Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

pc'en skrur seg av, må kutte strømmen...


Anbefalte innlegg

Hei

 

Her har en pc som jeg formaterte, og etter det har den vært ganske rar. Noen ganger bare slår den seg av, helt uten videre tror jeg... jeg tror ikke det er cpu'en som er overopphetet. Dette har vært et problem, men jeg har akkurat renset vifta. Når den så bestemmer seg for å skru seg av er den til tider vanskelig å få i gang igjen. Jeg må ta strømmen ut og sette den inn igjen for å få noe til å funke. Og det funker ikke alltid det heller. Når den har skrudd seg av er alt svart på skjermen, men det lyser på tastaturet ser jeg. I forrige uke klikka alt mongo og jeg fikk bare blåskjerm med unmountable_boot_device. Jeg fikk fiksa hd'en med en annen maskin og så funket den igjen. Men den driver altså fortsatt og skrur seg av. Noen som kan hjelpe meg?

thx

-Joff-

 

i tillegg lager pc'en en veldig rar lyd. Det er en veldig high-pitched pipelyd, utrolig markant og piper noe skikkelig...

Endret av fhodnebo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også samme problemet... :( pc'n skrur seg rett av, og lager skikkelig høyfrekvente pipelyder som forøvrig ikke er noe serlig høylytte egentlig. Jeg har fått testet ut en annen PSU, uten noe hell. Ingenting galt med RAM'en heller. Jeg har prøvd å resette BIOS, og reinstallert skjermdriver osv osv, men ingenting hjelper virker det som.

 

Noen som klarer å hjelpe oss? :cry:

Lenke til kommentar

Hmm får jeg bli med i klubben?

 

Pcn min skrur seg også av :( men jeg vet ikke om jeg har noen spesiell pipelyd i min da >_<. Ellers så vet jeg det at pcn min har fryst seg når jeg spiller WoW. men dette har noe med sjermdrivere/DirectX å gjøre.

 

hmm Bare for å se om dette har en sammenheng.. spiller dere to andre wow?

 

Black screen crashes/freezes:

 

There are generally two different types of black screen crashes. The first will occur when launching the game and may be caused by unsupported hardware or outdated drivers. If your system meets the requirements, and your drivers are current, please make sure the version of DirectX you have installed is 9.0c. To test and obtain the DXDIAG information, please follow the instructions below:

 

Important Note: Please reboot your system prior to creating the dxdiag and files.

 

1. Click on Start.

2. Click on Run.

3. Type in DXDIAG and press Enter or click OK, this will open the DirectX diagnostic tool. Run the DirectDraw, Direct3D and DirectSound tests found under the Display and Sound tabs before creating the dxdiag.txt file.

4. Click on the Save All Information Button (save this file to your windows desktop and name it dxdiag).

 

 

The second type of black screen crash occurs during Gameplay. There are a number of possible causes that include, inadequate cooling, using an insufficient power supply, malfunctions within the video card, or improper powering of newer video cards. Disabling AGP Fastwrites or changing the AGP aperture settings in the BIOS (we do not recommend BIOS changes unless a technician is present) has corrected the issue in some cases. Some UIs may also cause the crash and deleting the WDB, WTF, and Interface folders located in the game directory on your hard drive may correct the issue. As always, if the steps listed to not assist you in correcting the error, please email [email protected]

 

Det hadde vært supert om noen hadde giddi å satt seg inn i dette å hjulpet oss :)

 

EDIT: På etter tid så har jeg tenkt på at for en liten stund var det en del stømbrudd i lokaområde mitt. 2-3stk. Kan dette kanskje ha noen virking på PSU elns?

Endret av Virrum2k
Lenke til kommentar

Hei, PSU'ene bruker ikke transformator.

De benytter seg av noe populært kalt Step-up/Step-down alt etter hva du vil ha ut. Poenget mitt med å nevne dette er at ved "endring" av

spenningsnivået (f.eks fra 230-> +5) så brukes det en krets som

"pulser" inn spenningen. Hm... Ikke akkurat helt lett å forklare dette, spesiellt siden det er en stund siden jeg hadde elektronikk.

 

Men bottom line : Den pulsingen er høyfrekvent og kan lage en slik

lyd som dere nevner. Men den skal normalt sett ikke høres.

Jeg ville nok ha satset på at det er PSU'en som er defekt.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

:D Supert :D

får vente med å kjøpe meg ny PSU da, Hmm kan det være at CPU blir overheata? som gjør at pcn skrur seg av? eller at det er noe i BIOS som gjør at PSU ikke sender ut nok strøm elns? har ikke noe spesiel peiling på dette så jeg stiller disse spørsmålene til noen som kanskje har svar på de...

 

virrum2k

Lenke til kommentar

Dersom du kommer inn i Windows kan du prøve følgende for at vi lettere skal kunne finne feilen :

Høyreklikk på "Min Datamaskin"->Egenskaper->Avansert->Systemgjennomrettning.

Sørg for at boksen "Automatisk restart Windows ved systemfeil" IKKE er merket.

 

Restart, vent til feilen oppstår. Skriv ned "STOP 0x-koden" og evt. filnavn som blir listet opp i den blå skjermen du da skal få opp.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Nei det kom ikke som noen bombe...

 

Jeg er nærmest 100% sikker på at problemet er hardware-relatert, siden problemet ikke bare skjer i windows, men også mens jeg er i BIOS! Læreren min i datafag på skolen mente at det ganske sikkert kunne være feil på hovedkort eller skjermkort. er fortsatt på leting etter et skjermkort å prøve ut...

Endret av Jonas-Martin
Lenke til kommentar

Hmm jeg har tenkt på om det kanskje er PSU. men det er det tydeligvis ikke?

Edit: Jeg har funnet ut at ved å skru av den "automatisk restart ved systemfeil" som Beej sa. Så slutter pcn å skru seg av, Nå mangler det bare å finne ut hva som er feilen :'(

Endret av Virrum2k
Lenke til kommentar

Får du en bluescreen med feilmeldinger ??

Hvis du gjør det, vær vennlig å skriv ned informasjonen der, spesiellt

STOP koden, og evt filnavn som blir nevnt.

 

Presenter de evt. dataene her, så skal vi se om vi kommer noe lenger.

 

PS: Jeg tviler nokså sterkt på at det er samme feil hos alle tre.

I så fall vil jeg veldig gjerne ha komplette hardwarelister fra alle for sammenligning.

 

Jonas-Martin: Den oppskriften for å stoppe reboot'en har ikke noe med å FIKSE feilen, men med å lokalisere den.

Windows gir nemmelig ut STOP koder i bluescreens'ene sine, som kan fortelle noe om HVA som er galt.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Har samme problem!

 

Første gang det skjedde var for noen uker siden, jeg satt og spillte BF2, da runden

var over og serveren bytte kart, fryste maskinen og ga fra seg en forholdsvis

høy pipelyd! Samme skjedde med maskinen til en som satt og spillte på samme internettoppkobling som meg, og samme server, kan dette antyde virus?

 

Funket ikke å prøve å restarte, da kom den seg ikke forbi windows booten.

Jeg måtte slå av og trekke ut strømmen før at jeg fikk den på igjen, og da funket

den helt perfekt til den nylig begynnte med samme greia, minus pipelyden.

 

Det har kun begynnt og skje igjen etter at jeg installerte den nye patchen og expansion packen til BF2 for en eller annen grunn. Men det kan skje når som helst.

 

Har kjørt diagnostic på alt mulig, men den finner ikke noe galt noen steder... :hmm:

Det medfølger ofte blåskjermer som blir borte fortere enn jeg klarer å se hva det står, men nå har jeg slått av autorestart, så jeg venter bare på neste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...