Gå til innhold

Problemer med WDC Raptor 74GB

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt en wdc raptor http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=1323 i ca 2 år nå. I det siste begynte maskinen å oppføre seg rart å restarte å fryse seg uten mening, ingen komponenter ble over opphetet og jeg utelukket at det var software feil ved å formatere og gjøre alle mulige innstillinger i bios. Harddisken har fungert uten problemer i 2 år helt hundre kjempe bra. Men nå kan jeg ikke bruke den som os disk og spill disk lenger. Har testet WDC sin egen feil skanner WinDLG http://support.wdc.com/download/index.asp?swid=3 som ikke fant en eneste feil, da tok jeg både den raske og den grundige søke modusen, ikke en sektor var skadet i følge den. Lurer på om noen har hatt lignende problem eller vet om en alternativ løsning. Ser ut som jeg må sende inn disken men vil gjerne høre her på forumet først så jeg slipper gjennom det byråkratiet der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Pass på at S.M.A.R.T. er enablet i BIOS, og last ned programmene DTemp og HD Health (Google) Begge disse programmene kan lese av SMART-atributter, og skal kunne gi en pekepinn på om noe er galt annet enn skadede sektorer.

OBS! HD Health gir en del røde advarsels-feilmeldinger på SMART-atributter på alle mine tre disker, WD Raptor 74GB, Seagate 200GB SATA og Samsung 250GB SATA, så HD Health alene kan vel ikke garantere at disken er ødelagt, men om du får opp en spesifikk beskjed i HD Health under SMART-lista, at denne disken har problemer, og har antatt failure nå, under Health, så er du vel et skritt nærmere en løsning på ditt problem.

Eventuelt bør du også prøve å laste ned Seagate SeaTools, som du kjører fra en CD eller lignende. Den kjører litt mer fullstendige tester enn WD sin WinDLG har jeg inntrykk av. Seatools sjekker også SMART og en del andre SMARTe (!) ting, så prøv dette først.

Generelt lurer jeg også på feilprosent på Raptor, særlig 74GB. Jeg har inntrykk av at en del av disse diskene faktisk går i stykker etter liten/lengre tid. Det er egentlig litt ulogisk med tanke på mye lengre MTBF enn "vanlige" disker, og at WD har gitt Raptor 5 års garanti, i motsetning til andre serier fra WD, som gjerne har 3 års garanti.

Min Raptor har bare oppført seg fint, og jeg håper jeg slipper noen problemer med den. Det gjelder bare å ha en backup av det viktigste klar om noe skulle gå galt. Norton Ghost 2003/2004 er ypperlig til enkelt backup på CD/DVD-plate, så man enkelt kan legge inn backupen på en ny disk dersom man må bytte/får ny på garantien.

Endret av Playmofetish
Skrevet

Takker for grundig svar, nå skal jeg prøve de tingene der :) så poster jeg om jeg finner noe, hvis ikke må jeg sitte med en gammel 8gig en lang stund har jeg følelsen av :tease:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...