Gå til innhold

innspill til komponentliste - rå htpc...


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal oppgradere eksisterende htpc, og tenkte å åpne for at jeg også skal kunne leke med bilspill på prosjektoren...

 

Har satset på et silverstone SST-LC16M kabinett.

Er en stund siden sist jeg satte sammen en pc, men jeg antar at sata basert harddisk har raskere signaloverføring enn IDE?

 

Lurer også på om et P4 3.0 CPU er tilstrekkelig for å kjøre ffdshow med full effekt?

Hovedkort har jeg liten mening om selv, utover at stabilitet er veldig viktig, slik at jeg ønsker å bruke Intel chipset (har hatt mye problemer med tredjeparts chipset tidligere...).

 

Støy er også avgjørende her... Har plukket ut vifteløs strømforsyning og skjermkort, samt en forhåpentligvis stillegående cpu-vifte. Forslag til forbedringer her mottas med takk!

 

Asus P5GPL-X, I915PL, Socket-775, ATX, SATA, GbLAN, DDR, Lyd, PCI-Ex16

Crucial DDR2 PC3200 1024MB CL3 Unbuffered,1.8V,128Meg x 64, 240pin

Intel Pentium 4 630 3.0GHz Socket LGA775, 2MB, EM64T, BOXED m/vifte

Silverstone SST-LC16M HTPC, Sølv m/VFD Display, Fjernkontroll (Uten PSU)

Silverstone ST30NF 300W Vifteløs Strømforsyning (0db), 20/24pin

Western Digital Caviar SE 320GB SATA 8MB 7200RPM

XFX GeForce 6600 256MB Passive Cooling, PCI-Express, Tv-Out/DVI, Retail

Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Kjøler, Socket 478/775/754/939/940

 

Handlelisten ligger her: http://www.komplett.no/k/shoplist.asp?mode...19-E62736CD5F77

 

Skal oppdatere listen hvis det kommer inn noen gode forslag, slik at den kan være veiledende (eller villedende) for nestemann :D

 

[oppdatert link til listen]

Endret av censor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Har selv vurdert en nesten identisk PC som du skisserer. Mine foreløpige valg er som følger:

Kabinett	Silverstone LC16M  2595	Mamoz
PSU	YESICO FL-480T m/TMS PFC Retail PSU	20/24pin Vifteløs ATXstrømforsyning 480W	1595	Netshop
CPU	Intel Pentium 4 630 (3.0 GHz)	3000MHz, Prescott-2M, LGA 775	1595	Netshop
Hovedkort	Asus P5GDC Pro hovedkort for S775 I915P	ATX,SATA,GbLAN,DDR/DDR2,PCI-Ex16  695	Netshop
Ram	TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB Dual Pack	Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs	410	Netshop
Harddisk	Bruker en gammel WD200-disk som sikkert bråker litt, men har den inntil videre.	
DVD-spiller	NEC DVD-brenner ND-3550 bulk, intern	16X Double layer hvit, bulk	395	Netshop
Lydkort	Integrert hovedkort  0	
Skjermkort	Gigabyte GeForce 6600 GT PCIe "TurboForce"	Passiv kjøling, VIVO, HDTV-ut	1595	Netshop
TV-kort	Ingen  0	
Fjernkontroll	Inkludert kabinett  0	
LCD-display	Inkludert kabinett  0	
Frakt	Servicepakke netshop  130	
Totalt  	9010	

 

CPU

Dette oppsettet er imidlertid foreløpig, de tingene jeg er usikker på er valg av CPU (som er det samme som ditt) samt PSU (kanskje jeg også velger ST30NF, ikke avgjort enda). I utgangspunktet tenkte jeg at en pentium 4 prescott 3 GHz skulle kunne gjøre jobben, men etter hva jeg har forstått på htpcnews.com og silentpcreview.com utvikler denne prosessoren veldig mye varme. Derfor ser jeg nå på muligheten av å kjøre AMD Athlon 64 3500+ eller raskere som prosessor. Prescotten er sikkert en god prosessor hvis man klarer å kjøle den godt nok, men akkurat det kan jo bli et problem i et lite kabinett som LC16M uten alt for mye bråk, hvis man ikke velger vannkjøling (som jeg ikke gjør). Jeg ser at du også tenker å kjøre ffdshow - dette er i grunnen det største problemet med å velge amd ettersom intel etter sigende (mastiffs artikler m.m) skal være bedre i forhold til ffdshow. Skjermkort som støtter purevideo-driverne burde imidlertid avlaste prosessoren en del både når det gjelder MPEG2 og WMV-dekoding, kanskje det dermed ikke er nødvendig med 3.0 GHz?

 

Med AMD-pc blir det selvfølgelig aktuelt med annet chipset, men du bør ikke la bekymring over stabiliteten få deg til å velge bort amd-platformen. Har bygd 3 pcer med nforce2-chipsettene og de er alle stabile. Har ikke lest noe om instabilitet på nforce4-platformen.

 

PSU

Når det gjelder PSU leste jeg en sammenligning av ST30NF og Yesico sin FL-350, hvor Yesico sin ser ut til å utvikle mindre varme. (http://www.madshrimps.be/?action=getarticl...012&articID=253). Vet ikke om dette også gjelder FL-480T eller FL-550T som er de to man kan få tak i i Norge for tiden.

 

Du trenger forøvrig PSU med 24-pin strømkontakt for PCIe-hovedkort, det har ikke ST30NF så du må ha en overgang i tillegg.

 

Skjermkort

Jeg vil også velge et vifteløst skjermkort, men vil gå for Gigabyte sitt alternativ, som har en 6600GT-kjerne, med støtte for en ekstra purevideo-funksjon i forhold til 6600-kjernen (http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html). Hvor viktig denne funksjonen (spatial-temporal deinterlacing) er vet jeg ikke, høres jo ut som den trengs for materiale som er interlaced, men jeg kommer nok til å kjøre mest progressivt materiale.

 

RAM

Tror det vil være en fordel å kjøre to identiske minnebrikker på 512 istedet for en på 1024 - da kan du utnytte doble minnekanaler. Tenkte å klare meg med 256*2 MB, vet ikke om mer trengs på en htpc, skal jo kunne spille av HD-materiale med 512 med microsofts HD-format.

 

Alt i alt tror jeg den htpcen du setter opp kan bli svært god, hvis du bare klarer å kjøle den tilstrekkelig. knutinh (Knut Inge) på dette forumet har bygd en htpc med LC16M som ser ut til å holde en ok temperatur, men han brukte intels northwood-kjerne og ikke prescott (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=492021&hl=).

 

Hvis du bygger htpcen din før meg er jeg ihvertfall interessert i å høre hvordan det går, selv kommer jeg til å vente ihvertfall et par uker før jeg bygger - må som sagt sette meg litt nærmere inn i cpuenes fordeler og ulemper, og bør vel vente med å sette inn støtet til etter eksamenstida... :)

 

Ble litt lang post dette, menmen. Håper du og andre kan kommentere mine tanker om cpu, det vil gjøre valget lettere.

 

Tom

 

Redigert: Har bygd 3 pcer med nforce2, ikke nforce 4 som det opprinnelig stod

Endret av TomSecret
Lenke til kommentar

Enig i at det så likt ut, men jeg trenger altså å se nærmere på både strømforsyning og prosessor. Er enig med deg når det gjelder RAM også.

 

I forhold til ffdshow har jeg forstått det slik at ytelsen korresponderer med faktisk klokkefrekvens, slik at AMD faller dårligere ut av denne grunn. Min "studier" (dvs lesing på div forumer) tyder i retning av at det går et skille ved 3.2 Ghz CPU, men jeg håper altså at 3.0 skal være tilstrekkelig hvis man har ok skjermkort og ålreit med RAM.

 

Temperatur på prosessoren høres bekymringsverdig ut, ettersom alt som bidrar med mye varme utløser viftebehov, og vifter = støy...

 

Er det noen som har noen kommentarer i forhold til dette eller andre punkter på listen min (eller Tom sin)?

 

Censor

Lenke til kommentar
Du trenger forøvrig PSU med 24-pin strømkontakt for PCIe-hovedkort, det har ikke ST30NF så du må ha en overgang i tillegg.

 

Hei,

 

Jeg har Silverstone PSUen på min HTPC og jeg lurer på om det ikke fulgte med overgang. Er svært fornøyd med den. Har ikke opplevd noen stabilitetsproblemer til tross for relativt lav effekt.

 

Har også Zahlman-kjøleren på min stasjonære PC. Den overdøves fullstendig av vifta på PSUen (en 680 Watts jetmotor..) Prosessorvifta hører jeg ikke om jeg legger øret ned på den. Tror ikke at viftestøy fra CPU-vifte blir noe problem med oppsettet, men man trenger vel kabinett-vifter (med passiv PSU).

Lenke til kommentar
Hei,

 

Skal oppgradere eksisterende htpc, og tenkte å åpne for at jeg også skal kunne leke med bilspill på prosjektoren...

 

Har satset på et silverstone SST-LC16M kabinett.

Er en stund siden sist jeg satte sammen en pc, men jeg antar at sata basert harddisk har raskere signaloverføring enn IDE?

 

Lurer også på om et P4 3.0 CPU er tilstrekkelig for å kjøre ffdshow med full effekt?

Hovedkort har jeg liten mening om selv, utover at stabilitet er veldig viktig, slik at jeg ønsker å bruke Intel chipset (har hatt mye problemer med tredjeparts chipset tidligere...).

 

Støy er også avgjørende her... Har plukket ut vifteløs strømforsyning og skjermkort, samt en forhåpentligvis stillegående cpu-vifte. Forslag til forbedringer her mottas med takk!

 

Asus P5GPL-X, I915PL, Socket-775, ATX, SATA, GbLAN, DDR, Lyd, PCI-Ex16

Crucial DDR2 PC3200 1024MB CL3 Unbuffered,1.8V,128Meg x 64, 240pin

Intel Pentium 4 630 3.0GHz Socket LGA775, 2MB, EM64T, BOXED m/vifte

Silverstone SST-LC16M HTPC, Sølv m/VFD Display, Fjernkontroll (Uten PSU)

Silverstone ST30NF 300W Vifteløs Strømforsyning (0db), 20/24pin

Western Digital Caviar SE 320GB SATA 8MB 7200RPM

XFX GeForce 6600 256MB Passive Cooling, PCI-Express, Tv-Out/DVI, Retail

Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Kjøler, Socket 478/775/754/939/940

 

Handlelisten ligger her: http://www.komplett.no/k/shoplist.asp?mode...19-E62736CD5F77

 

Skal oppdatere listen hvis det kommer inn noen gode forslag, slik at den kan være veiledende (eller villedende) for nestemann  :D

 

[oppdatert link til listen]

5217635[/snapback]

 

Rimelig heftig det der ja. Jeg har en tråd om mine erfaringer med lc16 her : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=492021

her:

http://avforum.no/forum/showthread.php?t=27193

og her:

http://forums.silentpcreview.com/viewtopic...6740&highlight=

 

Jeg ville ha gått for en lav-støy psu med vifte, og snudd den 180 grader slik at den hjelper til med å dra ut varm luft med minst mulig støy. Dette ga meg 15 grader reduksjon i hd temp! Dette er spes viktig med en såpass het CPU som du har valgt. Seasonic s12 330W er mitt førstevalg.

 

Jeg ville ha gått for 2x 512MB ram

 

Har du sjekket opp støy på western caviar? Samsung går for å ha de stilleste hd-ene.

 

Merk at gf6600 mangler noen HD-prosesseringsmuligheter som kommer først ved 6600 GT. Dette i tilfelle du går lei av ffdshow og heller vil bruke nvidias hardware-akselererte dekoding/post-prosessering.

 

Til slutt kom zalmans 9500 ikke ut helt i tet når den ble testet av www.silentpcreview.com Andre løsninger gir lavere støy, feks Thermaltake XP120 som jeg har, og som går fint inn i lc16 med en 120mm vifte.

 

Ellers blir sikkert dette en knall løsning.

 

mvh

Knut Inge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...