Gå til innhold

Linux desktop til dama


opticus

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er windows bruker selv, men er erfaren linux bruker på server, har ikke brukt det som desktop selv på flere år og lurer i den forbindelse på om det finnes noen distro som er veldig veldig veldig enkel å bruke. Jeg kan selvsagt sette den opp, men den må fungere uten noe knot når den er satt opp. Samt at jeg ikke har all verdens tid til å sette den opp. Ferdig pakke alla windows er å foretrekke. Noen distroer jeg har tenkt på er:

-Ubuntu

-Suse

-Mandrake? (dette var den enkleste i sin tid på desktop, men jeg var lei når den kom og har ikke testet den noen gang)

 

kort liste det der, men ser ikke for meg at hun herjer rundt på Slackware eller Debian aktige systemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min kjærast har ein «datakompetent» far (yeah, right!), så han avinstallerar

aMSN på pcen tilogmed av di det kan vera «virus», Sjølv har han masse dritt­­­-

programmar inne og dei køyrer framleis Internett Explorer. Akk. Jaja. Synd ho

ikkje er datainteressera, då hadde ho sikkert skaffa seg ein eigen datamaskin.

 

Eg ville gått for Ubuntu, ­­-- berre setja han opp iht. guiden fyrst. Få inn multi­-

mediaplugins, dvd­-stønad, fleire nyttige program, flash, java osb. Etter naud­-

synt konfigurering skal han vera raskt klår. ;]

Lenke til kommentar
Personlig, liker jeg ikke suse. Altfor dårlig pakkehåndtering (spesielt uppgradering til nyere versjoner), og ikke verdens beste community. ubuntu derimot :love: Superbra community (ubuntuforums.org), og en velfungerende guide til altmulig: http://ubuntuguide.squarecows.com/

5234516[/snapback]

Er det nå jeg skal skryte av pakkesystemet til Ubuntu, oppgraderinger og at man f... sitter med firefox og thunderbird 1.0.7 til vårparten hvis man ikke laster de ned manuelt? :).

Lenke til kommentar
Personlig, liker jeg ikke suse. Altfor dårlig pakkehåndtering (spesielt uppgradering til nyere versjoner), og ikke verdens beste community. ubuntu derimot :love: Superbra community (ubuntuforums.org), og en velfungerende guide til altmulig: http://ubuntuguide.squarecows.com/

5234516[/snapback]

Er det nå jeg skal skryte av pakkesystemet til Ubuntu, oppgraderinger og at man f... sitter med firefox og thunderbird 1.0.7 til vårparten hvis man ikke laster de ned manuelt? :).

5272168[/snapback]

 

Da kan man bruke Ubuntu Backports: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=40291 :thumbup:

Lenke til kommentar

Bruker selv ubuntu og er kjempe fornøyd med det. Hva du bør velge av SuSE og Ubuntu er egentlig smak og behag. SuSE er aknskje no penere (ut av cden) og lettere å sette opp, mens ubuntu ikke ligger langt unna og har et bedre pakkehånteringsprogram.

 

Skal være sagt at pakkehåntering ofte er grunnen til problemer som oppstår...

Lenke til kommentar
Bruker selv ubuntu og er kjempe fornøyd med det. Hva du bør velge av SuSE og Ubuntu er egentlig smak og behag. SuSE er aknskje no penere (ut av cden) og lettere å sette opp, mens ubuntu ikke ligger langt unna og har et bedre pakkehånteringsprogram.

 

Skal være sagt at pakkehåntering ofte er grunnen til problemer som oppstår...

5275991[/snapback]

 

Overbevis meg med din tekniske innsikt nå: Hvilke fordeler har apt/synaptic over YaST/YaST2?

Lenke til kommentar

Eg har hatt SuSE [som det heitte før, no er det vel Suse], det var krøll. Suse er

bloat de luxe. Difor likar eg det ikkje.

 

Ubuntu startar med ei lita kjerne og bygger på, stabilt lag for lag. Medan Suse

klæsjer saman et system raskt for å så gjera det stabilt etterpå. Dei slokker

brannen istaden for å forhindre at han kjem. Difor likar ikkje eg Suse. Det er så

stort. dei prøver på for mykje. Betre å gjera noko bra, enn å gjera alt dårleg.

Lenke til kommentar
Eg har hatt SuSE [som det heitte før, no er det vel Suse], det var krøll. Suse er

bloat de luxe. Difor likar eg det ikkje.

 

Det er vel derfor jeg har kunnet kjøre det veldig bra på en 233MHz cpu.

Løgn, fud, whatever.

 

 

Ubuntu startar med ei lita kjerne og bygger på, stabilt lag for lag. Medan Suse

klæsjer saman et system raskt for å så gjera det stabilt etterpå. Dei slokker

brannen istaden for å forhindre at han kjem. Difor likar ikkje eg Suse. Det er så

stort. dei prøver på for mykje. Betre å gjera noko bra, enn å gjera alt dårleg.

5284126[/snapback]

 

 

Selvfølgelig, en Ubuntubruker. Ubuntuhypen. Hva med noen eksempler? "Klæsjer sammen"? Novell? Klæsje sammen? Jeg har funnet SUSE til å være 100% mer stabilt enn Ubuntu noen gang var her, men jeg løper ikke rundt og lyver/sprer FUD om systemet for det, men jeg tror jammen jeg skal starte.

Lenke til kommentar

Eg har brukt linux i fleire år, og SuSE lengre enn Ubuntu. Distroen eg har køyrd

lengst er Arch Linux. - Har fleire kjøpte CD-pakkar med SuSE, men du prøvar å

visa det slik som om eg ikkje har prøvd det. Eg har køyrd SuSE, lengje og hardt.

 

Red Hat 8 er óg forferdeleg forresten, -- Fedora likedan. Problemet mitt er

berre at når eg skal visa kor bra GNU/Linux er, vil eg ikkje visa dei ekle,

ustabile, bloatete distroar eg har dårlege erfaringar med. Det er ikkje for å

undergrava nokon eg seier det, - er av di eg vil at folk skal kunna bruka

systemet. Ikkje få noko som lett bryter saman.

 

Siste Suse eg køyrde var vel 8, så masse kan ha endra seg. Ubuntu fantest

ikkje då eingong, så det kan godt vera eg tek heilt feil. Men guten spør etter

personlege erfaringar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...