Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sierra'n starter ikke!

danjohan

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Halla

Jeg har en ford sierra 90 mod.. Den har stått noen måneder på plenen til bestemora mi.. Og nå starter den ikk >_< Hva er feil? Er det kulda som gjør det?

Før jeg satt den bort, røyk det utrolig svart av den.. Eksosen var svart og det stink hardt... Men den gikk normalt når det gjelder ytelse.. Men turtallet går på 2500 rpm i tomgang..

Uansett.. Må få start på den :)

Endret av danjohan
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

trenger forsåvet ikke være noen feil bare tongstartet. man at det ryker svart er jo ikke bra.

prøv man startgass og skru ut alle plugene og puss av de men stålbårste sinden det ryker svart er det sikker mye sot på de

Endret av Tommy^^
Skrevet

Skru ut pluggene og helst koble til motorvarmer om du har. En ikke uvanlig feil på OHC (om du har) er at tempsensoren på innsprøytninga blir feil på. Da vil motoren få alt for mye bensin når den er kald.

Ta ut pluggene og sett batteriet på lading. Har du muligheten, sørg for litt varme i motorrommet. En coupévifte, sette i garasje, eller kanskje best, motorvarmer. La den så å lufte seg minst et døgn, helst med batteriet på lading. Det er sikkert på tide å bytte tennpluggene. Når du skal starte den (forutsatt at det er temperaturen som er problemet) hold ca. 25% gasspådrag. Når den tenner, la den få minst 4000rpm og hold den der til du føler deg sikker på at den går rent og fint. Det var dette jeg måtte gjøre med min Sierra IS med turbo. Starta den ikke på førsta forsøk, gikk den sur. Eneste håpet da var 15min tørning på starteren med hjelpestart fra en annen bil og masse digre stikkflammer :D

Dette er dog kun om den har gått sur, det kan veldig godt være noe annet som plager den.

Skrevet

Hei igjen ja..

Det er en ford sierra 2.0i OHC motor... Siden jeg kjøpte den, har det skjedd noe rart.. Da jeg fikk den, var det bare å starte den helt vanlig.. Etter en stund, så starta den ikke vanlig.. Jeg fant til slutt ut at jeg måtte ha bånn gass når jeg skulle starte.. Og da gikk den heller ikke på tomgang da den var startet, så jeg måtte justere tomgangsskruen til 2500 rpm for at den skulle klare å gå i fri.. Pluss at det begynte å ryke veldig svart... Uansett om den var varm eller kald.. Den gikk like bra, men røyk forferdelig.. Kan jo såklart ikke kjøre rundt å smoke alle... Sikkert ikke sunt for bilen heller... Vei tikke hva det er.. Har bytta plugger og luft filter.. Og fordeler lokk.. Men fortsatt til ingen nytte sånn sett..

Hva kan være feil? Må finne ut av det..

Prøve å starte den i dag foresten.. Satt den i garasjen, la en varmeovn i motorrommet.. Og lada batteriet fult.. Når jeg skulle starte i dag, etter langt prøving.. Så smalt det skikkelig høyt i potta og svart røyk kom ut.. Holdt på litt til.. Samme skjedde.. Ga opp da.. tenkte det var kanskje dårlig tenning ellerno.. Så skal skru ut pluggene og sjekke seinere.. Men skjønner faen ikke hva som er feil med møkka bilen :(

Skrevet

Sierra'n min starta heller ikke etter å ha stått over en lang periode. Jeg tok en tur på skrotern og fant en gammel Scorpio (2.0) som jeg tok forgasseren fra, den passa ikke helt perfekt, men motoren starta og gikk 40 mil den første dagen, og den går enda.

Har forresten tenkt til å legge ut worklogg av bilen om ikke så altfor lenge. :)

Skrevet

Du skal ikke skru på noe skrue, bilen din har ikke tomgangsskrue. Hvilken skrue har du skrudd på? Jeg misstenker at du har skrudd på endestoppen på gasspjeldet.

Høres nesten ut som du har en defekt luftmengdemåler.

Skrevet
Du skal ikke skru på noe skrue, bilen din har ikke tomgangsskrue. Hvilken skrue har du skrudd på? Jeg misstenker at du har skrudd på endestoppen på gasspjeldet.

Høres nesten ut som du har en defekt luftmengdemåler.

5193769[/snapback]

Er ikke jeg som gjorde det.. Men faren til en kompis av meg... Veit ikke helt om han skrudde på no skrue.. Men noe gjorde han med den gass griea inni motor rommet i hvertfall.. Så ut som han skrudde... Den ble i hvertfall stilt til 2500 rpm på tomgang.. Ellers hadde den liggi på 600-1100 rpm hele tia.. Den hoppa opp og ned og bilen rista før vi stilte den til 2500 rpm..

Defekt luftmengdemåler.. Hmn... Kanskje.. Ikke veit jeg.. Hvor mye koster en sånn måler på ford a?

Skrevet

Da håper jeg han kan grunnstille gasspjeld, for tomgangen styres av en egen elektronisk tomgangsventil. Uten riktig grunnjustering av gasspjeldet vil ikke den fungere som den skal. Du vil trolig få en tomgang som jager kraftig opp og ned når du har fått fikset det egentlige problemet.

Jeg tror du trenger å få sjekka motorens temperaturføler og ev. luftmengdemåleren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...