Gå til innhold

Ukens Coop-tilbud en god investering?


MadsJohan

Anbefalte innlegg

Snakker vi i forhold til 1557?

Jeg har hatt begge maskinene, og kan trygt si at den til Coop er 100 ganger bedre. DVD-brenneren er meget bra, mens den på 1557 er elendig og brenner mye feil. Vifteløsningen på 1557 er bråkete og starter alt for ofte og har en irriterende aksellerasjonslyd hver gang den starter/stopper, dette er ikke tilfelle med Coop/medion maskinen.

 

Skjermen på 1557 er "bedre" i henhold til oppløsning, men 1557-maskinene har veldig ofte pixelfeil.

 

Kassa til 1557 er penere enn den til medion, egentlig eneste reelle fordelen til 1557 maskinen.

 

1557 har kanskje enkelte atributter som ser bedre ut på papiret, men bruker du begge i praksis vil man fort se at ting på papiret ikke alltid stemmer overens med praksisbruk.

 

Tastene på medionen kan bli fort slitt, spesielt hvis du spiller veldig mye og dermed bruker ASDFWS-tastene veldig mye og intenst, noe som er den største bakdelen med medion-maskinen.

 

Begge har AWARD BIOS, og stort sett samme valg i menyene på BIOS, BIOS er generelt bra på begge maskinene.

Varmeutviklingen er mye større på 1557 enn på Medion maskinen.

X700XL-kortet er mye raskere enn RM 9700-kortet som er i 1557 maskinen, og ettersom Medion-maskinen har lavere native 1:1 fysisk LCD-oppløsning vil man få enda mere ut av kortet i 1:1 pixelratio i spill i form av ytelse.

 

Lyden på 1557 er den værste jeg har opplevd på noen bærbar maskin noensinne.

 

Personlig ville jeg gått for Medion-maskinen uten tvil.

5178716[/snapback]

 

 

hvis det var meg du komenterte så snakker hvertfall jeg; http://mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?ReturnUr...8126&plid=58126 VS Coop

Endret av nicolaihansen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilke erfaringer har dere med skjermoppløsningen på 1280 x 800? På min stasjonære må jeg ha det litt smått på skriverbordet, kjører der 1280 x 1024. Hvordan blir en oppløsning på 1280 x 800 kontra 1280 x 1024 på en stasjonær? Forstår jo at man ikke kan sammenligne disse direkte, tenkte mer på utseende på skrivebordet. Noen som har gode erfaringer med WXGA skjermer?

5178259[/snapback]

Jeg har brukt WXGA litt. Det er egentlig helt OK. Utseendet på skrivebordet er veldig sammenlignbart med utseendet på min 19" LCD med 1280x1024. WXGA er like bredt, startlinja er like bred, knapperader øverst i programmer og URL-linja er like lang osv. Forskjellen ligger i at høyden på WXGA er noe mindre (800) enn det SXGA er (1024). Kombinasjonen lavere høyde og samme bredde vil si at hele formatet er noe bredere: 16:10 i stedet for 5:4. Eller sagt på en annen måte: Bredde/høyde-forholdet er 1,6 i stedet for 1,25. I praktisk bruk synes jeg det er et greit format. Man ser litt mindre av nettsider (høyden) men får til gjengjeld mindre dødplass på skjermen når man spiller av film. Punkttettheten er noe høyere på den bærbare enn på en 19" LCD for stasjonære, altså bør man sitte noe nærmere skjermen på den bærbare for å se små skrift like bra uten å endre skriftstørrelse.

 

nicolaihansen: Så lenge Coop er seriøse (noe jeg er ganske sikker på at de er) så spiller det liten rolle hva importøren er. Du trenger bare forholde deg til en part: Coop, så får de evt. rydde opp mellom seg og importøren hvis impoertøren skulle være vanskelig å ha med å gjøre.

Lenke til kommentar

Alt i alt synes jeg 11990,- er for drøyt for å være en coop-billig maskin. Jeg selv kjøpte tundra 1557E og er max fornøyd med den. Kjøpte faktisk en demo vare som viste seg å være splitter ny til 7990. Kjøpte også ekstra 512mb ram til 370. Prisforskjellen blir stor for en student å være. I tillegg synes jeg oppløsningen på tundraen (sxga) er ypperlig, i motsetning til wxga som egentlig bare har en bredere format enn xga. Eneste negative er tundraens lyd som ikke akkurat er en av verdens beste.

 

Hvis jeg fikk velge om igjen, hadde jeg fortsatt gått for tundraen. :thumbup:

Lenke til kommentar
Alt i alt synes jeg 11990,- er for drøyt for å være en coop-billig maskin. Jeg selv kjøpte tundra 1557E og er max fornøyd med den. Kjøpte faktisk en demo vare som viste seg å være splitter ny til 7990. Kjøpte også ekstra 512mb ram til 370. Prisforskjellen blir stor for en student å være. I tillegg synes jeg oppløsningen på tundraen (sxga) er ypperlig, i motsetning til wxga som egentlig bare har en bredere format enn xga. Eneste negative er tundraens lyd som ikke akkurat er en av verdens beste.

 

Hvis jeg fikk velge om igjen, hadde jeg fortsatt gått for tundraen.  :thumbup:

5179812[/snapback]

 

Er på mange måter veldig enig med deg. Vil egentlig ikke bruke over 10 000 kr på en bærbar, og Tundraen vil nok holde til mitt bruk egentlig. Men har fått den tanken at når jeg først investerer, så kan jeg like gjerne investere i en maskin som er bedre, og som dermed vil holde flere år fremover sammenlignet med Tundraen. Usikkerheten min ligger i hva som er den beste investeringen på sikt, hvor langt bak vil Tundraen og Coopen ligge i bærbarmarkedet om f.eks. 3 år. Hva tror dere, vil investeringen i Coopen på over 3000 kr ekstra lønne seg på sikt? :hmm:

Lenke til kommentar
Ok, det er samme som Cinet 1300, den vet jeg ikke spesiellt om annet enn leste tester, den bråker en del, men bortsett fra det er det meste bedre på den enn på Medion-maskinen. Veldig pen er den også.

5178786[/snapback]

 

Ville bare nevne at etter flere biosoppdateringer så er denne makinen omtrent lydløst nå iforhold til hva den var! :)

 

Dessuten ser den skikkelig bra ut, er veldig fornøyd med denne! KN1 anbefales!

Lenke til kommentar
Alt i alt synes jeg 11990,- er for drøyt for å være en coop-billig maskin. Jeg selv kjøpte tundra 1557E og er max fornøyd med den. Kjøpte faktisk en demo vare som viste seg å være splitter ny til 7990. Kjøpte også ekstra 512mb ram til 370. Prisforskjellen blir stor for en student å være. I tillegg synes jeg oppløsningen på tundraen (sxga) er ypperlig, i motsetning til wxga som egentlig bare har en bredere format enn xga. Eneste negative er tundraens lyd som ikke akkurat er en av verdens beste.

 

Hvis jeg fikk velge om igjen, hadde jeg fortsatt gått for tundraen.  :thumbup:

5179812[/snapback]

 

Er på mange måter veldig enig med deg. Vil egentlig ikke bruke over 10 000 kr på en bærbar, og Tundraen vil nok holde til mitt bruk egentlig. Men har fått den tanken at når jeg først investerer, så kan jeg like gjerne investere i en maskin som er bedre, og som dermed vil holde flere år fremover sammenlignet med Tundraen. Usikkerheten min ligger i hva som er den beste investeringen på sikt, hvor langt bak vil Tundraen og Coopen ligge i bærbarmarkedet om f.eks. 3 år. Hva tror dere, vil investeringen i Coopen på over 3000 kr ekstra lønne seg på sikt? :hmm:

5179997[/snapback]

 

Å kjøpe en pc vil aldri være en investering... :p Må nok heller snakke om bruksverdi :) Uansett, sliter med akkurat det samme som deg. Så Coop tilbudet og ble litt fristet av det, men hadde egentlig ikke tenkt å bruke 12 k. Veldig usikker her, er jo bra specs og tilbehør. Ingen som vil komme med noen andre forslag her, med tak på 11 k kanskje?

Lenke til kommentar

Jeg tror de 3000kronene kan lønne seg på sikt fordi du mest sansynlig går lei av å ikke ha bærevekse, mus, TV-kort osv. Slik at du med tundraen likevel må ut med en del penger etter kjøpet. Hva prisen ender opp på til slutt kommer an på hvor mye av ekstrautstyret du kommer til å kjøpe uansett i løpet av PCens levetid. Med andre ord: Hvis du planlegger å kjøre et annet OS enn det medfølgende, kommer til å ha den stående på et skrivebord uten å ta den med deg noen plasser, og aldri kommer til å benytte TV-muligheten og fjernkontrollen, allerede har headset osv så er klart ekstrautstyret bare en unødvendig kostnad.

 

Ellers så synes jeg conkhi prater unødvendig nedtalende om coop-PCen ved å kalle den "en coop-billig maskin". Fokuser heller på maskinen og dens kvalitet i stedet for navnet på utsalgsstedet. PC'en ville vært den samme uansett om det var IBM eller Nille som var utsalgsstedet.

Lenke til kommentar
Jeg tror de 3000kronene kan lønne seg på sikt fordi du mest sansynlig går lei av å ikke ha bærevekse, mus, TV-kort osv. Slik at du med tundraen likevel må ut med en del penger etter kjøpet. Hva prisen ender opp på til slutt kommer an på hvor mye av ekstrautstyret du kommer til å kjøpe uansett i løpet av PCens levetid. Med andre ord: Hvis du planlegger å kjøre et annet OS enn det medfølgende, kommer til å ha den stående på et skrivebord uten å ta den med deg noen plasser, og aldri kommer til å benytte TV-muligheten og fjernkontrollen, allerede har headset osv så er klart ekstrautstyret bare en unødvendig kostnad.

 

Ellers så synes jeg conkhi prater unødvendig nedtalende om coop-PCen ved å kalle den "en coop-billig maskin". Fokuser heller på maskinen og dens kvalitet i stedet for navnet på utsalgsstedet. PC'en ville vært den samme uansett om det var IBM eller Nille som var utsalgsstedet.

5180139[/snapback]

 

Ja det er her jeg er enig med deg. Når jeg kjøper bærbar må jeg ha bæreveske, mus, headset m.m. Tundraen med WinXP, bæreveske og headset kommer i overkant av 10 000 kr. Som du sier vil jeg nok også bruke TV-kortet på maskinen. Ser at jeg heller mer og mer mot Coop-maskinen. Eneste jeg er litt skeptisk til er batterikapasiteten. På pappas Cybercom MIM 2160 (den forrige Coop-modellen) mener jeg at batterikapasiteten er heller dårlig. Hørt at andre også er misfornøyd med kapasiteten på denne maskinen. Får vente på testen av maskinen på dinside.no imorgen.

 

Fortsatt noen som har alternative bærbar-modeller med god ytelse ift. pris??

Lenke til kommentar

Denne til 11.9k er vel ikke så verst i sammenligning?

 

Netshop 1559 Kampanje oktober / november 15" SXGA+/6600 m128MB/PM740 1,73/ 512/60

Standard

1 stk. Produksjon og testing av PC bærbar PC (På lager 100+)

1 stk. AOpen Country kit for 1559 barebone Sort tastatur til Aopen 1559 (På lager 20+)

1 stk. AOpen 1559AL barebook Nvidia 6600 128MB 128MB 6600,lyd,U2+LN+1394 (På lager 17)

 

CPU

1 stk. Intel Pentium M 760 2,0 GHz FSB533 2MB CACHE BOXED "Sonoma" (På lager 9)

 

Minne

1 stk. Kingston 512MB 533MHz (4200) DDR2 SODIMM Non-ECC CL4, 200 pins, (På lager 20+)

 

Minne 2

1 stk. Kingston 1 GB 533MHz (4200) DDR2 SODIMM Non-ECC CL4, 200 pins, (På lager 20+)

 

Harddisk

1 stk. Samsung 80GB 2,5" S-ATA 5400RPM 8MB cache, HM080JI, silent seek (På lager 18)

 

CD/DVD

1 stk. AOpen 8x DVD ± RW Double Layer for 155XX for bærbar PC (Ubekreftet 30.11.2005)

 

Trådløst nettverk

1 stk. Intel Wireless LAN Mini PCI Card 54MBPs (På lager 20+)

 

Mangler alt extra stasjet da

Lenke til kommentar

Ser at dinside.no kommer med mye skryt av coop-bærbaren som er på tilbud denne uka, Cybercom MD95625.

 

Noen som har kjøpt denne og kan komme med positive / negative erfaringer med denne bærbar-pc'en? Er batterikapasiteten virkelig nesten 3,5 time?

 

Noen andre tilbud på nett som kan måle seg med det fra Coop med tanke på ytelse og utstyr?

 

Edit: Har endret navnet på tråden.

Endret av MadsJohan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...