Gå til innhold

hjelp til kjøp av lydkort


Anbefalte innlegg

er ny på feltet :ermm:

 

jeg har tenkt til å kjøpe meg lydkort. har nå et integrert et.

hører at hvis du kjøper eget lydkort så yter maskinen mer? noen som har tall i % eller som kan bekrefte/avkrefte detta.

 

og i så fall hva anbefaller dere av lydkort som koster rundt en tusenlapp?

 

takker for alle svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må skrive litt mer: Skal du koble til anlegg? Hvor mange høyttalere har du Skal du bruke digital lydoverføring? osv

 

Hvis du ikke har bruk for fjernkontroll ville jeg ha kjøpt ett Audigy4 kort, som dette: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313615&cks=PRL

til 500kr.

Det er etter min mening er grei pris, det kortet støtter EAX4, slik at du får med alle effektene i spill, og det støtter også DVD Audio, DolbyDigital 6.1 o.l.

Når det gjelder besparelse av cpu kraft snakker vi vel om rundt 5% eller så. -Så det er jo bare en liten overklokk, og dessuten er det jo skjermkortet som er viktigst og ikke cpuen... ...men skal du ha alle effektene med og klar og god lyd trenger du skjermkort....

Lenke til kommentar

jeg har to høytalere, spiller en del med headsett.. Jeg ska ikke bruke det til noe spesielt, men har hørt fra en skrå sikker fyr at du frigjorde masse "cup kraft" om du hadde eget lydkort... Derfor jeg vurderer å kjøpe meg nytt. Men om maskinen min ikke kommer til å yte mer enn 5%, payer jeg ikke for eget lydkort. Er det andre som kan bekrefte det Kong Basse sier angående 5%. :hmm:

Endret av woodno
Lenke til kommentar

I syntetiske tester vil du nok kunne befri et par prosentpoeng slik som Basse sier.

Men i praksis vil dette ikke være mulig å merke (f.eks på FPS) i det hele tatt.

Andre faktorer, spesielt skjermkort, minne, o.l vil spille en langt større rolle.

Dagen prosessorer er kraftige. Å rendere 2-kanalers lyd i 44,1 KHz @ 16-bit er ingen problem for dagens CPU.

 

Jeg husker i 1994 da jeg spilte på min Intel 80846 med 66 MHz (0.066 GHz) og 8 MB RAM.

Spilte Terminal Velocity tror jeg det var, og det fantes ingen grafikkakkseleratorer på den tiden, kun software-render (CPU tegner grafikken). Ikke engang da kunne jeg merke noe ytelsesøkning ved å skru av rendering av lyd (dog 22 KHz @ 16-bit)

 

Du kan jo se om du kan skru av lydmixing i et spill og se om du får noe merkbar ytelsesøkning ut av dette (skru av slik at lyd ikke renderes i det hele tatt).

 

De fleste som kjøper seg dedikert lydkort gjør dette fordi de ikke er fornøyd med spesifikasjonene, kompabiliteten eller lyden på den intergrerte løsningen i forskjellige scenarioer.

Men for folk flest vil en intergrert løsning fungere helt greit. I tillegg kommer jo nå de intergrerte løsningene med flerkanalers lyd, ofte 7.1. I 'gamle dager' kjøpte folk dedikerte lydkort for å få 5.1 lyd, da intergrerte kun var 2-kanalers.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Det skagen sier er ikke så dumt, det hjelper lite på FPS å kjøpe lydkort. -Men å kjøpe et lydkort til 500kr gjør at du får mye flere effekter osv: Altså bedre lyd i spill (særlig nye). -Men det er også enkelte hovedkort som har god lyd (f.eks nforce2 og enkelte løsninger fra Intel)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...