Gå til innhold

Nu skal det oppgraderes...noen synspunkter?


RogueFreak

Anbefalte innlegg

Jepp folkens, tiden er inne for at RF skal oppgradere litt.

Komponenter som skal oppgraderes er som følger:

-CPU

-Hovedkort

-Minne

-Kjøler

 

CPU og kjøler er mer eller mindre 99% bestemt; AMD XP 2400+ og ThermalTake Volcano 9+ (har også snust litt på MIST Silent Twin...)

 

Hovedkort er bestemt ned til produsent iallefall; SOYO! Er derimot litt i tvil om hvilket.

De 3 det står mellom er:

- SY-KT400 Dragon Ultra Platinum

- SY-KT333 Dragon Ultra Platinum

- SY-KT333 Dragon Ultra Black

 

Så, jeg lurer jo på om det er verdt og vente & verdt penga for å kjøpe KT400 kortet da! Multicom har ikke fått det inn enda, og prisen er anslått til rundt 2 000,- når det kommer. De 2 andre har Multicom inne, til henholdsvis 1 680,- og 1 349,-.

 

Og minne; hva lønner seg å kjøpe der? Tenker mest på merkenavn eller noname, hva er best? Er ikke de største prisforskjellene der, så jeg gidder ikke å spare inn noen lusne kroner på noe møkkaminne! Men det er selvfølgelig bare hvis det er verdt det.

Skal selvfølgelig ha PC400 ram hvis jeg kjøper KT400 kortet, ellers blir det PC333 minne.

 

 

Så folkens, har dere noen synspunkter på mine valg og evt. utskiftinger...vel så kom med de! Kommer til å bestille i løpet av de 2-3 neste ukene.

Takk på forhånd for alle seriøse svar. :smile:

 

 

Edit: et par leifer... :wink:

 

_________________

comp8.gif

History admires the wise, but it elevates the brave.

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: RogueFreak på 2002-09-02 20:11 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: RogueFreak på 2002-09-11 17:44 ]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Lol...da har jeg begynt å vakle i min AMD tro...

 

Har snust litt på og bygge opp et P4 system istedet.

 

Tenkte da på ca. følgende system:

 

P4 2.5 GHz PC400

eller

P4 2.53 GHz PC533

 

SOYO SY-P4S645DX Dragon Ultra PGA-478

eller

SOYO SY-P4X400 Dragon Ultra

 

512 eller 1024 MB minne

 

 

Hvordan vil et sånn system stå seg mot det jeg beskrev i min første tråd? Vil det ha dårligere, omtrent likt eller bedre ytelse?

Dette P4 systemet vil koste meg litt mer, men ikke så mye.

 

Så lurer jeg litt på kjøler...er viftene som følger med boxed P4 bra nok eller anbefaler dere noe annet? (skal overklokke denne selvfølgelig)

 

Til slutt lurer jeg på de 2 hovedkortene.

Mest på chipsettene egentlig...

På det første er det SIS 645DX chipset, mens på det andre er det VIA P4X400/8235 chipset. Hvilket av disse er å anbefale? Er ikke så veldig oppdatert på chipsett og forskjeller på Pentium-systemer.

Ellers er det ikke de store forskjellene på hk'ene, med mindre noen ser noe som gjør det ene bedre enn det andre?

 

 

That about does it...plz ingen "hva_er_best_av_AMD-og_Intel" diskusjon ut av dette.

 

Setter pris på noen svar, skal snart bestille...og nå er jeg lettere forvirret på om jeg skal velge AMD-systemet eller P4-systemet.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt med 333 bus på p4, men ellers er vel AMD noe billigere og noe bedre i ytelse..

 

Du kan f.eks se her:

 

http://www.hardware.no/tester/cpu/p4_2800/index4.html

 

Les gjerne hele testen og alle guidene på web'n her :smile: noen er litt dårlig oppdatert så skip dem, men det som er ganske nytt pleier å gi mening når du skal kjøpe nytt.

 

Jeg anbefaler deg å kjøpe ny Harddisk hvis du ikke har en bra en, ata100 eller 133 for å få fart på alt :smile:

 

oppgrader alt. det pleier å være smart, har du brukbart kabinett går jo sikkert det å bruke oppigjen.. men har lettere for å bli ustabilitet hvis du kjøper noe nytt og sitter igjen med gammle deler. Kan ialf. virke sånn noen ganger

Lenke til kommentar

jeg hadde ikke gått for amd fordi 2400+ cpu'n ikke er på markedet enda.. hvis du skal gå for amd hadde jeg gått for kt333 chipsettet, ifølge review av kt400 på http://www.tomshardware.com hadde kt400 dårligere ytelse enn kt333! (det har med timeing av minne osv, er ikke totalt ulogisk)

 

Tror jeg hadde gått for et hovedkort basert på i845g/e chipsetet, ettersom det er svært effektivt. abit bg7 har støtte for ihvertfall 333 mhz ddr ram, muligens også 354 mhz. Sammen med hovedkortet hadde jeg gått for en P4 2400/533 og pc3200 minne hvis du har god råd, P4 1800/400 og pc2700 ellers. (P4 1800 overklokker du lett til 2400/533 med boxed vifte).

Lenke til kommentar

Har brukt laaang tid de siste ukene+ på å lete meg fram til chipset til meg selv. Via vil jeg ikke anbefale!

 

Hvis du skal ha SIS645DX chipsetet så kan det være verdt å se på ASUS P4S533, søk på forumet etter dette og du finner maaange.

Boxedviften holder forresten godt, om du ikke skal klokke skikkelig. Kan vel regne med å få 2.5ghz til 3.2 +-

 

Men, jeg har svart på utallige slike tråder nå og jeg er lei, så jeg oppsumerer bare at jeg selv har valgt EPOX 4G4A+ hk, mest grunnet gode overklokkings egenskaper. Her er Reviews:

 

vr-zone.com

Tweaktown.com

Ocworkbench.com

Hardinfo.dk (dansk)

Hexus.net

3dgameman (NB video review)

Techwarelabs.com

Overclockers Online

Tweak.dk

 

Jeg ville valgt intel I845G chipsetet.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-11 17:50, aNti hero skrev:


Jeg anbefaler deg å kjøpe ny Harddisk hvis du ikke har en bra en, ata100 eller 133 for å få fart på alt :smile:


oppgrader alt. det pleier å være smart, har du brukbart kabinett går jo sikkert det å bruke oppigjen.. men har lettere for å bli ustabilitet hvis du kjøper noe nytt og sitter igjen med gammle deler. Kan ialf. virke sånn noen ganger



 

 

Tror jeg har så det holder på resten av systemet mitt. Det som jeg skal bruke om igjen er:

-Chieftec DA-01SLD kabinett

-1xWD400BB og 2xWD1200JB harddisker

-ASUS V8420 GF4Ti4200 grafikkort

-Plextor PX-W4012TA 40/12/40x cd-brenner

-Philips et-eller-annet 10x DVD

 

Har også et SB Live 5.1 lydkort, men jeg regner med å bruke det innebygde i SOYO kortet. Vil tro det er bedre? Begge hk'ene har dette: "On board CMI 8738 audio chip to provide 6-channel hardware audio solution

Supports optical and coaxial SPDIF outputs for crisp digital sound"

 

 

Uansett, ingen av delene jeg har fra før burde være noen brems/problem i ett av de nye systemen?

Lenke til kommentar

kjøp VapoChill BD50F kjøling.. p4 2.2 ghz (billig).. ddr 433 eller 400 corsair..

 

Da kan du lett klokke cpu fra [email protected] ghz.. det beste av alt er at dette er BILLIG for den ytelsen man får. :smile:

 

intel p4 "northwood" 2200@4016mhz , 433 mhz minne, ATI 9700 pro(bytte med nv30 i desember). 18769 3dmarks 2k1 secon edition

 

Man må bare bruke hue, så har man en god maskin! :smile:

Lenke til kommentar

Corn: Epox-kortet ser absolutt ut som et kort som kan være verdt å satse på. Eneste er at det har onboard-VGA...det er jo bortkastet, men jeg regner med at det er enkelt og disable. Det at det er onboard VGA har vel ingen andre ulemper?

 

Prismessig er det ingen stor forskjell mellom de 3 kortene for P4 som jeg nå vurderer.

Hos Multicom (som har alle 3 kortene) er prisene sånn:

Epox 4G4A+ RAID - 1 550,-

Soyo SY-P4X400 Dragon Ultra - 1 649,-

Soyo SY-P4S645DX Dragon Ultra - 1 399,-

 

 

Men tilbake til chipsettene: VIA sitt P4X400 er altså ikke noe å satse på? Hvorfor?

SIS645 har jeg sett en del bra reviews på, men er det heller ikke noe å satse på?

Intel 845G er det dere vil anbefale?

 

Epox kortet falt i smak, men jeg har veldig lyst på et SOYO kort...

 

Ang. lydkort: på Epox kortet er det også onboard 6 kanalers lydkort, Realtek ALC650.

Er det (eller det som er på SOYO kortene) brukbart? Eller er mitt aldrende SB Lve 5.1 fortsatt bedre?

 

Mange spørsmål...men nå spørs det om jeg iallefall er overbevist om at jeg går for P4. (pga. støy, overklokkingsevner/varmeutvikling, stabilitet, osv...)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-11 22:30, RogueFreak skrev:


men jeg regner med at det er enkelt og disable. Det at det er onboard VGA har vel ingen andre ulemper?



 

Jepp, det er bortkastet. Det senker ikke ytelsen på systemet i det hele tatt om du disabler det. (som er enkelt)

 

Quote:


Men tilbake til chipsettene: VIA sitt P4X400 er altså ikke noe å satse på? Hvorfor?


Jeg husker ikke helt, lenge siden jeg leste om det.

Det var visst ustabilt, og jeg tror fortsatt at VIA er i konflikt med Intel om rettigheter. De hamler rett og slett ikke opp med f. eks SIS645DX chipsetet.

 

Quote:


SIS645 har jeg sett en del bra reviews på, men er det heller ikke noe å satse på?


 

SIS645DX kan godt være noe å satse på. Det kortet som har fått klart best i reviews av disse kortene, er ASUS P4S533. Det har riktignok to ulemper for meg.

Det første er max FSB på 166. Så hvis du kjøper en Pentium med 533 bus, så stopper overklokking litt tidlig.

En annen ting er at det ikke har AGP/PCI lock.

Jeg har ikke sett dypt i noen andre SIS645DX hovedkort tester så jeg kan ikke utale meg dypt nok.

 

Forsåvidt så er det sikkert lurere å kikke på det nye SIS648 chipsetet, som har blant annet AGP 8X og Serial ata (på noen kort vaffal).

 

Quote:


Intel 845G er det dere vil anbefale?


Hvis du ikke må ha agp 8x (som jeg har en mistanke gir like liten ytelses økning som agp2x vs 4x) så vil jeg absolutt anbefale disse. Plagsomt at det følger onboard-video på dem, men de er jo ikke så dyre, og det er jo bare å disable.

 

Quote:


Ang. lydkort: på Epox kortet er det også onboard 6 kanalers lydkort, Realtek ALC650.

Er det (eller det som er på SOYO kortene) brukbart? Eller er mitt aldrende SB Lve 5.1 fortsatt bedre?


Jeg ville tro at ditt SB live er bedre, men det er litt gjetning.

 

Jeg har selv bestilt blant annet følgende:

 

Epox 4g4a+

Samsung pc2700ram

P4 2.4 ghz 533

Thermaltake active mem cooling (ramsinks med vifte)

 

Jeg regner med at jeg kan nå 3ghz (med boxed vifte) på prossesoren med 1.75/1.85 volt. Og at samsungen skal klare rundt 400mhz ddr, med 3.0 volt eller.no.

Hvis jeg i tilegg setter opp agp volten så kan jeg sikkert klokke skjermkortet mitt lit mer au.

Jeg har ikke regnet helt med dividerne og sånn, men det ordner seg nok et fint kompromiss ala minne/cpu.

 

Forsåvidt så gir 533bus en ganske stor forskjell på f. eks minne tester vs 400bus.

 

 

 

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Corn på 2002-09-11 22:57 ]

Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn klarer jeg ikke redigere meldingen ovenfor :roll:

 

Det jeg skulle si var at det var VIA P4X266 som ikke var no' bra. Jeg ville personlig valgt SIS648 over P4X400 (dette er fordommer..), hvis man skal ha agp 8x f. eks.

 

Men skal du ha Soyo så må du vel ty til via chipsetet, eller gå ned en generasjon til 645dx.

Ta å søk litt etter tester av soyo kortene hvis du vil ha dem.

 

google.gif

 

[ Denne Melding var redigert av: Corn på 2002-09-11 23:06 ]

Lenke til kommentar

Hei

 

Vet noen om et hovedkort med et skikkelig bra brikkesett MED agp/pci-lock?

 

Har leitet gjennom mange p4 tråder på forumet, men det virker som om ingen helt har oversikten over dette..

 

Jeg tenkte på å kjøpe Asus P4S533 (eller hva det nå heter), men det har altså ikke agp/pci-lock.

 

Takk for hjelpen,

 

Henning

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-11 17:52, blackbrrd skrev:

jeg hadde ikke gått for amd fordi 2400+ cpu'n ikke er på markedet enda.. hvis du skal gå for amd hadde jeg gått for kt333 chipsettet, ifølge review av kt400 på
hadde kt400 dårligere ytelse enn kt333! (det har med timeing av minne osv, er ikke totalt ulogisk)


Tror jeg hadde gått for et hovedkort basert på i845g/e chipsetet, ettersom det er svært effektivt. abit bg7 har støtte for ihvertfall 333 mhz ddr ram, muligens også 354 mhz. Sammen med hovedkortet hadde jeg gått for en P4 2400/533 og pc3200 minne hvis du har god råd, P4 1800/400 og pc2700 ellers. (P4 1800 overklokker du lett til 2400/533 med boxed vifte).


 

 

 

Kor har du lært dej lese Engelsk?

det står inte på Tomshadware att KT400 har dåligare

ytelse en KT333.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-12 16:58, b.o skrev:


Kor har du lært dej lese Engelsk?

det står inte på Tomshadware att KT400 har dåligare

ytelse en KT333.


 

Dersom du bruker PC3200 på KT400 kan du får dårligere resultat enn med PC2700 på KT400. Produsentene av PC3200 vet ennå ikke hvordan de skal legge seg med tanke på timming osv. ettersom at det ikke er noen felles standard for dette ennå. Dårligere er vel dog et litt sterkt begrep.. skiller ikke mange promillene i ytelsen mellom de to. Uansett er det bortkastet penger å kjøpe PC3200 syntes nå jeg. FSBen takler ikke det, og dersom du ikke skal overklokke er dette vel litt "overslakt"?

 

-Lurifaks aka Nuffern

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...