Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

forskjellen på aksess punkt or router


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig enkelt forklart:

En router er en boks som knytter ett nettverk opp mot et annet nettverk. Feks. et hjemmenettverk opp mot internet.

 

Et aksesspunkt er en boks som gir deg muligheten til å aksessere nettverket ditt trådløst.

Et aksesspunkt vil kun videreføre ip-adresser ol. Man kan altså ikke drive med "ruting" via et aksesspunkt.

 

Mvh

JDM

Endret av jdmonstad
Lenke til kommentar
Blir det noen problemer hvis man benytter ADSL router og så en trådløs router bak denne? Vil noen av de problemene jeg opplever med ftp trafikk inn til meg løse seg med å kjøpe et aksess punkt i stedet for en router?

 

Mooo

5172861[/snapback]

 

I de fleste trådløse rutere er det en mulighet for å "deaktivere" ruterfunksjonen og bare bruke den som aksesspunkt. Da slipper du å kjøpe ny :)

Lenke til kommentar

Hvorvidt det vil fungere er avhengig av om hvor mange LAN-porter det er bak på ruteren. Har du en LAN-port har du plass til en kablet PC, har du to LAN-porter har du plass til 2 PCer kablet.

 

Ut i fra denne linja i spesifikasjonen vil jeg mene at ruteren har en LAN-port:

1 x nettverk - Ethernet 10Base-T/100Base-TX - RJ-45

 

RJ-45 er ethernet-kabel.

 

Men jeg er faktisk litt usikker på om det menes den porten du skal koble ethernet til ruteren med.

 

Du kan jo lete deg frem etter bilder i dokumentasjonen til ruteren som du finner her.

 

Mvh

JDM

Lenke til kommentar

En Switch gjør på mange måter den samme jobben som en HUB, men den er mer avansert. Den sender bl.a kun data til de portene som ber om det og ikke til alle portene slik en HUB ville gjort. En router vil i tillegg ha muligheter til å koble til forskjellige nettverk via f.eks ISDN eller ADSL (PPPoE).

 

Et aksesspunkt gjør vel på mange måter det samme som en switch, altså å sende trådløst signal til de som ber om det.

 

Men switch er vel egentlig et brukerlaget begrep. En switch er i utgangspunktet en smart/avansert HUB. Så det kommer vel litt an på hvordan man definerer ting.

Lenke til kommentar
Blir det feil å betegne et aksesspunkt som en trådløs svitsj?

5173641[/snapback]

Er vel mer å sammenligne med hub i og med at alle deler samme "medium".

 

Ellers vil jeg si at det ofte vil lønne seg å kjøpe router i stedet for et aksesspunkt. Det er ofte ikke mye dyrere og det finnes ofte rimelige pakkeløsninger med trådløst kort og router. Tilsvarende pakker med aksesspunkt skal du lete lenge etter.

 

Alle de aksesspunktene jeg har sett har bare en ethernet-port, dvs. at du må ha en switch i tillegg hvis du vil bruke kablet nettverk, med mindre du allerede har en router med mer enn en port. Hvis du kjøper en trådløs router har den normalt 1 wan port + 4 lan porter. Du kan bruke routeren som et aksesspunkt ved å deaktivere DHCP og koble til bredbåndsrouteren (fra ISP) til en LAN port. Da har du 3 porter ledige til andre PCer eller hva det måtte være. Noen routere kan omkonfigurere WAN-porten til å bli LAN-port, i så fall får du 4 porter du kan bruke til PCer osv. Hvis det så senere skulle vise seg at du trenger router så har du det og ikke det "dumt" aksesspunkt.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Alle de aksesspunktene jeg har sett har bare en ethernet-port, dvs. at du må ha en switch i tillegg hvis du vil bruke kablet nettverk, med mindre du allerede har en router med mer enn en port.

5173693[/snapback]

 

Det er ikke riktig at alle aksesspunkter har kun en ethernet-port. Jeg har selv et aksesspunkt fra 3Com som har 4 ethernet-porter. Den er jeg forøvrig svært fornøyd med.

 

Til en viss grad kan jeg være enig med deg i at det ofte kan være lurt å kjøpe en ruter, men et av de største problemene innen nettverk er nettopp problematikken knyttet til å ha en ruter etter en annen ruter. For å si det på en annen måte, dersom man har en ISP som leverer et modem med innebygd ruter, vil jeg anbefale en unkyndig bruker å kjøpe et aksesspunkt. Dersom man kjøper en ruter hvor det er mulig å skru av ruting-funksjonen slik at den fungerer som et aksesspunkt så er vel det det aller beste, da man får mulighet for begge delene.

 

Har selv hatt problemer med å sette opp en ruter etter et modem fra NextGenTel med innebygd ruter.

Endret av jdmonstad
Lenke til kommentar

Alle de aksesspunktene jeg har sett har bare en ethernet-port, dvs. at du må ha en switch i tillegg hvis du vil bruke kablet nettverk, med mindre du allerede har en router med mer enn en port.

5173693[/snapback]

 

Det er ikke riktig at alle aksesspunkter har kun en ethernet-port. Jeg har selv et aksesspunkt fra 3Com som har 4 ethernet-porter. Den er jeg forøvrig svært fornøyd med.

 

Til en viss grad kan jeg være enig med deg i at det ofte kan være lurt å kjøpe en ruter, men et av de største problemene innen nettverk er nettopp problematikken knyttet til å ha en ruter etter en annen ruter. For å si det på en annen måte, dersom man har en ISP som leverer et modem med innebygd ruter, vil jeg anbefale en unkyndig bruker å kjøpe et aksesspunkt. Dersom man kjøper en ruter hvor det er mulig å skru av ruting-funksjonen slik at den fungerer som et aksesspunkt så er vel det det aller beste, da man får mulighet for begge delene.

 

Har selv hatt problemer med å sette opp en ruter etter et modem fra NextGenTel med innebygd ruter.

5173811[/snapback]

 

Du trenger ikke slå av router-funksjonaliteten hvis du kobler ISPen sin router til en LAN-port på den trådløse routeren. Router-delen i den trådløse vil aldri tre i funksjon i og med at det er den opprinnelige routeren som er gateway. Alle pakker som skal til internett blir adressert til GW'en og routeren i den trådløse vil dermed aldri "bry seg om" disse pakkene. Det er nok å disable DHCP på routeren slik at denne ikke "konkurrerer" med den opprinnelige routeren fra ISP, samt at det er lurt å gi routeren en adresse i samme IP-range som DHCP-scopet til den opprinnelige routeren. Riktignok kan noen routere konfigureres om til å fungere som et rent aksesspunkt og dermed gjøre om WAN-porten til en LAN-port. Dersom dette ikke er mulig lar man bare være å bruke WAN-porten. Jeg har selv gjort dette med en D-Link router.

 

Det som er viktig å få med seg er at man ikke bør bruke router-funksjonalteten i den trådløse routeren dersom du har router og ikke et modem fra ISPen din. Hvis du kobler wan-porten på en trådløs router (eller en "vanlig" router for den saks skyld) til LAN-porten på ISP'en sin router kan du få problemer pga. at du får dobbel NAT'ing. Du vil måtte forholde deg til to brannmurer og dobbelt arbeid med forwarding av porter osv.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Kjøp denne

 

LINKSYS WIRELESS-G BROADBANDROUTER 4-P 54 MBPS 802.11G UK (WRT54G) til 565.- hos stretto.no (inkl mva) (Du får også en pakke med rooter + usb-adapter (trådløst nettverkskort) tol 899.- hos mpx.no)

 

Da får du rooter med 4-ports svitsj som de aller fleste skryter av - og du har masse penger igjen....

 

Hvorfor det tilsvarende aksesspunktet

LINKSYS WIRELESS-G ACCESS POINT 54 MBPS 802.11G (WAP54G) (uten rooterfunksjon og uten svitsj) faktisk er DYRERE er for meg et lite mysterium. For aksesspunktet er vel egentlig en nedgradert rooter...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Tar opp igjen denne gamle tråden som igjen er blitt aktuell for meg:

 

En venn har allerede et trådløs-aksesspunkt (Linksys WAP54G - synd at han ikke kjøpte den billigere trådløsrooteren....) som han ønsker å koble til sitt UPC-modem som bare har EN nettverksport. Han må vel da ha en ekstra hub/svitsj for å få tilgang til å konfigurere aksesspunktet? Det ser ikke ut til at det bare er å plugge det rett inn i modemet .....

 

Kan eventuelt denne hub/svitsj fjernes etter at konfigureringen er gjort når han bare vil ha trådløstilgang med en PC?

Endret av nojac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...