Gå til innhold

Erfaringer med Dell Inspiron 630M?


thalsten

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg vurdere å kjøpe bærbar pc som skal brukes til det meste, men ikke til tunge spill. Den skal ikke være for stor/tung, og ha grei batterikapasitet. Jeg har blant annet sett på den nye fra Dell, Inspiron 630m med flg. spec.

 

Noen erfaringer med denne? Andre anbefalinger?

 

Pm 750

14,1" WGXA (1280x800) True Bright

8xDVD +-RW

512 RAM (2x256 533MHz)

60 GB HD, 5400rpm

9 cellers batteri

WLAN b/g

Intel GMA 900

 

Totalt 8096,- levert.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ihvertfall VELDIG fornøyd, bruker den jo ikke til 3d til det er jo GMA900 alt for svakt, men jeg er kjempefornøyd med skjerm og vekt og ytelse. Har du tenkt å kjøpe fikk jeg en 5% ekstra rabatt "kupong" per mail i dag. Just say it and youll have it ; )

 

Br

Endret av Pelli
Lenke til kommentar

Takk Pelli for respons.

 

Jeg kjøpte maskinen med nevnte konfigurasjon samme kveld til 8096,-.

Dagen etter måtte man opp i nesten 10 store for den samme ved å følge Dell's kofigurator på sidene, men da fikk man jo med en veske eller ekstra batteri. Wow!

Ved å følge den linken jeg brukte, ender du idag opp på 8640,-.

 

Jeg vurderte også en Ispiron 6000, men syntes at den virket for litt for stor til å nappe med seg når man trenger maskin på reise. Skjermkortene er vel heller ikke "state of the art" lenger, uten at det var så veldig viktig.

 

En horisontal skjermoppløsning på med enn 1024 var også viktig når jeg skulle velge maskin. Fant ikke tilsvarende spec til tilsvarende pris når jeg lette på nett samme dag.

 

Kommer kanske tilbake med en rapport når maskinen er mottatt og prøvd.

 

Mvh

Lenke til kommentar

Det høres svært interessant ut med rapport, thalsten - for min del særlig med hensyn til støy. Vil du kalle den en stille maskin?

 

Hvor ofte går vifta når du spiller film, surfer etc.

Er skjermen bra nok til film på hotellrommet?

 

At du fikk den til 8000 er helt utrolig - med de samme spesifikasjonene koster den nå 10.000...

Lenke til kommentar

Vurderer også Dell inspiron 630m opp i mot inspiron 6000.

Det som gjør at jeg er i tvil mellom de to modellene er skjermen. Jeg flytter til England i januar og da blir det litt reising med pc'n til skole o.l. Så egentlig har jeg lyst på 14,1 tommer skjerm. Men er litt redd for at jeg skal bli missfornøyd når jeg får den i posten, at den er for liten. Hva er deres erfaringer med 14,1 tommer skjerm?Er den litt for liten?Og er forskjellen egentlig så stor mellom 14,1 tommer og 15,4 tommer?

 

En ting til jeg lurer på er hvor mange minnebrikker det er plass til i maskinen?For hvis det er bare to plasser betaler jeg heller 200 kr ekstra for å få en 512 brikke isteden for to 256 brikker. Slik at jeg har mulighet til å kjøpe en til senere.

 

Kan noen fortelle meg forskjellen på grafikkortet til 630m (Intel® GMA 900 shared graphics memory opptil 128MB) og 6000 (64 MB ATI® MobilityTM RADEON® X300 Graphics)?? Merker man forskjell på dette til vanlig?F.eks når man ser film??

 

Å en liten ting til slutt. Har den dell inspiron 630m widescreen skjerm?Står jo ikke beskrevet med widescreen, men den inspiron 6000 har det. Å hva synes dere om widescreen skjerm. Noen ulemper?

 

Håper noen kan svare så fort som mulig, ettersom noen av tilbudene på dell går ut ved midtnatt :p

Endret av rovers
Lenke til kommentar
Hvordan er det når man kjører spill på widescreen skjerm?Stemmer det at spillet ikke dekker hele skjermen, at det blir to svarte streker på sidene?

 

Kommer ann på spillet og innstillingene du gjør på maskinen.

 

Nye spill pleier støtte widescreen, eldre spill gjør det ikke. Du kan da enten ha sorte striper på siden, eller strekke bildet slik at det dekker hele skjermen.

 

Må bare spørre igjen. Er det dumt å velge 14,1 tommer foran 15,4 tommer?Er forskjellen stor?

 

Det er veldig vanskelig for andre å si hva du synes :)

 

Kommer veldig ann på hvilke preferanser du har. Selv syns jeg 14.1" er ok i 1400 x 1050, syns 15" skjermer med 1024x768 har ubehagelig lav oppløsning i forhold til skjermstørrelsen.

 

Det er uansett viktigere med en god skjerm enn en stor skjerm.

 

Men ja; 15.4" oppleves som ganske mye større enn 14.1"

Endret av meankanin
Lenke til kommentar

Hva med støy/viftesus - hvordan er 630m der?

 

Hvor ofte går vifta ved lett bruk?

Er det trinn på viftehastigheten - og er vifta irriterende for noen? (er den det for andre er det for meg, er ganske allergisk...)

Går DVD-avspilling som lett bruk også for prosessoren?

 

Dette er det dumme med Dell - du får ikke fysisk prøvd maskinen før du kjøper den - derfor all denne spørringen...

Lenke til kommentar

Jeg fikk min på 4 dager : ) Støyen er så godt som ikke eksisterende faktisk, helt nydelig. Jeg gikk fra HP 15,4 wide til denne 14,1 skjermen, og det er klart den er litt mindre, men helt glimrende til mitt formål. Den funker topp å se film på, lyden er faktisk grei og. Når det gjelder varme så er det litt varme på "håndstøttene" foran tastaturet, men ikke veldig mye. Batteritiden med det store batteriet er glimrende, har kjørt den 4,5 time effektiv med WLAN med surfing og word. Etter å nesten brukt den sammenhengende i to uker er jeg fremdeles veldig godt fornøyd : ) Dere kommer ikke til å angre : ) Bare husk å ta det store batteriet og, selv om det stikker litt ut bak på maskinen. En liten detalj, SPDIF adapteren til SVHS utgangen følger ikke med i pakken, må kjøpes utenom.

 

Mvh Jon

Lenke til kommentar
Hei igjen.

 

Jeg startet tråden for en uke siden, bestilte maskinen samme dag, men den er visst nettopp gått til produksjon. Vil komme tilbake med en rapport angående vifte etc. når maskinen er mottatt.

 

Hilsen

5233885[/snapback]

 

Har du fått maskinen ennå, thalsten?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Her er en liten tilbakemelding på maskinen.

 

Bestilt 23/11, levert til forsendelse med UPS 1/12 og ankom Oslo 2/12.

Ytterligere 4 dager videre med Posten(Bedrift dør-til-dør) før jeg mottok den.

Slik er det å bo i litt perifere strøk.

 

Jeg har vært bortreist noen dager, og har dessverre ikke hatt anledning til å skrive noen ord om maskinen før nå.

 

 

Esken inneholdt maskinen, modemkabel, Works-CD og AC-adapter med kabler.

Nett-kabelen til AC-adapetet er etter min mening i korteste laget(ca. 0,9 m).

 

Spec:

 

PM 750

14,1" WGXA (1280x800) True Bright (Blank skjerm)

8xDVD +-RW (NEC ND-6650A)

512 RAM (2x256 533MHz)

60 GB HD, 5400rpm (Seagate ST960822A)

9 cellers batteri

WLAN b/g

Intel GMA 900

 

Totalt 8096,- levert.

 

 

Førsteinntrykket av maskinen er litt "plastikk-følelse" og "juggel-aktig".

Det var ikke så stilig med den hvite kanten rundt det lys grå som man kanskje kunne tro.

Lokket låser ikke stramt, det er ca. 1-2mm klaring før de fremre gummiknottene får kontakt. Avstand mellom skjerm og tastatur ser ut til å være god(selv når jeg klemmer ned lokket).

 

Skjermen er klar og fin, men det er litt uvant med den blanke overflaten. Stivheten i lokket virker å være sånn middels, og det må nok et ganske kraftig trykk fra utsiden før man kan se det på skjermen. Den blanke skjermoverflaten gjør at den siden også tåler litt. Størrelsen er akkurat det jeg var ute etter(synes 15,4" er i største laget med tanke på å bruke maskinen på reise). Oppløsningen på 1280 horisontalt tilfredstiller mitt behov, og er evig nok til surfing,kontorapplikasjoner, litt bildebehandling etc.

Jeg synes skjermen er fin til å se film på.

 

Tastaturet har litt mer klikke-lyd enn jeg kunne ønske, men er godt å skrive på. Stivheten er bra og gir ikke nevneverdeig etter for press.

Tastene er passe store og jeg synes ikke de er sammenklemte, noe som jeg har sett andre har klaget over på Dell-maskiner. Hvileområdet for håndflatene er passe til meg, jeg har vel en gjennomsnittlig håndstørrelse til mann å være. Jeg synes ikke hvileområdet blir spesielt varmt.

 

Jeg er usikker på hvilke høytalere som sitter i maskinen, men jeg ble overrasket over lyden, både fyldig og klar, og ikke så verst bass.

 

Maskinen er ikke lydløs. Jet vet ikke hvor mange trinn det er på vifta, men den går konstant og er hørbar. (Jeg synes det er vanskelig å sette noen skala på viftestøyen.) Det skal ikke så mye til før den øker hastigheten, og da høres

den selvsagt bedre. Hurtig scrolling f.eks på forumsidene til Hardware.no får vifta til å øke hastigheten et par sekunder.

Harddisken høres derimot nesten ikke.

 

Touchpad'n virker grei. Presis og med gode instillinger for følsomhet, hastighet etc. Den har ikke noen knapp for deaktivering, men maskinen "senser" når hendene plasseres på hvileområdet, slik at cursor ikke spretter rundt i dokumentet hvis man uforvarende berører touchpad'n under skriving.

Det fungerer.

Knappene, to stk, er gode men uvant myke å trykke på, og har ikke noe distinkt klikk.

 

Tilkoplingsmuligheter er litt rundt om, men jeg har ikke prøvd andre enn USB bak for tilkopling av ekstern mus. USB, nettverk og modem-tilkoplinger på høyre side kan kanskje komme litt i konflikt med ekstern mus ved vanlig bruk. Tilkopling for ekstern skjerm på samme side burde gå fint, likså bruk av DVD-spiller. Man skifter jo ikke plate kontinuerlig.

 

Det er ikke foretatt noen ytelsesmåling av maskinen. Jeg vet ikke hvor relevant det er på en slik maskin. Avspilling av DVD går som en lek, og jeg synes applikasjoner åpner relativt greit.

 

Vekt er målt på elektronisk kjøkkenvekt, og viste 2,63 kg med 9-cellers batteri.

 

Batterilevetid har vært opp mot 5 timer, surfing (med WLAN), littsmåprogrammer, og ca. 60 % lysstyrke på skjermen.

 

 

Så til det negative.

Det er en pixel-feil på skjermen, lyser hvitt når det er lyse farger, merkes ikke på mørke. Dell har 5 pixel-feil som krav for at man skal kunne søke garanti.

 

Maskinen er skjev! Det betyr at gummifoten foran til venstre ikke når i bordet til vanlig(1-2mm klaring), men klapper nedi når man legger hendene på hvileflatene. Dette er utrolig irriterende.

Det er tydelig forskjell i stivheten i maskinen på de to diagonalene(åpent lokk). Den gir tydelig etter på diagonal venstre-foran/høyre-bak, men er mye stivere på høyre-foran/venstre-bak.

Jeg har idag vært i kontakt med Dell angående dette, og skal få et svar i morgen. Kundeservice visste ikke om andre som hadde erfart det samme. For meg er det helt klart en grunn til å bytte maskinen.

 

 

Hvis noen ønsker mer opplysninger er det bare å spørre.

Hvis noen ønsker ytelsestest så må jeg få vite hvilket program jeg i såfall skal laste ned/benytte.

 

 

Hilsen

Lenke til kommentar

Hei :)

 

Vurderer å kjøpe meg 630m selv, og har et spørsmål angående ytelsen til skjermkortet.

Med M-760 og 1GB ram vil jeg kunne klare å dra Action Quake 2, CS 1.6, Warcraft 3, Age Of Empires 2 o.l. ?

Skal ikke brukes mye til spilling, men det hadde vært en bonus om det hadde virket sånn tålelig bra.

 

På forhånd takk

 

Mvh. Olav

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...