Gå til innhold

er det noen forskjell på hercules r9700pro og ati r9700pro


sub1343

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det burde ikke være noe forskjell, for Hercules er offisielt sett ATIs kort i Europa. ATI gadd ikke å selge i Europa, så de ga "stafettpinnen" til Hercules/Guillemot. Derfor burde det være ganske likt innhold på begge kortene. Jeg har i hvert fall ingen betenkligheter med å kjøpe Hercules, for det har alltid vært ansett som et godt merke. Kommer til å kjøpe meg det omtalte kortet fra Hercules så fort det kommer til landet.

Det beste hadde jo vært om ATI solgte sjøl i Europa, men det gjør de dessverre ikke.

Lenke til kommentar

etter det jeg har fått med meg,

så kjører Hercules 3DProphet 9700PRO på eksakt samme hastighetene som orginal ATI 9700PR (325 core, 310ddr ram), og har kobber kjøleribber på VPU, bakside av VPU og rambrikkene, noe som er bedre enn det som ATI selv leverer iogmed at dem ikke har kjøleribber på rambrikkene (bilder av ett ATI kort her.

 

jeg har god tru på hercules sitt kort, med gode klokkings egenskaper da det er skikkelig utstyrt med ribber og vifte. såg en test utført av anandtech der dem klokket et 'engineering sample' Gigabyte kort til 400mhz kjerne og 337 (674)ddr, og dette kortet hadde ikke kjøleribber på minnet, og en beta bios, så.. som sagt.. jeg har trua på hercules.

faktisk så god tru på det at jeg har bestilt ett fra komplett.no :grin:

Lenke til kommentar

det er sant, men du må også ta i betraktning at det er et engineering sample kort som mest sannsynlig inneholder diverse feil som trekker ned på ytelsen, samt kortets bios er beta, noe som jeg vil tro også har en effekt på ytelse.

 

en annen ting å ta i betraktning er at ATI kommer ikke til å selge sine egne kort i Europa overhodet, dem overlater alt til Hercules for å dekke behovet Europas for kort, og da kan ikke hercules selge kort som er av dårligere kvalitet.

 

det du sier om at hercules fjernet en ramdac på RV200, vel.. 8500 har dem innebygt i kjernen så jeg lurer på hvordan hercules kan ha fjernet en.

på 9700 så går det heller ikke an å fjerne en eller to ramdac's (der er tre stykk på 9700, 2x400mhz og en 165mhz for DVI)da de er innebygget inni VPU kjernen...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-31 15:55, Prelude skrev:

det er sant, men du må også ta i betraktning at det er et engineering sample kort som mest sannsynlig inneholder diverse feil som trekker ned på ytelsen, samt kortets bios er beta, noe som jeg vil tro også har en effekt på ytelse.


en annen ting å ta i betraktning er at ATI kommer
ikke
til å selge sine egne kort i Europa overhodet, dem overlater alt til Hercules for å dekke behovet Europas for kort, og da kan ikke hercules selge kort som er av dårligere kvalitet.


 

Jo, det kan de! Siden ATi enda ikke har satt krav til 3. partene om komponenter utenom GPU/VPU. RAM brikker kan f.eks være av en annen produsent, samt ha dårligere latency og timing.

 

Quote:


Den 2002-08-31 15:55, Prelude skrev:

det du sier om at hercules fjernet en ramdac på RV200, vel.. 8500 har dem innebygt i kjernen så jeg lurer på hvordan hercules kan ha fjernet en.

på 9700 så går det heller ikke an å fjerne en eller to ramdac's (der er tre stykk på 9700, 2x400mhz og en 165mhz for DVI)da de er innebygget inni VPU kjernen...


 

Hvor har du hørt at DAC'ene er integrerte i R200s GPU? Det er de nemlig ikke, dette gjorde ikke ATi før R300.

 

 

Edit: 165MHz'en er ikke en DAC, og kan ikke regnes som en DAC =) Det er en TMDS på 165MHz som forsterker det digitale signalet. En DAC er en Digital-Analoge-Converter.

_________________

AMD K75

AOpen AK72

384MB PC133 @ CL2

Radeon8500 128MB Retail BBA 300/300

Pioneer DVD-15S

Philips CDRW1610A

 

[ Denne Melding var redigert av: ExcaliBuR på 2002-09-01 01:12 ]

Lenke til kommentar

Jeg tok en tur innom http://www.hercules.com og sjekka specs. og bilder av 3d prophet 9700Pro:

 

Specs:

 

3D Prophet 9700 Pro is based on ATI RADEON™ 9700 PRO architecture, featuring:

[*]8-pixel pipeline architecture, clocked at 325MHz, mapping 2600 million pixels/sec.

 

[*]Microsoft®DirectX® 9 hardware acceleration, processed by 8 Pixel Shader engines and 4 Vertex Shader engines;

 

[*]An impressive 256-bit DDR memory interface, clocked at 310MHz, delivering 18.47GB/s to the chipset, optimized by ATI Hyper Z™ III bandwidth-saving technology.

 

[*]The 3D Prophet 9700 Pro board features ATI RADEON™ 9700 PRO massive architecture, including:

A 128MB DDR on-board buffer, fuelling the 256-bit DDR RAM interface;

 

[*]An AGP 8X board;

 

3 outputs on the bracket:

 

[*]An analog DB-15 output for analog monitors,

 

[*]A video output, useful for connecting a TV set,

 

[*]A DVI-I output for digital (LCD) monitors.

 

[*]An additional power cable connected to the PC’s power supply to deliver enough power to the board.

 

Hercules has also optimized the 3D Prophet 9700 Pro’s design, adding:

A copper base for the RADEON 9700 PRO chipset’s cooling fan

 

[*]A silent cooling fan (28dB);

 

[*]Heatsinks for cooling the DDR RAM units (310MHz DDR, equivalent to 620MHz RAM);

 

[*]A heatsink for dissipating heat on the underside of the board, behind the RADEON 9700 PRO chipset.

 

I Retail pakka får du med:

Morrowind: The Elder Scrolls III

PowerDVD

++++

 

_________________

Some that died deserve life, and some that live deserve death.

J.R.R Tolkien

 

[ Denne Melding var redigert av: Jon A. Feet på 2002-09-01 14:13 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...