Gå til innhold

Kontroll av data i Access (ved innlegging)


TeMA

Anbefalte innlegg

Har opprettet en database i access som blandt annet inneholder en tabell deltakere:

DeltakerID(Pri.NK)|Fornavn|Etternavn|Adresse|osv...

 

Det jeg lurer på er når man skal legge inn en ny deltaker hvordan jeg kan kontrollere om den finnes fra før.

 

Har f.eks. en deltaker ved navn Ola Normann, og vil legge inn en ny deltaker ved navn Ola Normann.

Kan jeg da få opp informasjon om at det allerede ligger en deltaker med det navnet i databasen, og spørsmål om jeg vil opprette enda en deltaker med samme navn, eller gå til den allerede registrete deltakeren.

Kan jo ha glemt at deltakeren var registrert, eller det kan være en ny deltaker med samme navn.

 

Håper dere skjønner problemet, og håper på en løsning.

 

Mvh.

Thomas

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg vet at med å bruke nøkkel indeksering på begge feltene (Fornavn og etternavn) -

men at du har lov til å legge inn duplikater - vil gi deg mulighet til å IKKE kunne

legge inn samme FORNAVN OG ETTERNAVN. Da vil du kunne f.eks. samme FORNAVN mange ganger,

men med forskjellige etternavn, og vis-versa. Du vil ALDRI da ha muligheten til å legge inn kombinasjonen OLA NORMANN

2 ganger... dessverre.. Du kan lage egen vb kode for å sjekke dette hvis du ikke ønsker å benytte nøkkel indekseringen, men da blir det

straks mer komplisert. Jeg foreslår du har et 3dje "dummy" felt som forklarer

forskjellen på 2 like personer - og nøkkel indekserer det også - men da må det feltet

ALLTID bestå av NOE informasjon (indekserte felt kan ikke være tomme!)... Vet ikke om det er noen god løsning...

F.eks.

#1: OLA; NORMANN; VENN

#2: OLA; NORMANN; ARBEIDSKOLLEGA

#3: OLA; NORMANN; PASSER HUNDEN

 

Vet ikke om det kan være en løsning. Du kan f.eks. ha en standard tekst i dummy feltet når du lager en ny post som inneholder en eller annen tekst, og hvis du får en feilmelding, så vet du at denne eksisterer fra før. Du kan da sjekke opp om det er en duplikat, eller en ny post. Hvis det er ny post endrer du bare innholdet i dummy feltet.

 

Håper det er til LITT hjelp iallefall! :smile:

Lykke til!

Lenke til kommentar

Har selv tenkt tanken med å lage primærnøkkel av fornavn og etternavn og evt. dummy felt som ble sagt, men da denne deltakertabellen min er relatert til så mange andre tabeller ville jeg ikke gjøre det på den måten.

 

Så hvis noen kanskje kan hjelpe til med et VB-script så hadde det vært bra.

Vet bare ikke helt hvor jeg skal begynne.

 

Thomas

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du sier, men jeg regner jo med at det er DeltakerID du bruker for å knytte tabellene sammen. Derfor beholder du selvfølgelig DeltakerID, men bruker ikke NØKKEL indeksering, bare indeksering hvor man ikke har lov til å ha duplikater. Nøkkel indeksering bruker du for å sjekke at en eller flerne poster ikke har duplikat informasjon. Håper ikke at du bruker FORNAVN og ETTERNAVN til å koble sammen tabellene - for det er tungvindt! Regner også med at DeltakerID er et autonummer, så du vil ikke få duplikater i DeltakerID...

 

Klart som blekk?? :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...