Gå til innhold

Temperaturfeil på ABIT AV8 S939


Mekkeren

Anbefalte innlegg

har litt problemer med at jeg mener de temperatur verdien som står i Bios og i windows programmer viser feil med så mye som opptil 7-8grader.

 

sitter nå på et litt kaldt rom (ca18-19C) tatt av dører på kabinettet, men alikavel viser temperaturen 26C noe som er mye høyere, dessuten så vil ikke CPU temperaturen under 37C, også hopper verdiene opp og ned med gjerne 2-3 grader på 2sekunder, så... med andre ord, verdien som oppgis er helt i tåka! :roll:

 

noe som kan gjøres med problemet?

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Temperaturen på hovedkortet og på CPU vil jo alltid ligge høyere enn romtemperaturen uansett..! En systemtemperatur på under 40 grader er da veldig akseptabelt uansett! 26 grader i et rom med 19 grader er heller ikke særlig mye...Og CPU på 37 grader vil jeg også karakterisere som veldig solid.(Uten at jeg vet hva slags kjøler(e) du bruker... Men det kan selvsagt godt hende at det er feil på disse målerne altså, men likevel ikke noe unormalt i det du sier her, unntatt at målingene fluktuerer.

Endret av royerling
Lenke til kommentar

ja mulig at systemtempen vil ligge noe over hva rom temperatur er, men med kabinettet dører av og ryddig kabinett. så skulle det ikke være så mye om å gjøre, kansje 1 el 2 grader. mitt Gamle socket A system (ABIT NF7-s v2) viser nemlig nesten det samme i system temp som rom temp når kabinett er åpent og ryddig!

 

så det var en som skrev han hadde 28-29grader på CPU, det høres korrekt ut.tipper det ligger på det samme hoss meg. 37C er det ikke, når jeg kjenner på kjøleren er den KALD, veldig kald! 37 stemmer ikke. kjenner jeg på kjøleren på socket a systemet ved omtrent 40-42C grader er det lunkent liksom.

 

takk for svar. bios oppdatering ja.. det har jeg hørt om før, men lurte på om det var noe annet som gikk,en stund siden jeg har fulgt med i dataverden nå.

 

noe av det som jeg må si var litt snacksent, var at du kunne justere klokkehastighet fra windows med medfulgene progamvare (Uguru?), det var nytt for meg, stilig! :yes:

 

 

Temperaturen på hovedkortet og på CPU vil jo alltid ligge høyere enn romtemperaturen uansett..! En systemtemperatur på under 40 grader er da veldig akseptabelt uansett! 26 grader i et rom med 19 grader er heller ikke særlig mye...Og CPU på 37 grader vil jeg også karakterisere som veldig solid.(Uten at jeg vet hva slags kjøler(e) du bruker... Men det kan selvsagt godt hende at det er feil på disse målerne altså, men likevel ikke noe unormalt i det du sier her, unntatt at målingene fluktuerer.

5165664[/snapback]

Lenke til kommentar
Siste bios fixer dette problemet . Avlest temp falt med ca 10 grader når jeg oppdaterte biosen sist .

5185126[/snapback]

 

jasså! hmm, kansje får ta og prøve det da. det er helt klart at temperaturen er feil deluxe!

 

testet nettop OCCT stability test. under full load da, så steg tempen 2grader i sekundet til den nådde hele 55 grader, også sånn helt plutselig når jeg var 80% ferdig, så sank plutselig tempen med 12-13C grader, bare sånn svipp liksom. på 1sekund. :roll:

 

da lo den på 42-43C under full belastning. da tenker jeg begynner å stemme for kjøleribben var fortsatt KALD når jeg kjente på den. var fortsatt rart at den kjentes kald ut ved en temp på 43C(som software oppgir), vanligvis på andre maskiner er 43C lunkent. kroppstemp er jo 37...

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar

SE HER JA, DETTE BLE NOE ANNET! det tok jo ikke lange tiden, dessuten kunne man tilog med også gjøre dette fra windows fant jeg ut! måtte oppdatere AbitFlash meny først og etter det klikket jeg meg bare opp på "One Click LiveUpdate".

 

temperaturen sank nå med rundt 10grader her også. akkurat nå ligger temperaturen på 32C grader. supert folkens. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...