Gå til innhold

VGA eller DVI?


Neonblue

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har planer om å kjøp LDC skjerm i de nærmeste dagene, men jeg lurer på hva som er forskjellen på VGA og DVI? Har fått et inntrykk av at DVI er helt speil blank mens VGA ligner mer på CTR skjermer når en ser på skjermen. Hva er det best å gå for? DVI eller VGA? Er det stor pris forskjell på disse?

 

 

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VGA og DVI er bare spesifikasjoner på kontakten mellom skjerm og PC.

 

Det har ingenting med det fysiske utseende på selve skjermen å gjøre (glossy overflater, oppdateringsfrekvens, innsynsvinke, fargegjengivelse o.l.)

DVI er den nye typen som kom til LCD skjermer og det er ingen grunn til å kjøpe en skjerm med bare VGA (D-Sub) inngang i dag.

 

Med DVI kabel stiller skjermen i større grad seg inn selv, mens med "VGA" (D-sub) må du oftere inn i menyen på skjermen og gjøre justeringer (skyt meg hvis jeg tar feil her).

Lenke til kommentar
VGA og DVI er bare spesifikasjoner på kontakten mellom skjerm og PC.

...

...

Med DVI kabel stiller skjermen i større grad seg inn selv, mens med "VGA" (D-sub) må du oftere inn i menyen på skjermen og gjøre justeringer (skyt meg hvis jeg tar feil her).

 

5279292[/snapback]

 

Jeg skal ikke skyte deg for som oftest vil den praktiske bruken være slik du beskriver.

Men DVI er langt mer enn selve kontakten ettersom det er en digital overføring (TMDS) av bildeinformasjonen. Det oppdager en spesielt når det er snakk om svært høyoppløselige skjermer (f.eks. 1600 x 1200) ettersom en da må ta hensyn til hva som kalles "singel link" eller "dual link".

 

En LCD skjerm som klarer 1600 x 1200 punkter ved bruk av analog konnektor (15 pins Dsub) behøver ikke klare det samme ved bruk av DVI kontakten. Dette fordi båndbredden blir for høy for såkalt "singel link" DVI interface. For å klare så høy oppløsning kreves det at skjermen supporterer såkalt "dual link" DVI. Dette er noe leverandørene ved en feiltagelse ?? ofte ikke oppgir.

 

Ved bruk av den analoge utgangen (15-pin) og en DVI adapter kan en bruke en del DVI kabler (DVI-I eller DVI-A). Men signalet som overføres er fortsatt analogt og DVI kabelen må støtte slik overføring. Fordelene ved en slik overføring er at en kan opprettholde et bra bilde på 1600 x 1200 punkter, men mister noe av "krem bildet" som DVI kan gi. Bildet vil ofte likevel bli noe bedre en ved standard analog overføring, men mye av fordelen ved DVI blir mistet (dvs overføring med DVI-I eller DVI-D). Som en kuriositet kan jeg nevne at DVI-I, DVI-D og DVI-A kun henspeiler på kabelen /konnektoren og hvilke former for signal som overføres. Skjermkort leverandørene og skjerm leverandørene har imidlertid gjort det mulig å overføre både analoge og digitale bilder på disse grensenittene.

 

Ved kjøp av LCD skjerm med DVI interface må en altså undersøke om skjermen støtter "singel link" eller "dual link" såfremt skjermen skal benyttes på 1600 x 1200 punkter. Singel link klarer "bare" 1920 x 1080. De fleste ? skjermkort med DVI interface støtter sansynligvis dual link.

 

Om en velger en DVI-I kabel kan en altså overføre både analog og digital bildeinformasjon. Men fortsatt kan det være begrensninger med bruk av digital DVI overføring om skjermen ikke støtter "dual link", noe som er et krav for oppløsning over 1920 x 1080 (kan kansje klare høyere oppløsning med svært god kabel over KORTE distanser).

 

Det har ingenting med det fysiske utseende på selve skjermen å gjøre (glossy overflater, oppdateringsfrekvens, innsynsvinke, fargegjengivelse o.l.)

DVI er den nye typen som kom til LCD skjermer og det er ingen grunn til å kjøpe en skjerm med bare VGA (D-Sub) inngang i dag.

 

Med DVI kabel stiller skjermen i større grad seg inn selv, mens med "VGA" (D-sub) må du oftere inn i menyen på skjermen og gjøre justeringer (skyt meg hvis jeg tar feil her).

5279292[/snapback]

 

På dette punktet er jeg enig med deg. Det fysiske utseende har ingenting å si om en bruker analog VGA interface eller DVI (DVI-I eller DVI-D) interface. Og skjermen "stiller inn seg selv" mht begrensning av støy etc.

 

Og nå er det vel jeg som skal skytes fordi jeg ikke har vært 100% konsekvent mht beskrivelsen

;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...