Gå til innhold

Til ettertanke


aschj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gammelt nytt, men like skremmende ja.

 

USA er i ferd med å arbeide seg inn i en digital bakevje der konsumentenes interesser ikke har noe vekt i det hele tatt.

 

De er rett og slett i ferd med å skyte seg selv i begge beina.

 

Det er opp til oss, du og meg, og alle vi kjenner - å motarbeide slike initiativ med nebb og klør - og å fortelle de vi kjenner om farene ved slike ting.

 

For å skrive om et annet kjent utsagn:

 

"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv...."

 

Hvorfor ikke begynne med en tur innom http://www.efn.no/ ??

Lenke til kommentar

Dette kommer ikke til å skje fordi:

 

1: den første produsenten som innfører slike sperrer vil dø. Fordi folk ikke vil kjøpe produkter med sperrer så lenge de har andre alternativer.

 

2: Hvis alle produsentene innfører dette samtidig vil salget av nye produkter rase ned mot null. Folk ser seg bedre tjent med å beholde sitt gamle utstyr istedet for å kjøpe nytt med sperrer. Salget vil nok ta seg opp igjen, men da vil produsentene allerede ha lidt store økonomiske tap.

 

3: Det vil altid være produsenter som med viten og vilje legger inn muligheter for å omgå disse sperrene. Dette for å ha en konkuransefordel foran andre produsenter.Dette vil starte en domini-effekt som fører til at det vil være mulig å omgå disse sperrene på nesten alle produktene. Hva er da vitsen med sperrene? Til slutt vil sperrene bli fjernet for å gjøre produktene billigere og mer attraktiv.

 

Det samme skjedde jo med stasjonære DVD-spillere. Til å begynne med var alle dvd-spillerene låst til en sone. Så ble det mulig å modifisere enkelte spillere slik at det var mulig å skifte sone. Nå i dag er de fleste dvd-spillere sonefrie. De første DVD-spillerene, som det var mulig å spille musikk-cder på, taklet jo ikke brent cder. Dette for å hindre piratkopiering, men nå idag spiller de fleste cdr-plater og til og med MP3-filer.

 

Det er og blir vi forbrukere som bestemmer uansett hva Mikrosoft måtte mene.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: jhbamse på 2002-08-29 23:46 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-29 23:44, jhbamse skrev:

Dette kommer ikke til å skje fordi:


1: den første produsenten som innfører slike sperrer vil dø. Fordi folk ikke vil kjøpe produkter med sperrer så lenge de har andre alternativer.


 

Tja, jeg er ikke så sikker. Alle disse menneskene som bruker Windows, uten noen gang å ha bestemt seg for å kjøpe en lisens -- den kom jo bare med den PCen de kjøpte på ElKjøp -- tror du ikke de også i fremtiden vil kjøpe PCer, atpåtil PCer med "noen flotte, nye sikkerhetsgreier"?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-30 02:05, Akelbee skrev:


Tja, jeg er ikke så sikker. Alle disse menneskene som bruker Windows, uten noen gang å ha bestemt seg for å kjøpe en lisens -- den kom jo bare med den PCen de kjøpte på ElKjøp -- tror du ikke de også i fremtiden vil kjøpe PCer, atpåtil PCer med "noen flotte, nye sikkerhetsgreier"?


Jeg tror du har rett i det du skriver. Storebror (les: myndigheter, Microsoft, RIAA) liker IKKE at menigmann tar seg friheter (les: diskusjoner, kritikk, fri software, essayer osv) ute på internett. Det Storebror vil, er at du skal: Holde kjeft og jobbe, sitte foran TV'n når du er hjemme, og se på amøbe-såpeoperaer når du IKKE jobber, for å sløve ned hjernen. Da vet de, hvor du til enhver tid befinner deg. Samtidig vil de at du skal konsumere mest mulig dritt som du egentlig ikke trenger, for da får de pengene "sine" tilbake i kassa.

Det som er ille er at folk ser ut til å danse etter fløyta dems, helt "frivillig", uten å ane noenting om hva som egentlig foregår rundt dem. Enkelte vet jo selvsagt om dette, men alikevel så gir de fullstendig f*** - orker ikke bry seg lenger - bedre å tenke på: "meg & mitt" og "verden går til helve*e uansett".

Er dette en liten kritikk til de som bruker/kjøper software o.l. fra f.eks. Microsoft?

Svar: JEPP!!

Er det JEG som er gal og full av konspirasjonsteorier?

Svar: Det er mulig!!

 

runmad

 

[ Denne Melding var redigert av: runmad på 2002-08-31 12:48 ]

Lenke til kommentar

Det er ikke så lenge siden en pastor påsto at internett er det store Dyret.... Han har ikke rett, men han kan få rett om dette fortsetter... Og Bill Gates er kanskje "anti-krist"? Skaper en "avhengighet" og så fullfører det... Jeg bruker windows rett og slett fordi jeg liker å spille og det ikke finnes et fullgodt alternativ til Linux ennå... Den dagen det skjer, skal jeg lære med Linux for fullt.

 

Jeg tror ikke det vil bli gjennomført med det første. Europa, og særlig Norge, er mye mer restriktiv i forhold til slike ting enn det U$A er. Dessuten tror jeg det er flere blant den oppvoksende generasjonen og unge som er mye mer klar over dette enn familiefedre som har handla på Elkjøp. 666 (Pentagram-kode for M$? Bare spør!) har dermed dårlig tid, og dette kan være farlig. Myndigheter generelt er desverre ikke raske nok til å behandle slike ting som dette, men jeg har troa på at Europa i allefall kan stå i mot en del takket være lovgivningen og en generell økende skepsis til U$A og cowboy Bush sin styring og herjing.

 

Jeg har også lest 1984 av George Orwell. Og jeg ser mange skremmende hint nå (ikke bare dette tilfellet) om at det kan bli slik...

 

EDIT: Glemte å nevne at ting som dette ikke for meg til å tenke "Ånei, nå må jeg være ultraforsiktig så jeg ikke laster ned noe ulovlig". Tvert i mot, jeg får lyst til å la linjene laste ned for fullt og la CD-brenner'n gå varm. Bare i protest...

 

[ Denne Melding var redigert av: Mad Wolf Magnux på 2002-08-31 14:24 ]

Lenke til kommentar

IT læreren vår snakket om at Mac hadde innført noen kodenøkler for programmer for en stund tilbake, dette gjore at dem omtrent ikke solgte noenting..

 

Håper Microsoft kan lære av dette og ikke gjøre samme feilen..

 

En annen ting når man er inne på dette med Microsoft/piratkopiering. Ville ikke Microsoft kunne tjene mye penger på å gi bort graits kopier av Visual Studio/Basic til skolen og slikt. Da ville de kunne rekrutere fremtidige programmerere for en ganske liten sum.. Og tjent masse penger på dem i ettertid..

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-31 15:19, Dumbo skrev:

IT læreren vår snakket om at Mac hadde innført noen kodenøkler for programmer for en stund tilbake, dette gjore at dem omtrent ikke solgte noenting..


Håper Microsoft kan lære av dette og ikke gjøre samme feilen..



 

Jeg håper egentlig at microsoft gjør den samme feilen. Da blir det kansje litt mer realistisk konkuranse. Å kjøre noe annet enn windows i dag er i beste fall tungvint, fordi alt av programmer å spill i dag er windowsbasert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...