Gå til innhold

WinXP installasjonsproblemer


henna

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med å få innstallert XP på maskinen. Har tidligere hatt XP på samme maskin uten problemer. Setter inn XP CD'en, maskinen booter og starter innstallasjonsrutinen. Kommer frem til "Starting windows", da blir skjermen svart og "henger".

 

Jeg innstallerte ME og det gikk bra. Prøvde så å oppgradere fra ME til XP. Det gikk bra helt frem til at maskinen skulle starte windows. Jeg ser XP logo i 5 sekunder, ser indikatoren bevege seg på skjermen. Så blir skjermen svart og maskinen henger.

 

Hva er galt?

 

Abit KT7-RAID, HDD sitter på IDE kontrolleren

T-bird 900

Apacer 256MB RAM PC133

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket skjermkort har du? Hvis du har et GeForce 4 er ikke dette helt kompatibelt med hovekortet ditt. Jeg hadde akkurat samme problem med Abit KT7 RAID og GeForce 4 Ti4400 fra Gainward... Tror det skal gå bedre hvis du flasher BIOS både på skjermkortet og hovedkortet... Har ikke testet dette da jeg kjøpte meg nytt system i stedet. :grin:

Lenke til kommentar

Jeg har ett Abit Geforce 4 Ti 4200 skjermkort. Har som sagt hatt XP på maskinen før uten problemer. Har prøvd å innstallere med HDD koblet både på IDE og på RAID tilkobling. Bios er ikke den som kom i sommer, men er fra i vår engang. Altså forholdsvis ny. Det skal sies at jeg har kjøpt meg ny HDD, Western Digital Caviar 120GB SE (8 MB cache). Men jeg har prøvd å innstallere på den gamle HDD også, men det hjelper ikke. Noen som har flere tips? Setter pris på all hjelp.

Lenke til kommentar

Hadde nesten samme problemet som deg. Et ABIT KX7-333R kort, med en Gainward GF4Ti4400, som ikke ville ha Win XP. (Alle andre OS funka). Alt ble sort, i oppstarten, når jeg kom til det punktet hvor skjermkortet ble lastet. Prøvde "ALT"... I over en måned. Fikk mange tips, ingenting hjalp. Lot tilslutt Komplett overta. Og de kom fram til at hovedkortet var defekt. Fikk nytt, og alt funka som det skulle.

Hadde jeg ikke opplevd det selv, hadde jeg ikke trudd det. Fikk en forklaring om at WinXP komuniserte med minnet på en annen måte enn Win98. Jeg ramla ut i forklaringa... Men var ihvertfall glad for at ting funka igjen.

 

Ikke mye hjelp dette, men...

 

Et tips som jeg fikk mange av, er dette med VIA's 4in1 drivere. Prøv først uten å legge dem inn. Noen ganger funker det... Om ikke, avinstaller Nvidia driverene, legg inn de aller nyeste VIA, og så de nyeste Nvidia igjen. Det var mange som fikk ting til å funke da.

Lenke til kommentar

Har du lagt inn XP clean install før med GF4 kortet altså? Hos meg var det bare når jeg skulle installere på nytt det klikket, det funket når jeg bare satte det i med XP installert fra før... Høres ut som det er veldig sannsynelig at det er samme problem som jeg hadde... menmen...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-03 14:45, klure skrev:

Har du lagt inn XP clean install før med GF4 kortet altså? Hos meg var det bare når jeg skulle installere på nytt det klikket, det funket når jeg bare satte det i med XP installert fra før... Høres ut som det er veldig sannsynelig at det er samme problem som jeg hadde... menmen...



Hei!

Nei, jeg har ikke lagt inn med clean install med Geforce 4 kortet. Da hadde jeg ett Creative Riva TNT2 kort. Jeg skal prøve å skifte tilbake til det kortet og så prøve å innstallere XP. Ellers så kan jeg jo nevne at jeg har prøvd å resette CMOS'en, uten at det hjalp. Jeg kommer tilbake med status når slifte av skjermkort er prøvd.

Lenke til kommentar

Hei!

Nei, jeg har ikke lagt inn med clean install med Geforce 4 kortet. Da hadde jeg ett Creative Riva TNT2 kort. Jeg skal prøve å skifte tilbake til det kortet og så prøve å innstallere XP. Ellers så kan jeg jo nevne at jeg har prøvd å resette CMOS'en, uten at det hjalp. Jeg kommer tilbake med status når slifte av skjermkort er prøvd.

 

Jeg skiftet tilbake til mitt gamle skjermkort Riva TNT2, og vips så fikk jeg innstallere XP. Skiftet så tilbake til Geforce 4 kortet og nå er alt i skjønneste orden. Takk for hjelpen klure!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...