Knutgrus Skrevet 26. november 2005 Rapporter Del Skrevet 26. november 2005 Av det jeg har fått med meg her på forumet så må man gange antall mm på et EF-objektiv om man skal bruke det til Canon's 350D kamera. (Siden bildebrikken er mindre). Betyr det at det blir værre å få til "ekstrem-fisheye-effekt"? 8mm x 1,6 = 12,8mm ? Hva med tele-linser? 300mm x 1,6 = 480mm ? Mer zoom? ...kommer jo godt med når man skal ta bilde av noe smått på lang distanse... Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 26. november 2005 Rapporter Del Skrevet 26. november 2005 Vel, brennvidden på et objektiv endrer seg ikke, men bildeutsnittet gjør det, og det var vel det du mente. Og bruker du software som retter opp de buede linjene på en fisheye, så får du enda mindre utsnitt slik at du ender opp med et utsnitt tilsvarende en 15mm. Se flere bilder tatt med Sigma 8mm HER. Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 26. november 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. november 2005 Ja, det var bildeutsnittet jeg mente Har egentlig ikke vært særlig fan av disse før, men i senere tid har jeg funnet ut at det blir ganske tøfft likevel... Har ikke kjøpt kamera enda, men jeg har sikla vanvittig mye på nettsider... Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 26. november 2005 Rapporter Del Skrevet 26. november 2005 Hva med tele-linser? 300mm x 1,6 = 480mm ? Mer zoom? Zoomfaktoren blir ikke påvirket, et 300 mm objektiv har alltid 1x zoom. Zoomfaktoren viser forskjellen mellom største og minste brennvidde. Både 10-50 mm og 100-500 mm er 5x zoomobjektiver. Du har rett i at et 300 mm objektiv på et Canon 350D vil gi samme utsnittet som et 480 mm objektiv på et 35 mm filmkamera. Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 27. november 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. november 2005 Beklager min uklarhet i tråden... Det jeg lurte på:... GITT at du har 2 kamera. Det ene er et Canon 350D med 300mm objektiv. Det andre er et vilkårlig kamera med 35mm bildesensor med 480mm objektiv. Begge kameraene har 8 mpix. Vil utsnittet bli det samme? Min problemstilling: Jeg skal ta bilde av noe langt unna. Utklippet skal helst være så nære som mulig. Har det noe for seg å gå for kamera med 480mm objektiv, gitt at de gir like bra bildekvalitet? Ps: burde jeg starta ny tråd på siste innlegget kanskje? Takker for svar... Lenke til kommentar
hendelsesløysa Skrevet 27. november 2005 Rapporter Del Skrevet 27. november 2005 Beklager min uklarhet i tråden... Det jeg lurte på:... GITT at du har 2 kamera. Det ene er et Canon 350D med 300mm objektiv. Det andre er et vilkårlig kamera med 35mm bildesensor med 480mm objektiv. Begge kameraene har 8 mpix. Vil utsnittet bli det samme? Min problemstilling: Jeg skal ta bilde av noe langt unna. Utklippet skal helst være så nære som mulig. Har det noe for seg å gå for kamera med 480mm objektiv, gitt at de gir like bra bildekvalitet? Ps: burde jeg starta ny tråd på siste innlegget kanskje? Takker for svar... 5213649[/snapback] Utsnittet skal bli det samme ja, men kameraet med 35mm sensor vil gi mye skarpere bilder, spesielt om du zoomer videre inn i 100% - du vil kunne hente ut mye mer detaljer fra 35mm kameraet enn Canon. Årsaken er sensor størrelsen og støyforholdet Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 27. november 2005 Rapporter Del Skrevet 27. november 2005 GITT at du har 2 kamera. Det ene er et Canon 350D med 300mm objektiv. Det andre er et vilkårlig kamera med 35mm bildesensor med 480mm objektiv. Begge kameraene har 8 mpix. Vil utsnittet bli det samme? Ja. Jeg skal ta bilde av noe langt unna. Utklippet skal helst være så nære som mulig. Har det noe for seg å gå for kamera med 480mm objektiv, gitt at de gir like bra bildekvalitet? Ja så lenge det er lys nok til at du kan bruke så kort lukkertid at bildet blir skarpt. du vil kunne hente ut mye mer detaljer fra 35mm kameraet enn Canon. Årsaken er sensor størrelsen og støyforholdet Hvis prisen på kameraene er identisk så kan kameraet med den minste brikken godt gi bedre resultater. Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 27. november 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. november 2005 Takker for svar. Går nok for Eos 350 m. 300mm. Får jeg heller komme tilbake til om det koster mer enn det smaker... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå