Gå til innhold

"enheten er ikke tilkoblet" - feilmelding om dvd-rom


Helga

Anbefalte innlegg

Den har fungert helt fint frem til jeg skulle installere ny harddisk i går.

Har balet litt inn og ut med IDE-enhetene (men det er en annen historie, for spesielt interesserte: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...m=62&replies=11 ), og etter dette virker den ikke lenger.

 

Stasjonen gjenkjennes i BIOS og i Windows (2000)

Men den vil ikke lenger lese fra disc. Å klikke på ikonet genererer

følgende feilmelding:

 

D: er ikke tilgjengelig.

Enheten er ikke tilkoblet.

 

Feilmeldingens engelske ordlyd:

D:/ not available.

Device not ready.

 

Har satt dvden alene på sekundær IDE-kabel, prøvd både som master og CS. Koblet til og fra. Installert til og fra. Det jeg ikke har gjort, er å bytte IDE-kabelen med den andre. Skulle ikke tro det hadde noe noe å si da. Og det er en veldig kronglete operasjon å bytte om.

 

Noen som har vært borti dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke én som har vært borti dette altså?

Jeg har prøvd å koble fra enheten fysisk og koble til igjen, men niks, samme resultat.

 

Kan det være noe med at strømforsyningen ikke holder til tre enheter? Det er jo strøm på enheten og den starter å "lese opp" når jeg setter innen cd, da.

Lenke til kommentar
Quote:


Helga skrev (2002-09-07 13:04):

Ikke én som har vært borti dette altså?

Jeg har prøvd å koble fra enheten fysisk og koble til igjen, men niks, samme resultat.


Kan det være noe med at strømforsyningen ikke holder til tre enheter? Det er jo strøm på enheten og den starter å "lese opp" når jeg setter innen cd, da.


Det kan være så mye som er galt, Jumperen er feil satt, Feil ide kabel, Feil på dvd spilleren.
Lenke til kommentar

Den 2002-09-07 13:24, Kjetil Lura skrev:

 

Det kan være så mye som er galt, Jumperen er feil satt, Feil ide kabel, Feil på dvd spilleren.

 

Hvis jumperen var feilsatt, hvordan skulle den da kunne finnes både i BIOS og i Windows? IDE-kabelen er det ikke, har prøvd å bytte den ut med den andre uten at det hadde noe å si til eller fra.

 

Feil på DVDen- mja mulig, men hvorfor virket den da helt fint før den ble koblet fra. Den må da tåle å tas ut og settes inn igjen på vanlig måte.

Lenke til kommentar

*knips*

send den tilbake til produsenten med et brev der du refererer til og siterer paragrafer fra kjøpsloven og skriv noe sånt som at "produktet er benyttet helt og holdent i tråd med deres rettningslinjer for riktig bruk", så ligger det snart en splitter ny spiller i postkassen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...