Gå til innhold

Hvilken ultraportabel bør jeg velge?

*.pdr

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp med å finne ut hva jeg skal gjøre her.

Huff, min gamle Compaq EVO N800c trekk nettopp sitt siste pust, makan til sjaber build quality! Og jeg trenger en bærbar.

Dette er det jeg håper å kunne bruke den til:

1. Presentasjoner og prosjektfremvisninger (mye ppt og pdf)

2. Noe notatskriving under forelesninger og presentajsoner

3. I et knipetak kunne demonstrere/modifisere 3D modeller (rendring og mesteparten av modelleringsarbeidet gjøres på stasjonær maskin)

4. Se divx på lange togreiser.

Og da blir jo ønskelista ganske lang:

- Lav vekt (under 2 kg) og liten størrelse (maks 12") for god portabilitet

- Et brukanes tastatur (Toshiba Libretto U100) er for liten

- Trådløst (gjerne b/g og blåtann)

- Vil jo helst ha så mye 3D kraft som mulig selvom dette er "pose og sekk"-ønske

- Lang batteritid (2 timer er for lite)

- Helst ikke vifter (er drit lei suset fra gamle Compaq'en)

- Byggekvalitet (drit lei USB porter som løsner og skjerm som skrangler)

- Alt over 20 000.- er for mye penger

- Må ha d-sub eller DVI (<-sikle)

Jeg vet at jeg er kravstor, og jeg regner selvsagt med å fire på noen av kravene. Men hvor nærme kan jeg komme?

Dette er maskiner jeg vurderer:

-Panasonic CF-R4

Er tastaturet for lite?

Hvor mye ender sluttsummen på med import og toll?

Er byggekavliteten god nok?

Vifter?

-Toshiba Protege R200

Hvordan er den i forhold til Pana'en?

Vifter?

-Sony Vaio TX90

Hvor mye blir sluttsummen?

Er den verdt de ekstra pengene?

-Intel-Mac

Bør jeg vente?

Kommer jeg til å kunne kjøre Windows-applikasjonner på den?

Dette er sinnsykt vanskelig synes jeg, det er uansett mye penger og døft og ende opp misfornøyd. Det er veldig bra hvis noen har noen innspill her, alt hjelper! Kom gjerne med innspill på maskinene jeg har dratt frem eller kom med noen helt andre!

ALLE INNSPILL MOTTAS MED STOR TAKK!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vaio til under 20k kan bli vanskelig er jeg redd. Du skriver det ikke i oppramsingen av kravene dine at du legger stor vekt på design, selv om eksemplene du nevner har det som (eneste?) fortrinn. Ser og at du ikke har nevnt DELL X1 her, den er lydløs (ingen vifter) og ca. 1 kg med minste batteri, selv om den desigmessig ikke når opp mot en Vaio. Bruker selv DELL X300 (som var modellen før X1) i jobben, og er storfornøyd.

Lenke til kommentar

Kan du få noen de nevnte modellene med norsk tastatur, eller er ikke det noe krav? Er selv på utkikk etter en (vifteløs) 10-11" maskin, den jeg sikler mest på er Panasoinc R4, den er liten i forhold til skjermstørrelsen, liker ikke de maskinene som sløser vekk 1.5cm på hver side av skjermen, men jeg er litt klar for norsk tastatur! Så jeg klarer med så lenge med min kjære FS-B2154, og håper at det snart kommer noen ultraportable på det norske markedet også. Fujitsu-simens har en ultraportabel i Norge, som ble testet her for ikke så lenge siden. Men den var vist en båkete liten sak.

Lenke til kommentar

Blant ultraportable maskiner, tror jeg du kan se langt etter noe bedre enn integrert grafikk. I alle fall ble det konklusjonen min da jeg for noen dager siden bestillte ultraportabel bærbar. Også jeg kikket en del på Sony, og fant at laptopsdirect.co.uk hadde gode priser (i alle fall sammenlignet med laptops.de) men fant at jeg ønsket rask og smertefri tilgang på service og beskyttelse av norsk kjøpslov, dersom noe skulle skje. Tross alt er det snakk om masse penger.

Valget mitt falt på en IBM/Lenovo X41 (ikke tablet), med P-M 1,6 GHz (LV) 512 MB ram (1,5 GB max), 60 GB disk, X4 ultrabase dockingstasjon m/DVD-CDRW Combo, fingeravtrykk, a/b/g trådløst, bluetooth, IRDa og engelsk OS. Dette er en TopSeller kampanje til ca 20500 med mva. Dette var egentlig over grensen på 20k, men jeg tenkte jeg skulle nevne det allikevel.

Den selges med 4 cellers batteri, som jeg vil tro varer et sted mellom 2-3 timer. 8 celler varer det dobbelte (rundt regnet), og med et "extended life battery" kan du få et par-tre timer til i tillegg. Tror dette er en av de kraftigste ultraportable du kan få tak i, samt en av de mest robuste. Tastaturet går også for å være helt i yppertse klasse hva bærbare angår.

Link til tilbud:

IBM Shop

Spesifikasjoner:

X41 [uS2FANR] Specs

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Først og fremst ville jeg vel slått et slag for Dell sin X1 hvis man kan leve med utstrekningen. Prismessig kommer den best ut også. Men fornuftige valg er ikke alltid de morsomste da. :)

Men Panasonic R4 har litt mer wowfaktor. Når det gjelder byggkvalitet er den uovertruffen, kanskje ikke så rart siden det er Panasonic som står bak Roughbookserien også. De skryter voldsomt av hvor mye juling R4 og søsknene tåler, men jeg har heldigvis ikke testet ut denslags selv. Men den virker iallefall solid og du kan glemme å bekymre deg for løse usbporter og den slags.

Den er selvsagt vifteløs og prisen kommer vel på nærmere 18000 med moms og avgifter. Største plusset er en vanvittig bra batteritid, vekten på 0.99kg og størrelsen. Tastaturet er faktisk utrolig digg å skrive på og det går like fort som på en stasjonær. Man blir altså fort vant med størrelsen, og jeg har ikke små hender. At folk bærer seg over manglende æ ø og å kan bare bero på at man ikke har forsøkt det, for meg var det en glemmesak etter en time.

Toshibaen har jeg ikke gjort mer enn sett på, men akkurat den Sonyen føler jeg utnytter VAIOmerkevaren mer enn noe annet. Den er sikkert helt grei, men er ikke spektakulært liten eller fin å se på og altfor, altfor dyr etter min mening.

Edit: Så akkurat at du nå kan få Panasonic R4 for 1805 dollar hos kemplar.com. Da er det lite å tvile på! Løp og kjøp! :w00t:

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar

Jeg har ikke de samme erfaringene med powerbooken som KVTL.

Vifta startet opp temmelig raskt (iallefall på sommers tid), og bråker temmelig mye. Batteritiden er heller ikke alt for mye å skryte av, da du skal være heldig om du får sett en hel DVD på toget du skulle ta.

Selv har jeg byttet den ut med en mindre vaio, og er strålende fornøyd. Ha bare i bakhodet at vaio koster litt ekstra... Nesten to timer lengre batteritid enn powerbooken ved normal bruk, og widescreen 1280 x 768 er temmelig digg :)

Panasonicen har jeg også sett up close, ser skikkelig nice ut, eneste som gjorde at jeg gikk for vaioen var rett og slett bluetooth og widescreen.

Lykke til, hvor enn du lander

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...