Gå til innhold

Har BenQ DW1640 støtte for C2 error info?


Thoth

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat installert min nye DVD brenner og prøver å configurere den i EAC som jeg bruker til å rippe CDer. Men får melding 'Can't find matching C2 read mode' når jeg trykker på 'Examine C2 feature'. Derfor lurer jeg på om noen vet om den støtter denne funksjonen og om jeg i såfall bare kan krysse av for det.

 

EAC melder også at brenneren cacher data og at dette er en negativ ting i forbindelse med ripping.

Noen som vet om dette skaper noen problemer?

 

 

nedlastingssiden for firmware ser det ut som det er forskjell på firmware i bulk og retail?

Jeg har sjekket firmware versjon med fwcheck og den raporterer BSJB, men brenneren min er kjøpt som bulk. Skal jeg legge inn GSHB eller BSMB?

Endret av Thoth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huk av "drive caches audio data" og IKKE huk av "drive has c2 error correction. Da er du sikret at ting blir gjort skikkelig.

 

Hvorfor er caching negativt: Fordi EAC leser samme sted to ganger, for å se om den leser det samme, om den andre gangen leser fra cache så vil det jo alltid bli likt, uavhengig av kvaliteten på stedet det leses fra. Er denne huket av så slettes cachen mellom hver read. Det er få ulemper ved å ha den på om driven ikke cacher audio.

 

C2: Personlig kjører jeg ALLTID med c2 av (selv om jeg vet spilleren støtter det), fordi EAC vil lese færre ganger selv, og heller bruke drevets C2-error-detection. Men slike drevs C2-error-correction er ikke alltid til å stole på. Er du usikker ville jeg ihvertfall hatt den av. Ulempen er at det tar lenger tid om denne funksjonen er av.

 

Benq er forøvrig en OK-rippe-drive, litt høy offset, men meget god på oppskrapte plater.

 

AtW

Lenke til kommentar
På nedlastingssiden for firmware ser det ut som det er forskjell på firmware i bulk og retail?

Jeg har sjekket firmware versjon med fwcheck og den raporterer BSJB, men brenneren min er kjøpt som bulk. Skal jeg legge inn GSHB eller BSMB?

5209650[/snapback]

 

Du skal legge inn BSMB, siden du har BS*B firmware fra før.

Har faktisk ikke hørt om noen som har GS*B firmware.

Lenke til kommentar

Benq er forøvrig en OK-rippe-drive, litt høy offset, men meget god på oppskrapte plater.

5209809[/snapback]

 

Takk for svarene ATWindsor og psh. Men hva betyr 'litt høy offset'?

Er det noe under de andre arkfanene som bør endres fra default?

Under gapdetection har jeg satt 'method B' og 'Secure'.

Lenke til kommentar

Benq er forøvrig en OK-rippe-drive, litt høy offset, men meget god på oppskrapte plater.

5209809[/snapback]

 

Takk for svarene ATWindsor og psh. Men hva betyr 'litt høy offset'?

Er det noe under de andre arkfanene som bør endres fra default?

Under gapdetection har jeg satt 'method B' og 'Secure'.

5209906[/snapback]

 

Hvilken metode du velger er egentlig irrelevant (hastigheten varier litt, og enkelte CDer har problemer med enekelte av metodene, men jeg regner vel egentlig ikke emd at du bruker gap-detect heller?), men det er bra den står på secure.

 

En cdspiller treffer aldri helt nøyaktig på den eksakte sektoren den skal, hvor mye den bommer med er offseten. Enkelt sagt så mister du dså mange sampler som det står fra starten eller slutten av cden. Benqen har vel +618 samples i offset (dvs engetlig minus, siden tallet er korreksjonen) eller noe, noe som vil si rett over ett hundredels sekund. Den starter mao litt over ett hundredels sekund for tidlig på plata. Mao mister du et hundredels sekund av det siste sporet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Huk av "drive caches audio data" og IKKE huk av "drive has c2 error correction. Da er du sikret at ting blir gjort skikkelig.

5209809[/snapback]

Med "drive caches audio data" huket av går rippingen i ca 1,5X. Slik jeg har forstått det leser EAC da alt to ganger, men hvorfor går det da bare i 1,5X? Når den ikke er huket av leses CD i 10-15X.

Hva med å rippe uten at den er huket av og rippe to ganger, for deretter å kjøre CRC sjekk på de to rippene og sammenligne? Kan man da gå ut i fra at rippingen er feilfri hvis begge er like? Eller er det sannsynlig at 2 rippinger inneholder nøyaktig samme lesefeil?

Lenke til kommentar
Huk av "drive caches audio data" og IKKE huk av "drive has c2 error correction. Da er du sikret at ting blir gjort skikkelig.

5209809[/snapback]

Med "drive caches audio data" huket av går rippingen i ca 1,5X. Slik jeg har forstått det leser EAC da alt to ganger, men hvorfor går det da bare i 1,5X? Når den ikke er huket av leses CD i 10-15X.

Hva med å rippe uten at den er huket av og rippe to ganger, for deretter å kjøre CRC sjekk på de to rippene og sammenligne? Kan man da gå ut i fra at rippingen er feilfri hvis begge er like? Eller er det sannsynlig at 2 rippinger inneholder nøyaktig samme lesefeil?

5216579[/snapback]

 

Det er ikke spesielt sannsynlig at to ripper inneholder samme lesefeil, men det er lett ikke umulig, har eksprimentert endel med det, og det skjer ikke oppsiktsvekkende sjelden (test & copy i EAC gjør forresten akkurat det, leser det to ganger og sjekker crcene). Men 1.5 X var veldig lite, har en Benq selv, med de innstillingene, og det går endel fortere enn det. Så jeg tror det er noe muffens på gang.

 

AtW

Lenke til kommentar
Men 1.5 X var veldig lite, har en Benq selv, med de innstillingene, og det går endel fortere enn det. Så jeg tror det er noe muffens på gang.

5216621[/snapback]

 

Hmm, det var visst ikke helt sant. Sjekket på nytt nå og rippingen begynner visst på ca. 5X og øker litt etter hvert.

Men er det likegyldig om jeg ripper med "drive caches audio data" huket av og velger "Copy" eller om jeg kjører uten at den er huket av og velger "Test & Copy"?

Alt var mye enklere med min gamle NEC3500 som hadde C2 støtte.

Lenke til kommentar
Men 1.5 X var veldig lite, har en Benq selv, med de innstillingene, og det går endel fortere enn det. Så jeg tror det er noe muffens på gang.

5216621[/snapback]

 

Hmm, det var visst ikke helt sant. Sjekket på nytt nå og rippingen begynner visst på ca. 5X og øker litt etter hvert.

Men er det likegyldig om jeg ripper med "drive caches audio data" huket av og velger "Copy" eller om jeg kjører uten at den er huket av og velger "Test & Copy"?

Alt var mye enklere med min gamle NEC3500 som hadde C2 støtte.

5216799[/snapback]

 

Helt likegyldig er det ikke, da EAC sin feilsjekking er mer fleksibel. Så jeg hadde huket av "drive caches audio data" og kjørt vanlig "copy".

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...