Gå til innhold

Formatering og partisjonering ved ny instalalsjon


torb

Anbefalte innlegg

Jeg skal inn med mye nytt; hovedkort, minne, prosessor etc i dataen. Har også kjøpt en ny SATA (Segate 300 Gb) harddisk som skal erstatte den gamle IDE disken. Spørsmålet er : Når harddsiken er montert og jeg legger inn Windows XP på nytt, vil da OS finne harddisken og spørre om antall partisjoner samt formatere den? Eller må jeg gjøre noe mer, (Inn i DOS, drivere, partisjonsprogram e.l.) Har aldri bygget PC selv før så jeg prøver å være "føre var"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du gjør når maskinen starter er å trykke det som trykkes skal for å komme inn i BIOS. Det står et sted på skjermen. Del, esc e.l. Så leter du deg frem til et sted som heter boot sequence e.l. Mulighet for å sette rekkefølgen på hva maskinen skal boote fra. Sett CD som nr 1 og din nye SATA som nr 2 f.eks. Pass på at floppy står som enable.

 

Trykk F10 (save&exit) mens du har XP CD'n inne. Når blåskjermen kommer står det et øyeblikk nederst noe om å trykke F6 dersom du har andre drivere som skal inn. Etter du har trykket F6 jobber maskin et minutt eller 2 før den ber deg om å sette en disk i floppyen med drivere. Inn med disken å la maskin legge inn drivere. Maskin kaller den nok ikke for SATA men SSCI? Husker ikke helt.

 

Så installerer du som vanlig og legger inn driverne som følger med hovedkortet.

 

Så er jo spørsmålet; hvorfor pokker klarer ikke produsentene av HK å legge driverne for SATA i Bios når kortet er klargjort for det?

 

Et tips til dersom ikke du får lest av driverne under installasjon. Gamle floppykabler er ikke like som nye kabler. Lyser floppyen hele tiden fra du skrur på strømmen, er kablingen til floppyen feil og du får ikke lagt inn driverne. :)

 

Og XP spør underveis om du vil partisjonere og gir deg mulighet til å velge antall og størrelse...........

Endret av dhjerp
Lenke til kommentar

Floppy er diskett ja.

Driveren er for SATA kontrolleren, den er på hovedkortet ditt, og kan ha fulgt med på en CD som fulgte med HK'et ditt.

Hvis du ikke har den, så finner du den på nettsiden til produsenten av HK'et ditt.

Det lønner seg ofte å hente nyeste tilgjengelig driver istedenfor å bruke den som fulgte med på CD, for den kan være gammel og grå.

Lenke til kommentar

Det er vel snakk om nytt hovedkort. Da er jo sjangsen stor for at det er native sata på det, som vil medføre at windows vil finne disken uten driver diskett. Prøv først uten drivere til sata, finner windows setup harddisken, så er det bare å kjøre på, finner den ikke harddisken, da er det ikke native sata og du må da bruke diskett.

Endret av dudsi
Lenke til kommentar

Jeg har bestilt delene idag opg venter spent på postmannen ut i uka. Hovedkortet er et ASUS a8N-SLI premium. Så da er det vel kanskje stor sansynlighet for at det er som DUDSI sier: Bare å kjøre i veg. Hvis ikke så følger det da med disketter i følge dhjerp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...