Gå til innhold

Vanskelig å bytte GPU kjøler?


cybervision_

Anbefalte innlegg

Jeg har skrudd en del på pcer, men aldri byttet kjøler på et skjermkort. Har nå et POV 7800 gt i posten på vei hjem, men resten av pcen er kjøpt inn for å få stille, og ryktene vil ha det til at slike kort er nokså livlige.

 

Derfor tenkte jeg på å bytte til en zalman 700 kjøler. Er jo ganske pen også.

 

Det jeg lurer på er om det er vanskelig å ta av original kjøler? Sitter den hardt fast mot gpu slik at du risikerer å ødelegge kjernen, eller sitter den helt løst, er det lurt å raskt etter det er nytt, eller er det lettere når den er varm. Er det noe guider rundt på veven?

Endret av cybervision_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg skifta nyleg ut originalkjølaren på eit PNY Verto GeForce 7800GT-kort sjølv, med ein Zalman VF-700Cu. Dette var rimeleg grei skuring. Eg tykte faktisk det var enklare å montere den nye kjølaren enn å ta av den gamle, men det har med å gjere at skruane på den gamle sat noko så inn i granskogen hardt fast, og eg hadde ikkje skikkeleg verktøy... :p

 

Zalman-kjølaren var veldig enkel å montere. Det ligg ein veldig bra animasjons-sekvens ute på Zalman sine heimesider som viser monteringa.

 

For øvrig er dette ein knallbra kjølar. Har kobla han til ei viftestyring med temperatursensor, som held RPMen nede når det ikkje er behov for full spiker; men når det er sagt, så støyar han ikkje så gale uansett. Eg har overklokka både GPU og minne på kortet så langt som det går, og eg har enno aldri nådd 60 grader... Bra nok for min del! :cool: (Berre for å ha sagt det, så bytta eg ut kjølepastaen som med kjølaren med Arctic Silver - det kan godt hende dette gjev meg nokre få grader i bonus...)

 

Konklusjon: Eg hadde heller aldri prøva meg på noko slikt før, men det gjekk heilt greitt. Berre ein er forsiktig, så gjeng det meste greitt! Lukke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Brukte vel en halvtime-tre kvarter på å skru av den gamle kjøleren, rense kjernen, legge på pasta og skru på kjøleren på mitt x800pro. Var mest å få av den gamle kjøleren som var slit ja, men vet ikke hvordan det er på 7800. Pass på å ha skrujern av riktig størelse slik at det ikke glipper og skader kortet. Skruer sitter gjerne hardt. Kan da umulig være overkomplisert. Kjølepastaen bør ikke være noe problem på et ubrukt kort.

 

Zalmankjøleren har tommelskruer og er veldig grei å montere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...