Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NAT problem - lukkede porter


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Vet at NAT errors er vanlig for flere, og det fins mange guider og slikt om det på internett, men har fulgt blant annet denne: http://www.portforward.com/routers.htm men det har ikke løst problemet mitt. Har åpnet porter i både router og router-modem som jeg har, bruker ingen brannmur eller slikt. Kan det forresten være en windows brannmur som ødelegger?

Bruker xp sp1, så skulle ikke tro at det var alt for mye sikkerhet der, sp2 er vel mer "proppet" med sikkerhet.

Kan det være telenor (ISP) som sperrer portene?

 

Takker for svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vidresendte du portene du åpnet i Modem/router til Routeren? og vidre derfra til pcen?

 

Bare lurer

5219708[/snapback]

 

Beklager :blush: Er litt n00b på dette med nettverk og slikt. Hva mener du med å videresende portene? (hvordan gjør jeg det?) Mener jeg har åpnet portene, men litt usikker på den "videresendingen" som du snakker om. :D

Endret av Leth@l_We@pon
Lenke til kommentar
Vidresendte du portene du åpnet i Modem/router til Routeren? og vidre derfra til pcen?

 

Bare lurer

5219708[/snapback]

 

Beklager :blush: Er litt n00b på dette med nettverk og slikt. Hva mener du med å videresende portene? (hvordan gjør jeg det?) Mener jeg har åpnet portene, men litt usikker på den "videresendingen" som du snakker om. :D

5219834[/snapback]

 

 

 

Når du åpner en port i modem/router skal du bruke ip-adressen til ROUTEREN.

Så åpner du samme port i routeren, men da bruker du ip-adressen til PC'en.

Lenke til kommentar
Da du åpnet portene sier du, hva du gjorde du egentlig da? Du logget deg vel inn på ruteren via HTTP, men hva fylte du ut i feltene, og hvordan så feltene ut?

5221516[/snapback]

 

Logget inn via http, ja :yes: for å få åpnet porter i router/modem brukte jeg 10.0.0.... (som er routers ip), og som PC'ens ip brukte jeg 192.168.1.1 for å åpne porter i routeren.

Lenke til kommentar
Leth@l_We@pon:Du skreiv vel inn hvilke porter du ønsket å åpne også?

 

Dobbelsjekk at din PC sin IP er 192.168.1.1 (Kjør, cmd, ipconfig).

5226860[/snapback]

 

Skrev inn porter jeg skulle åpne også ja. Fant både router/modem og router på www.portforward.com , så jeg fulgte denne guiden gjorde akkurat slik som det stod, men det funker ikke allikevel :no:

Vet at ip'en til pc'en min er 192.168.1.1, har sjekket det på ipconfig tidligere ;)

 

Men det er riktig å lage en static ip først? Eller er ikke dette nødvendig? Stod i guiden jeg fulgte, at jeg måtte lage en static ip først. Gjorde det, også åpnet jeg portene.

Endret av Leth@l_We@pon
Lenke til kommentar

Kaster med på ballen...

 

Dere kjører en dynamisk dns service med en gyldig ekstern IP på routeren deres (tjekkes enkelt via www.whatismyip.com - for de som ikke bruker en dyndns tjeneste - gjøres dette enkelt via www.dyndns.org).

La oss kalle adressen fra whatismyip.com: IP1

 

Alle forespørsler til IP1 blir videreført til routeren deres.

Routeren har som regel både en firewall OG en router del.

 

Firewall skal konfigureres til å åpne PORT på routeren.

 

Når det er åpnet en port - kan selv NAT delen ta til:

IP1/(modemets WAN port)/Rød sone/RED/World eller hva den nå heter på din router skal NATe til PC'ens IP. Det kan settes på en spesifikt PORT# eller open for all (jeg gjør det - kjører heller nazi på firewallen åpne porter).

 

Eller mistet jeg hele den røde tråden her eller?

 

edit: leste det for 2.gang.

Ja, alle former for software brannumurer bør være skrudd av under test fasen hvis du opplever problemer (også windows sin). Ser jeg har ramset opp masse som sikkert var unødvendig og - tror jeg går tilbake til skolebøkene før jeg kaster bort mer av tiden deres.

Endret av JoKr
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva som er feil hos dere, men jeg kan fortelle hvordan jeg har lagt opp nettet mitt, jeg tror det er samme funksjonaliteten jeg ønsker.

 

Jeg har én tjener (ssh, web, e-post, dns ++) og to arbeidsstasjoner.

 

På splitteren har jeg koblet et kombinert ADSL-modem/ruter. Denne ruteren har kun én utgang. Til denne utgangen har jeg koblet en svitsj. Til denne svitsjen har jeg koblet alle tre maskinene.

 

Arbeidsstasjonene kjører DHCP, tjeneren statisk IP-adresse. Denne IP-adressen har jeg satt utenfor området DHCP-tjeneren (ruteren) deler IP-adresser fra.

 

Et modem har ingen IP-adresse, og mitt modem er ikke i bridge mode. Min ruter har statisk IP-adresse 192.168.1.1. (Sjekk din med traceroute/tracert sau.no.)

 

På min ruter (Zyxel 650R) har jeg under NAT satt at port 23,80,123 ++ skal forwardes til 192.168.1.3 (min tjener). Jeg har ikke noe alternativ som heter å "åpne" porter.

 

I brannmuren på tjeneren har jeg selvfølgelig passet på å åpne port 23,80,123 ++.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar
Et modem har ingen IP-adresse, og mitt modem er ikke i bridge mode. Min ruter har statisk IP-adresse 192.168.1.1. (Sjekk din med traceroute/tracert sau.no.)

5230473[/snapback]

 

Så hvorfor kommer jeg inn på modemets konfigurasjonssider når jeg går inn på min globale IP både hjemmefra og fra skola?

 

Og hvis jeg vil prøve å bytte modem, hvordan kan jeg forandre innstillingene hvis det ikke er noen configpage?

Lenke til kommentar

Du kommer inn på ditt modem/ruter fordi boksen også er en ruter.

 

Seriekabel tror jeg brukes for å konfigurere et modem, hvis det er noe å konfigurere da.

 

At du kommer inn på ruterens konfigurasjon utenfra tyder på at den er feilkonfigurert. Hos meg har jeg stilt inn:

Remote Management Control: HTTP: LAN only.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar

Btw... kan noen forklare meg hva static ip'en gjør? Er det absolutt nøvendig med static ip?

 

Når jeg ser på konfigurasjonen til router/modemet mitt på siden når jeg skriver inn ip'en i http, ser jeg at primary DNS og secondary DNS står på noe helt annet der, enn når jeg brukte ipconfig til å sjekke hvilke DNS jeg skulle bruke der DNS skulle skrives inn. Kan dette være feilen?

 

(Med ipconfig kom det bare opp 192.168.1.1 mens på konfigurasjonsiden for router/modemet mitt står det: 130.67.....)

 

[EDIT] Beklager den dårlige forklaringa :blush:

Endret av Leth@l_We@pon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...