Gå til innhold

Grensesnitt på gammel 2,5" IBM HD


roolf

Anbefalte innlegg

Hei, jeg fikk en gammel IBM bærbar PC for en stund siden. Maskinen er har en PIII prosessor og en 6,4 GB harddisk Etter et halvt års bruk tok harddisken kvelden. Tenkte å skrote maskinen, men kom tilfeldigvis over en billig, brukt 2,5” disk. Kjøpte den, men da jeg skulle bytte HD oppdaget jeg at grensesnittet var forskjellig fra den gamle disken.

 

Den gamle IBM disken var montert inni en ”metallkasse” (blikk) som jeg kunne trekke ut fra PCen. Når jeg tok bort ”metallkassen” oppdaget jeg at pinnene som står ut fra disken (og som kobler til IDE) var smalere enn på den nye disken. Jeg tror det var samme antatt pinner, men på den nye dekket disse nesten hele kortsiden på disken, mens på den gamle bare ca 2/3. Den nye disken passer derfor ikke inn PCen.

 

Er det noen som vet om det har skjedd en standardendring på IDE-grensesnittet på 2,5” disken i løpet av de siste 6-7 år? Eller er det den gamle IBM disken som var spesialtilpasset til denne bærbare.

 

Er det noen som har råd å komme med? Regner med at det ikke lar seg gjøre å trikse den nye disken til å passe, men er det noen som vet om det er mulig å oppdrive slike gamle 2,5” disker som passer og som ikke koster skjorta.

 

Savner å ha en bærbar i stua til surfing….

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tør ikke svare deg om "endringer i standardene" men husker IBM på den tiden hadde sine egne "standarder" på det meste, feks festemekanismer for cpu kjølere osv. men om det er like mange pinner bør det vel finnes en overgang, sikkert ikke så lett å oppdrive da men.. (loddebolt?)

 

edit leif

Endret av SuperFly
Lenke til kommentar
Sjekk om det ligger et adapter klemt inn i den gamle hardisken..

Det var et rart adapetr hos meg, men det var bare å sette det over til den nye hdden, så virka det..

5254930[/snapback]

 

Skal sjekke dette når jeg kommer hjem, men jeg tviler på det. I motsatt fall må jeg ha vært blind når jeg hadde dette oppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...