Gå til innhold

Kjøre spill fra vanlig IDE harddisk vs Raptor Sata


gamerman

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg lurte på ... Kjører nå spill fra Raptoren min : 10000rpm Sata Western Digital ca 34,4 gb igjen.

 

Burde jeg fortsette å kjøre spill på denne eller kan jeg kjøre det på min 7500rpm 200 gb Western Digital ide ?

 

Hvor mye ytelse effekt vil jeg miste ved dette ?

 

Sjekk spec i profil :)

 

Har litt dårlig tid når jeg skriver dette så beklager om jeg skulle omformulert noe :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du vil oppleve er muligens at spillene tar mindre tid og starte opp. Mindre tid med nye maps.. sånne ting

 

Ellers kan jeg ikke tenke meg at du merker noe forskjell.

Og etter min mening er det null vits i og kjøre spill fra en raptor disk.

 

Eventuelt kan du jo kjøpe en av maxtor sine disker.

fra 250gb og oppover får du 16mb cache, er vel ikke heeelt umulig at det kan hjelpe på. but i doubt it

Lenke til kommentar
Det du vil oppleve er muligens at spillene tar mindre tid og starte opp. Mindre tid med nye maps.. sånne ting

 

Ellers kan jeg ikke tenke meg at du merker noe forskjell.

Og etter min mening er det null vits i og kjøre spill fra en raptor disk.

 

Eventuelt kan du jo kjøpe en av maxtor sine disker.

fra 250gb og oppover får du 16mb cache, er vel ikke heeelt umulig at det kan hjelpe på. but i doubt it

5175207[/snapback]

 

 

 

Så jeg burde ha operativ system på raptor også bare kjøre spill fra andre harddisker :) ?

Lenke til kommentar

Raptor yter ikke noe serlig bedre enn "vanlige" disker på 7200rpm. Etter min mening er det bortkastede penger. Forskjellen vil bli mye større med litt raskere minne, prosessor eller skjermkort.

 

Om en raptor skal ha effekt på spill, så må også operativsystemet ligge på en raptor, siden det blir brukt en haug med dll-filer, drivere osv. av spillet.

 

I praksis vil du nok ikke merke forskjell. Sats heller på en flash-disk(SSD) nå det kommer. (hvor ble de av?)

Lenke til kommentar
Synes den er drit bra men litt for mye penger den koster , 10 sec å loade windows :D

5178660[/snapback]

Det har ikke så mye med hastigheten på harddisken. En raptor i forhold til en vanglig 7200rpm utgjør kanskje 1/5sek i forskjell. Da jeg la inn windows på pcen jeg bruker, så tok det cirka 3 sekunder å starte opp. Men så går det tregere til mer maskinen blir fyllt opp med. I familien er det pc med raptor, og det går ikke noe raskere der. Det gikk raskt i begynnelsen, men går treger og tregere.
Lenke til kommentar

Må skyte inn noe her...man kjøper ikke raptor for å kompansere for lite ram, eller dårlig cpu...

 

Men ha f.eks. spill som krevet endel lasting (f.eks. hl2) på raptor disken, for den er overlegen på behandling av små filer, altså merkbar forskjell. Den er raskere. Men hvor mye plages du av at laste tidene er lange? Ting som går raskere på en raptor er utpakking av filer, oppstart av windows, loading i spill...Ha i det minste raptor som system disk, sett pagefilen på en annen disk, og ha ditt mest brukte spill på den, ellers gjør som du vil. Store spill er lurt å legge der, men man får jo ikke plass til så mange på bare 36 gig...

Lenke til kommentar
Må skyte inn noe her...man kjøper ikke raptor for å kompansere for lite ram, eller dårlig cpu...

 

Men ha f.eks. spill som krevet endel lasting (f.eks. hl2) på raptor disken, for den er overlegen på behandling av små filer, altså merkbar forskjell. Den er raskere. Men hvor mye plages du av at laste tidene er lange? Ting som går raskere på en raptor er utpakking av filer, oppstart av windows, loading i spill...Ha i det minste raptor som system disk, sett pagefilen på en annen disk, og ha ditt mest brukte spill på den, ellers gjør som du vil. Store spill er lurt å legge der, men man får jo ikke plass til så mange på bare 36 gig...

5178735[/snapback]

 

 

Har 74 gig versjonen , men har bare 33 gig igjen . Hvor mye burde jeg ha sånn ca igjen før den begynner å bli tregere ? Eller hva er anbefefalt ?

 

 

Hva er pagefile :p ?

Lenke til kommentar

pagefil er en gigantisk fil som windows bruker som"ram"....treg ram ettersom den går fra hardisken. let litt i guider her på hw så finner du en optimaliserings guide for windows som forklarer hvordan/og hvorfor du kan gjøre det.

 

Er vel ingen mal på ledig plass, men sørg for at disken har mer enn 15 % ledig. (det som kreves for av defragmentering skal være effektivt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...