Gå til innhold

Hvordan ta best mulig snø bilder med D70?


Anbefalte innlegg

Er enda litt grønnskoling på snø bilder. Det meste annet får jeg til.

 

Hva er anbefalt av innstillinger på D70en når jeg skal ta bilder med snø og det er mørkt.

Prøvde meg med noen bilder, men de endte med grønnskjær osv pga belysningen fra lampene langs veien.

 

 

noen som har forslag?

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta bildene i RAW format og korriger hvitbalansen etterpå i Nikon Capture/ Photoshop eller en annen RAW konverter.

 

To gjerne også bilde av et hvitt ark i under samme forhold slik at du har en referanse å korrigere mot.

 

Avhengig av lampetypen som er benyttet i veibelysningen så kan du også oppleve fargeskift mellom ellers like eksponeringer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Generelt er det mye å tjene på å lære seg å sette manuell wb. Et så godt og dyrt kamera som D70 krever at man setter seg litt inn i teknikken. Du trenger ikke bruke raw for å ta gode bilder. Det er riktig at det er lettere å rette opp feil, uten at det går ut over andre kvaliteter, men du er ikke "fortapt" i jpg heller. Det viktige er at du forsøker å få wb riktig når du tar bildet. I tillegg til manuell wb, har D70 flere presets for div typer kunstlys. Riktig preset (hvis bildene får grønt skjær) er fluorescent (lysstoff-rør) preset. På min Eos 20D er dette illustrert m et lysstoff-rør som ikon på displayet.

Lenke til kommentar
Mener å ha lest et sted at det kan lønne seg å overeksponere litt når man tar bilder ute i snøen slik at den ikke blir grå. Stemmer det?

5335443[/snapback]

 

stemmer det, på kameraet ditt er det en knapp som er markert med " +/- " med denne styrer du over og under eksponeringen. Er vanlig og overeksponere med 1 til 2 ved bilder med snø. Her er det bare å prøve seg fram !

Lenke til kommentar

Du vil nok helst unngå overeksponering (hvis det betyr at du har eksponert for mye og fått utbrente områder). For å kontrollere eksponeringen bør du lære deg å bruke histogrammet; da kan du ta testbilder og justere eksponeringskompensasjonen slik at bildene blir perfekt (best mulig) eksponert. Hvis du glemmer dette og hvitbalansen vil du lett ende opp med blågrå bilder, mens hvis du setter manuell hvitbalanse og justerer eksponeringen riktig skal bildene bli bra. Prøv deg fram!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...