Gå til innhold

Kvalitets tap med 1.4 konverter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har linse Canon 70-200 2.8, og lurer på å kjøpe en 1.4 konverter.

Kamera jeg bruker er EOS 350D

 

 

Er det noen som har erfaringen med denne kombinasjonen, og som vet om kvaliteten på bildene blir dårligere med konverter.

5237884[/snapback]

 

 

på skjermen vil du kanskje kunne se så vidt merkabare forskjeller, men en normal utskrift er det neppe merkbart noen kvalitetsforringelse.

Merk at du mister et stopp, så du vil merke det på lukkertiden.

 

Vedlagte bilde er tatt med samme kombinasjon (objektiv og konverter, annet kamera) i naturlig (kveldslys)lys fra ganske god avstand. Jeg mener det gir knapt merkabare forskjeller, som blir oppveid av en rekkevidde som lar deg ta interessange bilder du ellers ikke ville hatt mulighet for å ta.

Klar kjøpsanbefaling fra meg.

21821sabeltann_s.jpg

Lenke til kommentar

Takker for rask tilbakemelding pluss flott bilde.

Tenkte å bruke den til å ta fugelbilder med, så jeg tror ikke lukkerhastigheten skal by på problemer siden det er utendørs.

 

Jeg var klar over at jeg vil miste et stopp.

 

 

På ønskelisten til julenissen står det mellom linsen Canon 85 1.8 eller denne konverteren.

Endret av royrogers
Lenke til kommentar
Takker for rask tilbakemelding pluss flott bilde.

Tenkte å bruke den til å ta fugelbilder med, så jeg tror ikke lukkerhastigheten skal by på problemer siden det er utendørs.

 

Jeg var klar over at jeg vil miste et stopp.

 

 

På ønskelisten til julenissen står det mellom linsen Canon 85 1.8 eller denne konverteren.

5238195[/snapback]

 

hmmm...vanskelig valg, begge ønskene kan godt forsvares...

Tar du mye fuglebilder...?

Om du gjlør det, ville jeg kanskje valgt 85mm objektivet, og så heller ved en senere anledning anskaffet meg et objektiv med litt lengre rekkevidde, da 200mm + 1.4 konverteren kan bli i minste laget om det er små fugler du tar bilde av..

Da ville jeg kanksje heller vurdert Canon EF 300mm f/4L IS USM, som er et bra objektiv, uten å være avskrekkende dyrt (ihvertfall i fht andre med tilsvaarene rekkevidde og kvalitet)

 

Selv sikler jeg etter canons 85mm f/1.2L objektiv, men det koster en arm og et bein, så det ligger nok litt frem i tid.....

 

Lykke til med juleønskene.....

Lenke til kommentar

Er ganske fersk innen fotografering.

Har prøvd litt fuglefotgrafering i hagen, og det er spennende.

Så en 300mm kommer nok men ikke enda.

 

Men tar også en del sportsbilder inne, og det er derfor jeg lurer litt på 85 1.8 linsen. Føler at 2.8 blir litt for lyssvak, slik at jeg ikke får rask nok lukkertid.

 

85 1.2 hadde nok vært fantastisk men den er for dyr til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Bare lurte på hvilke instlilinger det flamme-bildet er tatt med? Etterarbeid?

 

Og hva menes med at man mister en stopp?

5249101[/snapback]

 

Data som følger:

f 4.0

ISO 640

lukkertid 1/640 sec

125 mm (70-200 + 1.4 telekonverter)

 

Har i photoshop beskjært bildet, enkel leveljustering, og et støyreduksjonsfilter.

 

med tanke på stopp, objektivet jeg brukte er et 70-200 som har en maks blenderåpning på f/2.8

Når jeg bruker telekonverteren, så er raskeste blenderåpning som er mulig å bruke f/4

Endret av cycorax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...