Gå til innhold

Intervju med Razorwax om Darkfall


Anbefalte innlegg

Razorwax er et relativt ferskt norsk utviklerselskap som skal debutere med en MMORPG- tittel ved navn Darkfall. Spill i denne sjangeren har veltet mot oss de siste årene, og det tar ikke slutt med det første. Konkurransen er stor, men markedet utvider seg også og det er tydeligvis behov for flere titler. Vi har tatt en tur til Oslo, og pratet litt med Claus Grovdal i Razorwax om det kommende spillet.

 

Les hele intervjuet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper selve spillet/grafikk delen fortsatt er på et TIDLIG beta stadiet ... Jeg synes grafikken ser veldig dårlig ut, men det er min mening.

 

Enkelte av de bildene ser veldig "billig" ut.

Men selve spillet er jo ikke ferdig enda så.

 

Men det hadde vært tøft om spillet virkelig slår ann, at noen norske selskaper kicker ass.

_________________

Med Vennlig Hilsen

Frode Røhne - [[email protected]]

 

Kromozon Studios - [http://www.kromozon.com]

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: lavizh på 2002-09-02 01:31 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: lavizh på 2002-09-02 01:37 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-02 12:52, assagab skrev:

De har ikke kjangs

4 mann kan ikke laget et MMORPG (leste et sted at det var fire som lagde spillet)


Da må de som har skrevet det sjekke kildene sine litt bedre. Det er ikke bare 4 stk nå. Mulig de var det for 1 år siden, men nå har de utvidet staben. De skal utvide mer, men fler enn 10 personer skulle det ikke være bruk for. Hvordan de stiller seg økonomisk vet jeg ikke, men regner med at de ikke begir seg ut på et slikt prosjekt uten å ha dekning for det. Og som alt annet her i verden må man satse litt for å få til noe. Synd at at noen skal være så utrolig negativ overfor et slikt prosjekt.

Lenke til kommentar

når dei er ein stab på 10 mann så trenger dei langt i fra å bli bestselger for å gjøre det stabilt økonomisk

 

funcom har jo 120 ansatte, enda anarchy online gjor det bra så sleit dei litt med lite penger

 

Epic Games er for eksempel bare 20 mann

Digital Extremes er vell 25 mann

2015 er og ca under 20 mann

 

og dei er dei *store* spel utviklerane

Lenke til kommentar

Jeg leste en artikkel på vg.no som sa at de var fire, men dette er noen måneder siden

Når jeg leste den en gang til viste det seg at de i tilegg hadde 5 som jobbet freelance

 

Fikk bare et dårlig inntrykk når jeg leste den artikkelen. Pga at de da bare var fire (+5) og de ikke hadde utgiver.

 

Har ikke lest intervjuet men skal gjøre det senere i dag, så kanskje jeg får et annet inntrykk da.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-02 14:23, assagab skrev:

Jeg leste en artikkel på vg.no som sa at de var fire, men dette er noen måneder siden


Stemmer, de _var_ 4 da VG var der. Når jeg var der var de vel 5-6. I tillegg har de annonsert på sin hjemmeside at de har ansatt 2 nye. Det er nok ikke dumt å lese artikkelen før du kritiserer nei. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-02 12:52, assagab skrev:

De har ikke kjangs

4 mann kan ikke laget et MMORPG (leste et sted at det var fire som lagde spillet)

Det krever også mye penger, noe som jeg tviler på at de har


Men hadde jo vært morsomt om de klarte det


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: assagab på 2002-09-02 12:54 ]</font>


 

4 mann kan fint lage hvilket som helst spill og det trenger ikke koste en krone.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-02 09:58, Shrike skrev:

eye-candy er ****meg ikke alt, GAMEPLAY er ALT.. så gi spillet en sjangse.. det er en grunn til at folk tviholder på qw den dag i dag.


 

Jeg er enig i at gameplay går over grafikk, men du kan ikke si det er ALT. Grafikk ER og blir viktig. Sånn er det bare.

 

For min del, hvis Razorwax greier dette, synes jeg det er kjempe flott.

Lenke til kommentar

El Polla, du har rett, det vil bare ta _tid_. Anyway, for min del synes jeg dette er litt sprøtt. Darkfall ser bra ut (grafikken er ikke pen på dette stadiet, men det bør forbedre seg) og _høres_ utrolig interessant ut. Likevel føler jeg at det vil bli et "undergrunns"-spill i MMORPG-verdenen. Alle vet at for et spill skal bli stort-stort, trenger det seriøs backing. Asheron's Call ble kjent p.g.a Microsoft og deres mulighet til å markedsføre det, EverQuest pågrunn av SONY og Ultima Online pågrunn av Origins lange historie innen sjangeren rollespill.

 

Jeg tviler ikke på at gutta greier dette. De er målbevisste. Det er virkelig alt som trengs. Men, i realiteten, tror jeg det trenger mer enn 5-6 folk (mer enn 10 også for den saks skyld) for å kunne skape en mainstream-MMORPG innen reasonable time. Likevel, tar de seg tid, greier de det uten tvil. EverQuest begynte med 3 mennesker. I dag er det verdens største MMORPG, med over 50 mill måneds inntekter, og en stab på flere hundre mennesker. De greide det fordi;

 

A) De var MÅLBEVISSTE, ENTUSIASTISKE og TALENTFULLE. Dette gar Razorwax helt sikkert.

 

B) EverQuest greide det fordi SONY markedsførte dem og ga dem den posisjonen på markedet som det trengte for å bli så stort. Dette har ikke Razorwax.. enda.

 

C) EverQuest var så å si en pioneer i 3D MMORPG-enes verden. Per i dag kommer slike MMORPG-er ut annen hver dag (overdrivelse), og derfor er kampen mye hardere. Dette er vanskelig for Razorwax.

 

Anyway, have a little faith in them. La dem prøve seg. Går alt bra, vil de forbedre spillet, bygge ut teamet, og signe seg opp med en major publisher slik at verden får vite om det.

 

Slik det er nå? Aldri pokker om de greier å fullføre dette spiller innen Q1 Januar 2003 med 5-6 folk, og et spill som ikke er i Alpha enda.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker de lykke til og jeg tror de kan gjøre det bra, men bare hvis de ikke satser for høyt slik som FunCom gjorde.....sett fra mine øyne.

 

Denne høsten/vinteren vil bli en dyr affere for de som liker mmorpg.....hehe

Det kommer nye spill og expantions på løpende bånd :wink:

AO expantion

DAOC expantion

EVE

StarWars Galaxies

Neocron

Shadowbane

Jumpgate

etc

etc

etc

og listen bli bare lengre og lengre

 

Hvordan i all verden skal man ha tid å penger til alt dette da?

 

Må si opp jobben.... :razz:

Lenke til kommentar

til alle dere som klager på grafikken:

1. den er etter min og ganske mange andres smak, super!

2. den er PRE-alpha! (et utgitt spill er "gold" et spill under testing er "beta" og "alpha" er den første spillbare versjonen, pre-alpha betyr altså at det ikke engang er rimelig spillbart)

Lenke til kommentar

Virker som et heltrått konsept. Håper de kommer med en beta eller noe snart. Så kan de få hjelp med bug-testing.

 

Dette skal jeg prøve først, er det som jeg tror (og håper) kjøper jeg det :smile:

 

edit: Håper de skal fikse på tegneserie-grafikken da..

_________________

- Ikke undervurder min manglende kompetanse, :grin: og få noreg ut av Norge!

 

[ Denne Melding var redigert av: Xvani på 2002-09-02 21:11 ]

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
når dei er ein stab på 10 mann så trenger dei langt i fra å bli bestselger for å gjøre det stabilt økonomisk

 

funcom har jo 120 ansatte, enda anarchy online gjor det bra så sleit dei litt med lite penger

 

Epic Games er for eksempel bare 20 mann

Digital Extremes er vell 25 mann

2015 er og ca under 20 mann

 

og dei er dei *store* spel utviklerane

 

de overnevnte er de *store* sier du?

du glemte ea games, som har gitt ut ca 70.000 spill det siste året (noen andre som er lei av: EA GAMES - CHALLENGE EVERYTHING startup-skjermen?)

 

id software, som har 18 mann er ikke bare *store*, de er store!

kanskje tilogmed de største.... :woot:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...