Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

XP starter ikke


Anbefalte innlegg

Hei

Ønsker å hjelpe en venn å få startet sin PC men den gang ei.

Han har en Advent T8002, hva nå det betyr, og kapinettet er merket med Elkjøps garanti merke over slik at jeg ikke kommer inn utne å bryte garantien, så d.v.s. at noe mer fakta om maskinvare har jeg dessverre ikke bortsett fra at det er AMD 64 og XP home på den.

Men symtomene går i retning av at BIOS ikke finner oppstrart partisjonen - tror jeg.

Underoppstart er det 1 pip og første bilde av postrunden sin viser BIOS de forskjellige mediene, men når Windows skal lastes inn stopper den og kun en markør blinker øverst til ventre.

Safe mode og recovery cd fungerer ikke. Stopper der Windows skal starte.

 

Noen forslag? Please?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Ønsker å hjelpe en venn å få startet sin PC men den gang ei.

Han har en Advent T8002, hva nå det betyr, og kapinettet er merket med Elkjøps garanti merke over slik at jeg ikke kommer inn utne å bryte garantien, så d.v.s. at noe mer fakta om maskinvare har jeg dessverre ikke bortsett fra at det er AMD 64 og XP home på den.

Men symtomene går i retning av at BIOS ikke finner oppstrart partisjonen - tror jeg.

Underoppstart er det 1 pip og første bilde av postrunden sin viser BIOS de forskjellige mediene, men når Windows skal lastes inn stopper den og kun en markør blinker øverst til ventre.

Safe mode og recovery cd fungerer ikke. Stopper der Windows skal starte.

 

Noen forslag? Please?

5233406[/snapback]

 

Nå vet jeg ikke hvordan dette med Elkjøp sine PC'er er, om du får med XP CD'en , eller om du har en gjenopprettingspartisjon.

 

Men! Hvis han har den CD'en, så kan du boote fra den, og velge "Repair" ved den første menyen (etter ell loadinga), trykker du bare "r".

 

Deretter skal du komme inn i DOS mode, der kan du utføre forskjellige kommandoer. Hvis jeg var deg så hadde jeg prøvd kommandoer som:

 

- chkdsk

- bootcfg /list

- chkdsk /r

 

Det er den siste som skal gjøre susen, de andre er bare for å få litt info, og feilsøke. Dessuten kan du prøve "fixboot" tror jeg, skjekk hvordan du bruker dette parameteret finner du ut ved å skrive "bootcfg /?"

 

PS. Når du går inn i DOS kan du enten velge ett annet tastatur (innen 5 sekunder helt i starten) Men hvis du glemmer dette, så må du "skrive som om det var ett engelskt tastatur". Dvs at for å får "/" bør du bruke den som finnes over åttern på num tastene. Og for å få "?" må du skrive "_".

 

Funker ikke det så må du og vennen din kanskje krype til korset, og svinge innom Elkjøp en dag, de skal visst ha noe support der, uten at jeg vet noe sikkert.

 

Lykke til ^^

Lenke til kommentar

Gadgetman:

Tror sønnen hans var på messenger. Neste morgen ville den ikke starte.

 

Mixy 89:

Ja jeg har prøvd chkdsk men uten resultat, men ikke fixboot.

Han hadde tydeligvis ikke fått noen recovery disk fra elkjop.

Prøvde meg med en annen - det ikke det uten om repare da.

I DOS - hvis jeg gikk ut av C: kom jeg ikke tilbake til den. Kunne bevege meg mellom de andre men ikke tilbake til C:

Derfor gikk jeg ut ifra at det var harddsiken knyttet til oppstartspartisjoenen

Lenke til kommentar

Det er godt mulig at han sønnen mottok et virus på MSN, og nå har det viruset ødelagt partisjonene.

 

Last ned den UltimateBootCDen eg linka til.

Start opp med den og se om noen av Disk verktøya (MBRtool, Ranish Partition Manager f.eks) kan finne ut kva som er galt.

 

PS: Eg opplevde å få partisjonsinfoen på disken i laptopen min ødelagt nok til at den ikkje kunne boote. Da tok eg ut disken og satte den inn i et USB-kabinett og kobla opp imot en Desktop PC. Den klarte å lese disken slik at eg fikk kopiert ut filene eg ville berge. Så leverte eg den inn og fikk den reinstallert. (Packard Hell maskin, og dei er så kjip at du må selv brenne ut reinstall CDer, noe eg enda ikkje hadde rukket... )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...