Gå til innhold

Brennehastighet - har det mye å si?

larschroe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange har rådet meg til å bruke lav brennehastighet når jeg skal lage "skikkelige" kopier fordi det blir mindre sjanse for feilbrenning og at jobben blir mer "velgjort" på lav hastighet. Men har det egentlig så mye å si? Og er det for eksempel mer risikabelt å brenne på 20X med en 24X brenner enn med en 36X brenner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro at så lenge du ikke får opp beskjed om at det har skjedd noe feil, så bør den være like god om du brenner på max som om du brenner på halv. Det er nå min erfaring ivertfall.

Skrevet

Har lest flere steder at man MÅ brenne ved f.eks. 2x hastighet for å kopiert cden ordentlig. Trur jeg vet hva du har planer om å brenne :p, men jeg trur ikke det er lov å diskutere dette på forumet?

Skrevet

det ER mindre fare for feilbrenning ved lavere hastigheter (spesiellt på DVD plater med tvilsom kvalitet), men det har vel mer med det faktum at DVD platene takler lavere hastighet bedre enn høyere..

om du brenner en dataCD så blir den enten 100% kopi eller feil...det er vel ingen mellomting (såfremt disken fungerer etterpå da). Om de blir mer holdbare hvis du brenner på lav hastighet er noe annet. Jeg mistenker at det er litt "overtro" inne i bildet, men men, du vet aldri :p

Skrevet
det ER mindre fare for feilbrenning ved lavere hastigheter (spesiellt på DVD plater med tvilsom kvalitet), men det har vel mer med det faktum at DVD platene takler lavere hastighet bedre enn høyere..

5203385[/snapback]

Dette er jeg ikke enig i.

Mine erfaringer er at Dvd plater av god eller dårlig kvalitet(spiller ingen rolle), brennes best på hastigheten de er påstemplet.

F.eks Brenner du 16x plater på 2,4x eller 4x hastighet, ender du som regel opp med et dårligere resultat, enn om du hadde brennt de på 16x.

Det er ingen fasit på dette, det er bare å prøve seg fram.

Kjør noen kvalitets tester hvis mulig. (KProbe, Nero CD-DVD Speed eller PlexTools)

Skrevet (endret)

Nei og nei...

Dere må se sammhengen mellom tiden laseren brenner og rotasjonshastighet. Om laseren får bedre tid på seg til å brenne ett fullverdig sport, dvs en kort eller lang strek (O eller 1), får vi en bedre brenning. Om sporet ikke blir "dypt" nok vil enkelte lesere lese blank (IO-read-errror). Ingen optiske drev er 100% like med tanke på vinkel av laser mot plate, lysbølge-bredde, toleranse av lesefeil, osv...

PS! Det er klart at laseren klarer å brenne fullverdig opp til ett antall X. CD/DVD-ROM'er har en høyere toleranse på lesefeil enn f.eks CD musikk spillere eller DVD video spillere. Men over en viss hastighet kommer kvalitet på plate / brenner inn. Derfor er det normalt lurt å velge en lavere brennehastighet :)

Endret av sm1pea07
Skrevet

Psh har rett. Det ER en forskjell på hvor god kvalitet den ferdige platen bli (ie. hvor fort du kan lese fra den, hvor lett en dårlig laser som i en PS2 eller XboX kan lese den ect.), men det er ingen tommelfinger-regel på hva som gir best-kvalitet.

Ofte er det en hastighet som er en lite hakk udner det de er merket for, men noen plater responderer best på å brennes så sakte som mulig. Andre på maksimal hastighet. Eneste måte å finne ut er å prøve seg frem. Vet du ikke, så kan du holde deg til det platen er merket for, da har du en god sjanse for å utnytte platen nær maksimalt potensiale.

-Stigma

Skrevet

Se www.hw.no sin egen guide om CD brenning

Sitat "...Det er her problemet kommer inn med å øke hastigheten på CD-brennere: Når CD-ene går fortere rundt får laserne mindre tid på hvert punkt, noe som betyr at laseren må bli langt sterkere for å klare å forandre fargen på dyen. Man har etter hvert en praktisk begrensning på økingen av styrken på laseren, og derfor har nå også bransjen satt 48X som den høyeste normale hastigheten"

Skrevet (endret)

Min erfaring er at brennere har hastigheter de trives best med. Jeg har en Pioneer DVR-105 (gammel 4x-brenner), som alltid gir best resultat på 2x, bortsett fra på 1x-plater, men dem finner man vel neppe lenger. Jeg har også en Benq 1620 (16x), som alltid brenner best på 8x, selv på 4x-plater.

På Pioneer-brenneren blir feilnivået vanligvis ca halvparten av hva det blir om jeg brenner på 4x. Benq-brenneren gir ekstra høyt feilnivå på siste 25% av platen om jeg brenner 12x eller høyere. Benq-brenneren er ganske godt testet av OC-Freak og andre på dette forumet, og det ser ut til å gjelde for alle 1620-brennere.

Endret av tvangsgreie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...