Gå til innhold

Omtale av Gun (Multi)


Anbefalte innlegg

Uansett, når du nevner rollespill som Gothic 2, Morrowind, NWN, osv, så kan du ikke si at den "tidsepoken" er oppbrukt. Det kommer et spill nå og da, men det er langt ifra sånn at vi har alt for mange slike spill. WW2 er en knøttliten epoke som varte i noen få knappe år, mens settingen som er satt rundt det du vil kalle "middelalderen" (altså slik som i LOTR, WoW, Warcraft, Gothic, TES, NWN, Dungeon Siege, osv) har vart i flere tusen år nå. Derfor er det alltid noe å hente derifra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
[iC,01/12-2005 : 23:44]Uansett, når du nevner rollespill som Gothic 2, Morrowind, NWN, osv, så kan du ikke si at den "tidsepoken" er oppbrukt. Det kommer et spill nå og da, men det er langt ifra sånn at vi har alt for mange slike spill. WW2 er en knøttliten epoke som varte i noen få knappe år, mens settingen som er satt rundt det du vil kalle "middelalderen" (altså slik som i LOTR, WoW, Warcraft, Gothic, TES, NWN, Dungeon Siege, osv) har vart i flere tusen år nå. Derfor er det alltid noe å hente derifra.

5239596[/snapback]

For å pirke litt var det ikke jeg som mente at middelalderen var oppbrukt orginalt, jeg ville bare utfylle listen over spill med middelalder setting (slik jeg ser de i hvert fall, er da ingen fasit jeg ^_^).

 

Middelalderen vår varte ca. 1000 år, og likhetene mellom starten (ca år 500) og slutten (ca år 1500) er få og små. De fleste spillene er satt i en generell middelalder, og blander gjerne sammen "de 1000 år med mørke". Short sword mot Plate Mail er faktisk helt urealistisk. Tannpirker mot murvegg, for å overdrive litt.

 

Men du har helt rett i at det fortsatt er noe å hente fra middelalderen. Problemet er vel at WW2 er mye nærere, mer dokumentert, og mer spennende, enn 1000 år med føydal samfunn og kirkemakt. Sånn sett er det da også rart at det ikke er flere western spill. Er det mulig at de fleste spillutviklere mener western er noe spesiellt for usa og dermed ikke satser på det? Type "vi kommer ikke til å selge noe særlig utenfor usa så da gidder vi ikke. Lag noe med WW2 i stede."

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Nåja, nå ser vi jo at de aller fleste WW2-shooters enten handler fullt eller delvis om amerikanerne (i europa og middelhavet).

 

Vet ikke hvorfor western-biten av historien er så bortglemt når det kommer til spill.

Slik jeg ser det er det flere faktorerer som kan være relevante:

 

-Filmer: Helt frem til 1980 var det en forferdelig western-mani når det kom til film. Utrolig mange filmer som ble laget da var westerns. Etter året 1980 har vi faktisk utrolig få westerns. Filmer som Saving Private Ryan ser jo ut til å ha inspirert veldig mye av innholdet i MoH: Allied Assault. Vi har få nye western-filmer som kan ha inspirert western-spill.

 

-De første spillene: MoH: Allied Assault og Battlefield 1942 er vel de som sees på som de som har fått futt i WW2-spillmarkedet. Etter disse to kom var det ikke måte på hvor mye alle skulle vise at de også kunne lage WW2-spill. Skal vi se på Western-spill som kan ha inspirert til nyere spill må vi egentlig helt tilbake til Outlaws, som kom på midten/slutten av 1990-tallet (1997 elns). Etter dette spillet har det ikke vært mange gode western-spill (faktisk ikke mer enn omtrent to-tre).

 

Vi får håpe at de nest Western-spillene som kommer er skikkelig, SKIKKELIG gode, sånn at andre utviklere skjønner at det er noe å hente fra dette markedet også. GUN er et ganske bra spill, men det er noe med det som ikke gjør det bra nok for at folk skal sperre øynene opp (slik som BF1942 gjorde).

Lenke til kommentar
*sniip*
Gode poeng.

Var det forresten snakk om å lisensiere en av de gamle Glinter'n (Eastwood) filmene? Mener å huske snakk om det...

 

Lurer på no. Spillindustrien i Japan spytter ut uhorvelige mengder samurai og ninja spill i året, men få blir eksportert av selskapene. Skjer det noe liknende i usa? Western spill kun produsert for hjemmemarkedet? (ikke i uhorvelige mengder da)

Det skjer jo f.eks. i filmindustrien er det en relativt stor diff. mellom antall filmer produsert kontra antall filmer som kommer til Norge.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
[iC,02/12-2005 : 02:31]*sniip*
Gode poeng.

Var det forresten snakk om å lisensiere en av de gamle Glinter'n (Eastwood) filmene? Mener å huske snakk om det...

5240305[/snapback]

 

Vel, de holder jo på å lage Dirty Harry spill da, hvor Clint selv har stemmen. Vet ikke om det er den du tenker på (nei, jeg vet at det ikke er noen western).

Lenke til kommentar
Vel, de holder jo på å lage Dirty Harry spill da, hvor Clint selv har stemmen. Vet ikke om det er den du tenker på (nei, jeg vet at det ikke er noen western).

5248898[/snapback]

Godt mulig det er det jeg tenker på. Jeg kom bare til å huske at jeg hadde hørt om et spill-prosjekt som involverte Clinter'n på en eller annen måte.
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...