Gå til innhold

Ny bærbar. 12 eller 14" - Anbefalinger?


Nopoint

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal til å kjøpe meg en ny bærbar. Problemet er å finne den ultimate som passer meg best. Jeg har selv konvertert til Mac, men denne gangen trenger jeg altså en bærbar PC. Jeg har ikke satt meg inn i hvilke modeller og hva som er mest "value for money".

 

Jeg har følgende krav:

- 12" eller 14" (lav vekt)

- Bluetooth

- WLAN

- Prossessor helst over 1,4GHz.

- min. 512MB RAM

- helst DVD-R/CD-R (enten eksternt eller internt)

- pris bør være nærmere 10 en 20 høvdinger.

- bra batteri tid.

- 2 eller flere USB 2.0 Porter (FW kan også være en fordel)

 

 

Finnes dette i PC-verdenen eller er det bare Apple som kan levere dette? :-)

Jeg har sett litt på IBM X41 og Acer 3004WTMI.

Noen andre gode forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du tror du kan leve med liten skjerm, vil jeg anbefale 12" fremfor 14". Det er temmelig stor forskjell på størrelsen, en 12" er nesten så liten at du alltids kan slenge den ned i sekken / vesken. Mye mer praktisk, spør du meg :)

 

Jeg har gått fra 15, til 12 til 10,6", og synes det er utrolig kjekt å alltid ha plass til pcen :)

Lenke til kommentar

Asus S5A (1.2kg ekstern optisk drev)

Asus M5A (1.8kg med innebygget optisk drev)

 

Alle med 12" skjerm. Asus ultraportable blir levert med veske og 2 batterier. 1 vanlig og 1 stort batteri. S5A leveres også med trådløs mus der mottakeren er innebygget i PCen. Tror det blir en S5A selv etter jul.

 

Forøvrig er X1 også en veldig lekker sak.

Lenke til kommentar

For de fleste som seriøst vurderer bærbar er det kun to alternativ:

14,1" eller 12"

Hva man velger avhenger litt av hva man liker. Selv har jeg to råd: ikke kjøp bredskjermsformat på slike skjermer (de blir for lave for å brukes i vanlig dokumentarbeid iflg. meg og) og kjøp en pc som tåler og kan vare.

 

PCen jeg ville anbefale til deg er egentlig en X-serie eller T-serie fra IBM. Hvorfor? Fordi jeg mener det er det beste du kan kjøpe av bærbare i det hele tatt - Små nok, god batteritid, byggekvalitet som overgår alt som finnes (prøv å presse inn skjermen på hvilken som helst bærbar og prøv det samme på en IBM..) det oser nesten av solidhet, det at du har styrepinne (og touchpad), god batteritid, super rekkevidde på wlan og i det hele tatt. Ærlig talt er det kun en ting jeg angerer på siden jeg fikk den første thinkpaden for nesten et år siden: Prisen, som er høy iforhold til andre. Men jeg mener den er verdt det egentlig og siden er det blitt 4 her i huset.. Høres ut som en gullreklame, men ærligtalt: Jeg kan nesten ikke være med fornøyd. De kjører også linux godt.

Forresten: En batterieliminator tok dagen. Jeg ringte support (tok ca. 2 min fra jeg trykte nummer til jeg var ferdig) og 3,5 timer senere satt jeg med ny batterieliminator i hånda. Ironisk nok trodde jeg at jeg måtte sverge til å låne fra andre maskiner (andre IBMer) men satt på batteritid.. Service? Ja.

 

Asus holde meg litt unna fordi de tåler for mye, er kanskje rimelige og små, men det hjelper lite når det tåler lite som få.

Lenke til kommentar

Remerser da, nå var du grunn :)

 

Det er da absolutt ingen ting som tilsier at en bredskjerm skal være lavere enn en 4:3? Når det kommer til hva du faktisk får fremstilt på den, er det jo ett fett, oppløsningen i høyden blir fremdeles den samme, du får bare plass til litt ekstra i bredden, og en eventuelt bedre filmopplevelse.

 

Når det kommer til Thinkpad er jeg ikke i tvil om at det er glimrende maskiner. Grunnen til at jeg ikke kjøpte en, var styrepinne, eksternt optisk drev og kjipere skjerm. 1280 x 769 er temmelig nice på liten skjerm, men det forutsetter naturligvis at man ser godt :)

Lenke til kommentar
Ble en en IBM X41 med Combo og Dock til slutt. regner med dette skal være et OK valg. Trenger en maskin som trenger mye "bank", da den blir dratt med over alt.

5275033[/snapback]

 

Det er den jeg vil skal erstatte min Compaq evo n400, håper du meldte deg inn i datateam innen du kjøpte - sparer sinnsykt mye på det (vanligvis).

Lenke til kommentar
Ble en en IBM X41 med Combo og Dock til slutt. regner med dette skal være et OK valg. Trenger en maskin som trenger mye "bank", da den blir dratt med over alt.

5275033[/snapback]

Har du URL for specs til maskinen du kjøpte? Og hvor mye måtte du betale? Jeg er selv på jakt etter en ultraportabel-maskin, så ble litt interessert.

Lenke til kommentar
Ble en en IBM X41 med Combo og Dock til slutt. regner med dette skal være et OK valg. Trenger en maskin som trenger mye "bank", da den blir dratt med over alt.

5275033[/snapback]

 

Det er den jeg vil skal erstatte min Compaq evo n400, håper du meldte deg inn i datateam innen du kjøpte - sparer sinnsykt mye på det (vanligvis).

5275055[/snapback]

 

Ja. datateam medlemskap var så klart en forutsetning, sparte mye på det heldigvis :-)

Lenke til kommentar
Ble en en IBM X41 med Combo og Dock til slutt. regner med dette skal være et OK valg. Trenger en maskin som trenger mye "bank", da den blir dratt med over alt.

5275033[/snapback]

Har du URL for specs til maskinen du kjøpte? Og hvor mye måtte du betale? Jeg er selv på jakt etter en ultraportabel-maskin, så ble litt interessert.

5275398[/snapback]

 

http://www5.pc.ibm.com/no/products.nsf/...NO?OpenDocument

 

Kom på ca. 13700 eks.mva

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...