel klarer jeg å få kontakt med internett, samt de andre maskinene som er koblet til med kabel (med noen merkelige avbrudd iblant). Klarer da også å koble til NGT-routeren ved hjelp av telnet. Jeg klarer derimot ikke å få kontakt med noen av de trådløse punktene.

 

Når jeg er koblet til med bare trådløse signaler har jeg ikke internett, men får derimot kontakt med de trådløse punktene. Jeg får da ikke lenger kontakt med de kalbelkoblede maskinene.

 

Når jeg er koblet til meg både trådløst og kabel har jeg bare kontakt med de trådløse punktene. Ikke internett eller de punktene som er koblet med kabel.

 

Det kan også nevnes at jeg med min bærbare (standardmaskinen) som oftest ikke får kontakt med den trådløse routeren (altså koble meg til via web for å konfigurere), verken når jeg er koblet med kabel eller trådløst. Har kontakt iblant, men har ikke funnet noe sammenheng mellom hver gang jeg klarer å få kontakt. Jeg får derimot kontakt med den fra de to andre maskinene som er koblet til meg kabel, men ikke noen av de trådløse punktene.

 

Noen som vet hva som kan være problemet?

Endret av ZerBox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Resett router tilbake til fabrikkinstillinger

2. Bytt routeren på reklamasjon.

Virker som det har blitt noe feil i routeren så det er brudd i "link" mellom radiobiten og kabelbiten. Hvis du tør kan du evt. prøve å firmwareoppgradere den, i tilfelle det har blitt en bitfeil i flashminnet.... ;)

5287714[/snapback]

 

1. Har gjort det 4-5 ganger :)

2. Vurderer å gjøre det i morgen tidlig når jeg våkner. Har sittet i over 6 timer nå..

 

Har i tillegg oppdatert til siste firmware.

Lenke til kommentar

Sjekk også at du faktisk får adresser som er i samme serie som Netopiaen deler ut på både kablet og trådløst nett. Altså at du får 10.0.0.x-adresser, 10.0.0.1 som gateway og 255.255.255.0 som nettmaske. I tillegg til NGTs dns-servere.

 

I tillegg gjør gjerne et forsøk med å skifte kanal på det trådløse nettverket. Det må gjøre i oppsettet til SMC-ruteren. Ikke sikkert at det hjelper, men er verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Sjekk også at du faktisk får adresser som er i samme serie som Netopiaen deler ut på både kablet og trådløst nett. Altså at du får 10.0.0.x-adresser, 10.0.0.1 som gateway og 255.255.255.0 som nettmaske. I tillegg til NGTs dns-servere.

 

I tillegg gjør gjerne et forsøk med å skifte kanal på det trådløse nettverket. Det må gjøre i oppsettet til SMC-ruteren. Ikke sikkert at det hjelper, men er verdt et forsøk.

5287783[/snapback]

 

Sjekket alle adresser, ip'er, dns'er o.l uten å finne noe som helst probleme. Prøvde til slutt å skifte kanal på det trådløse nettverket, men da fikk jeg ikke lenger kontakt med det trådløse nettet fra min bærbare. Tok da enda en reset av routeren, og da, etter 7 timers testing virket plutselig alt av seg selv..! Uten at jeg hadde gjort noe annet enn tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...