Gå til innhold

elektromagnetbryter til 12v svakstrømanlegg?


jamjam

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem vet...

 

Virkemåten til en kontaktor:

 

Når en kontaktor blir tilført strøm går strømmen gjennom en spole som blir magnetisert og drar inn en kontakt. Kontakten vil bli holdt slik helt til kontaktoren ikke får strøm mer.

 

Det finnes vel både holde og brytekontaktorer om jeg ikke tar helt feil...

 

Er det noe slikt du er på jakt etter jamjam?

Lenke til kommentar

Prosjektet går ut på at jeg skal montere trådløs 2 kanals enkel fjernstyring på en vanlig Biltemavinsj. Releet i IR-mottaksenheten er for lite til å settes inn på og slutte vinsjmotorkretsen. Derfor må jeg til med en magnetkontakt som tåler belastningen, men jeg har ikke klart å spore opp en forhandler.

Lenke til kommentar

Ja, det er begrenset hvor stor strøm man kan trekke over et reed-rele, som vel er den "norskeste" betegnelsen.

Men i prinsippet kan den jo styre hvilke laster som helst, vha et hjelperele.

Tror helt sikkert at du får tak i reed-releer hos Elfa, eller hos en installatør for alarmer og slikt. Reedreleer er svært vanlig å bruke ifbm overvåkning av dører, vinduer osv, i kombinasjon med en permanentmagnet.

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på rele og kontaktor ?

 

Releer står i kretser for styrestrøm, til f.eks motorstartere.

 

Kontaktorer står i kretser for hovedstrøm til f.eks motorstartere.

 

Styrestrømmen forteller når kontaktoren skal slå inn. ( f.eks når du trykker inn "på" knappen.

 

Kontaktoren, (som egentlig kun er et grovt dimmensjonert rele) kobles da inn og slipper igjennom strøm til motoren.

Lenke til kommentar

Om du skal ha 12v til og "aktivere" rele`et skulle det gå fint. Du kan kjøyre 230v gjennom eit 12v rele, men det varierer fra rele til rele. Du trenger eit 12v rele og det fåt du kjøpt alle plassa. Clasohlson eller Elfa foreksempel.

 

Om du bare skal slutte stryrestraumkretsen til vinsjen går det fint med rele. Men er det motoren ville eg sjekka merkestraumen på den. Kor mange amper er den? Da vil du finne ut om du trenger kontaktor eller rele. Men siden det er biltema skulle rele holde lenge!

 

Ole-Johan

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...