Gå til innhold

Tvinge viften til å gå hele tiden


petteren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vifta er vel temperatur styrt. hvis du overklokker blir det naturligvis varmere, dermed vil vifta surre så lenge det er behov. Er antageligvis instillinger for å få den til å gå konstant også. Men det har jeg ikke kunnskap om.

5198977[/snapback]

Ja dette stemmer for så vidt, men problemet er at viften uansett vil gå i intervaller noe som gir en mindre effektiv kjøling enn om den hadde gått konstant. Jeg finner det også sikrere med tanke på overklokking om den hadde kjørt konstant.

 

Sett strømisntillingene til alltid på i strøm oppsett/Power option

5199022[/snapback]

Dette har jeg prøvd uten hell. Fungerer antakeligvis kun med enkelte maskiner.

 

 

Takk for tilbakemelding

Lenke til kommentar

går fint å kokke opp kortet uten at viftestyringen gjøres noe med. Jeg klokker opp samme maskin til 400/350 på skjermkortet via Notebook Hardware Control.

 

Går opp fra 2270 til 2600 i 3dmark05 med klokket X700 skjermkort. Temp på maskin og GPU går seff opp, men ikke opplevd artifacts eller at maskin har låst seg ennå. Kan sikkert gå litt høyere opp også, men ikke sett noe poeng i det:) Har ikke prøvd å klokke CPU via Volt noe som også går ann å modde i NHC.

 

Som noen sier kan du muligens finne programmer ala Speedswitch XP som gjør at viftene går konstant dersom du setter i modus "alltid på".

 

I notebook HW control finnes en styring som heter maksimal performance, men har faktisk ikke lagt merke til om viftene går noe mer enn på dynamic switching i samme program.

 

Men en ting er iallefall sikkert, ved å innstallere NHC vil viftene gå oftere enn med de orginale ATI powerplay funskjonene innkoblet, noen liker ikke dette men jeg bryr meg ikke så mye

Lenke til kommentar
går fint å kokke opp kortet uten at viftestyringen gjøres noe med. Jeg klokker opp samme maskin til 400/350 på skjermkortet via Notebook Hardware Control.

5199217[/snapback]

Tviler ikke på at det går fint, men det blir fort et problem hvis du kjører den slik over en lenger periode. Har lest om folk på amilo-forum.de som har gjort det på den måten og som har endt opp med svidd og defekt gpu. Det vil derfor være tryggest å få viften til å kjøre konstant. Den bråker jo nesten ikke når den spinner på fult og ved spilling har man jo i tillegg lyd fra høyttalerne som overdøver denne støyen.

 

Har du sjekket hvor stor endringen i 3dmark 03 ble?

Lenke til kommentar

Det er bare når jeg spiller jeg setter inn overklokka modus. Ellers går kortet på vanlig speed, ergo ikke høy belastning over lang tid.

 

Har ikke sjekka 3dmark 03, men regner med markant ytelsesforskjell der også i og med at det ble såpass bra forskjell i 3dmark05.

 

PS: i NHC kan man sette alarm og maks temp på maskin, på dette viset vil nepe CPU/GPU klare å "svi" seg før ting kan stoppes og avkjøles

Lenke til kommentar
Det er bare når jeg spiller jeg setter inn overklokka modus. Ellers går kortet på vanlig speed, ergo ikke høy belastning over lang tid.

 

Har ikke sjekka 3dmark 03, men regner med markant ytelsesforskjell der også i og med at det ble såpass bra forskjell i 3dmark05.

 

PS: i NHC kan man sette alarm og maks temp på maskin, på dette viset vil nepe CPU/GPU klare å "svi" seg før ting kan stoppes og avkjøles

5199333[/snapback]

Ok, men merker du om den blir mye varmere enn vanlig når du spiller? Harddisken har jo en tendens til å bli ganske varm og denne kan vel også ta skade hvis det ikke er god nok varmeavledning. Min harddisk ligger på rundt 50 grader til vanlig, i følge NHC er den i faresonen hvis den overstiger 55 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...