Gå til innhold

Bryllups-Fotografering I Mørket :)


Anbefalte innlegg

Hei..

 

Etter å ha vært hovedfotograf i et bryllup denne sommeren har jeg fått enda

et oppdrag. Bryllup.. Eneste forskjellen er at dette er på vinter-tid.

(Noe som gjør meg litt engstlig).

 

Dersom det er lyst ute burde dette gå på skinner, men dersom det er mørkt

vet jeg ærlig talt ikke helt hva jeg skal gjøre :) Jeg har en ekstern blitz

til mitt Canon EOS 350d kamera (Speedlite 420ex), men jeg er ikke veldig stor

fan av blitz-rett-på bilder.

 

Hva gjør jeg?

Jeg vil helst ikke kjøpe meg lamper og sånn til dette.

(Og jeg vil gjerne være forberedt dersom det skulle være mørkt)

 

-Kay.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vanlige rådet er selvsagt: "LØØØP", hvis jeg hadde følt meg det minste usikker på en slik jobb hadde jeg latt være, tror jeg.

 

Noen spørsmål;

1) har du noe budsjett å bruke på utstyr?

2) Hva har du av utstyr?

3) Har du erfaring med blitsanlegg?

 

Antakelig er fotografering innendørs å satse på, og har du tilgang på et stort vindu og dagslys vil kanskje ISO 400, lyssterk optikk og en reflektor eller to gjøre susen. Er det mørkt ute, eller dårlig tilgang på vinduslysvil svært ofte innebære at det er for mørkt til at du kan bruke zoomobjektiver (2.8 hjelper lite i mørket, ISO 1600 er det ikke helt sikkert at er ideelt og IS eller stativ hjelper deg åpenbart ikke), og bruk av ekstremt rask fastoptikk kan gi deg problemer med å få nok dybdeskarphet.

 

En mulighet er å forsøke å få leid eller lånt et enkelt blitsanlegg, 2 eller 3 strober, stativer og mellomstore til store paraplyer evt. softbokser. Bruk av et slikt anlegg fordrer imidlertid en viss kjennskap til det. Det blir dessuten ganske mye slep og mye mekk, og mye som kan gå galt.

 

Du kan også bounce blitsen din i en paraply eller liknende, og det vil seff bli bedre enn direkte blits, men dette vil/kan være utilstrekkelig til fullfigur av flere personer/gruppeportretter og krever antakelig at du må ha en form for trådløsstyring av blitsen din, siden Canon ikke lager en lengre ledning som støtter E-TTL.

Lenke til kommentar
Du kan også bounce blitsen din i en paraply eller liknende, og det vil seff bli bedre enn direkte blits, men dette vil/kan være utilstrekkelig til fullfigur av flere personer/gruppeportretter og krever antakelig at du må ha en form for trådløsstyring av blitsen din, siden Canon ikke lager en lengre ledning som støtter E-TTL.

5158993[/snapback]

Det går ikke an å bruke blitzen det er snakk om som en vanlig dum slave da, og så eksponere manuelt? Det er jo på ingen måte avgjørene å ha skikkelig blitzlysmåling i en slik setting når man kan sjekke resultatet på flekken.

Lenke til kommentar
Det går ikke an å bruke blitzen det er snakk om som en vanlig dum slave da, og så eksponere manuelt? Det er jo på ingen måte avgjørene å ha skikkelig blitzlysmåling i en slik setting når man kan sjekke resultatet på flekken.

5159090[/snapback]

 

Det går i prinsippet an, men da må trådstarter ha en optisk slave-utløsersko(ikke noe slik optisk slavefunksjon hos Canon) og en manuell blits, siden det vel ikke går an å skru av E-TTL på 350D-huset, slik at preflashet vil løse ut slaven for tidlig på den innebygde blitsen. Dessuten er det ikke noe manuell styrkeinnstilling på 420EX, noe som betyr at manuell utløsing "tømmer" blitsen helt hver gang, med 6-7 sek oppladningstid mellom hvert bilde.

Lenke til kommentar
Det går ikke an å bruke blitzen det er snakk om som en vanlig dum slave da, og så eksponere manuelt? Det er jo på ingen måte avgjørene å ha skikkelig blitzlysmåling i en slik setting når man kan sjekke resultatet på flekken.

5159090[/snapback]

 

Det går i prinsippet an, men da må trådstarter ha en optisk slave-utløsersko(ikke noe slik optisk slavefunksjon hos Canon) og en manuell blits, siden det vel ikke går an å skru av E-TTL på 350D-huset, slik at preflashet vil løse ut slaven for tidlig på den innebygde blitsen. Dessuten er det ikke noe manuell styrkeinnstilling på 420EX, noe som betyr at manuell utløsing "tømmer" blitsen helt hver gang, med 6-7 sek oppladningstid mellom hvert bilde.

5160149[/snapback]

 

Det var jo passe baklengs på flere områder, og uten optisk slavefunksjon er jeg tom for forslag som ikke involverer mer ustsyr. Men et lite sidetips er å bruke oppladbare batterier. NiMH er i stand til å levere langt mer strøm enn alkalinebatterier, så recylcletiden vil gå drastisk ned. I mitt tilfelle med SB-800 og SB-80DX vil det si ca 4 sekunder for en full oppladning med rimelige batterier fra Clas.

 

-CWalken - nikonist og bortskjemt på blitzfunksjonalitet

Lenke til kommentar

Kriseløsningen slo meg plutselig.

Stativ. Pluss eventuelt halogenlamper og isoporplater som reflektorer. Lag deg og en (eller gjerne fler) softboks av et hvitt laken spilt opp på en ramme. Bruker du råfiler kan du rette opp fargestikket i etterkant. Du kan eventuelt og eksperimentere en del på forhånd med hvitballansen. Et slikt oppsett vil selvfølgelig være svært tungvindt, men det vil i hvertfall sikre deg nok lys.

Husk ekstra pærer, flere. La også lampene kjøle en stund før du flytter på dem, da er sjansene mindre for at pæra ryker.

Om du ikke er vandt med å bruke rawfiler vil jeg også anbefale deg å eksperimentere en del med det og. Masse muligheter, god kvalitet, men du må vite hva du gjør.

 

Jeg har ikke prøvd dette ut selv, men har lest en del om det, skal fungere bra med litt prøving og feiling. Drawbacket er at du kanskje framstår litt lite profesjonelt.

Lenke til kommentar
Det var jo passe baklengs på flere områder, og uten optisk slavefunksjon er jeg tom for forslag som ikke involverer mer ustsyr. Men et lite sidetips er å bruke oppladbare batterier. NiMH er i stand til å levere langt mer strøm enn alkalinebatterier, så recylcletiden vil gå drastisk ned. I mitt tilfelle med SB-800 og SB-80DX vil det si ca 4 sekunder for en full oppladning med rimelige batterier fra Clas.

 

-CWalken - nikonist og bortskjemt på blitzfunksjonalitet

5160507[/snapback]

 

Det har du helt rett i, passe baklengs, blits hos Canon innebærer alltid innkjøp av mer utstyr, off-shoe-kabelen er for kort, ingen mulighet for å trigge slaver med popup'en (i alle fall ikke på mitt 10D). Oppladbare batterier hjelper på recycle en hel del, og oppladbare batterier må man ha nesten uansett, siden man fort går igjennom et sett batterier om dagen. Med 550 og oppover kan man kjøpe sånne powerpacks, men igjen innkjøp, og sånne kan oppleves litt klønete.

 

Ad topic: Halogenlampeløsning (med noe annet enn Quartz-lamper) ville jeg forsøkt i det lengste å styre unna, det er varmt og har ingen styrkeregulering og lei fargetemp i forhold til å blande med innfallende lys.

Lenke til kommentar

Skal man være hovedfotograf i bryllup er det vel ikke bare takkekortet man skal ta eller? Han beskriver riktinok dårlig hva han egentlig skal, men jeg vil da vitterlig tro det er snakk om å dekke hele bryllupet med alt det innebærer av forskjellige situasjoner.

Å drasse rundt med blitsanlegg, stativ, halogenlamper og gudene vet hva er skivebom med mindre han kun skal ta en håndfull oppstillte motiv han kan bruke god til til å forbrede seg på.

 

Nei mitt tips er: Ta med masse batteri både til kamera og speedlite'n, samt den mest lyssterke objektiv du har (men sørg for at du har forholdsvis vid vinkel)

Selv om du ikke synest så mye om direkte blitslys må du i denne situasjonen likevel gå for det sikre i stedet for å begynne å eksprimentere med ting du ikke kan gå 100% god for.

Men ordinær ekstern blits er du på trygg grunn når du blir satt i en så vanskelig situasjon lysmessig. Om noen finner på å klage på det fortjener de en runde juling ;)

 

Ta utfordingen. Du får veldig nyttig erfaring, og de blir helt sikkert veldig happy for resultatet.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

litt OT, men: det er ei på jobben som skal gifte seg til neste år. noen ide om hvor mye en "ivrig amatør" vil ta for å dekke bryllup med fest etterpå?? de har planer om å gå til studio for å ta bilder. jeg fåreslo at de kanskje kunne bruke bilder fra "amatøren" til takkekort hvis det var noen som ble gode nok.

 

er det vanlig at de får datafilene til fri bruk, eller vil kopiering gå gjennom fotografen?

 

PM meg gjerne om folk ikke vil legge ut priser i forum....

Lenke til kommentar

Har du sjekket om noen leier ut utstyr? Et lyssterkt is objektiv el.

Ellers har jeg litt vanskelig for å se for meg at du skal stille opp stivpyntete mennesker i tussmørket og 10 blå.

Selve sermoneien må da være på dagen? Etterpå er dere da inn, og hvis du er fotografen får du prøve og finne et egnet sted inne.

Jeg ville gjort litt forarbeide mtp tider og steder. Er sikker på at du vil finne tilfredsstillende løsninger på den måten.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hei, parret som skal ha disse bildene syntes Profesjonelle Fotografer er litt i det dyreste laget. For meg virker det som de ikke er så altfor opptatte av at fotografiene skal bli perfekte (De skal ha dette til takkekort) og kanskje 1-2

bilder på veggen i a4. De så noen brudebilder jeg tok i sommer av et annet par

og syntes de var veldig bra. Jeg lærte utrolig mye sist jeg tok bilder i bryllup, jeg gjorde endel klassiske feil (som jeg trolig aldri gjør igjen).

 

Problemet denne gangen er at det blir veldig tidelig mørkt i Januar, og de gifter

seg rundt 14:00 tiden.

 

Jeg har en 50 mm f:1,8 linse (lys-sterk), men når kjører så lave blender-verdier

er det umulig å få alt i fokus. Derfor blir det nok blitz (420ex) kombinert med

det lille lyset jeg finner. Har også 18-55mm kitlinsa pluss 70-300mm.

 

Her er noen tanker jeg har for å få dette til å gå:

 

Kommer til å ha med samboern min utstyrt med en stor isopor plate og en

rull sølv-papir :) hehehe ..

 

Skal også ha med bærbar pc slik at jeg kan se hvordan resultatet blir med engang,

blir jeg ikke fornøyd så får jeg bare skyte en runde til med bilder.

 

Teknikk 1:

Prøve å rett og slett fyre av blitzen DIREKTE mot brudeparet og kombinere dette

med enten det naturlig lyset, eller lyset fra lyskasterne ved kirken. Her blir det

selvføgelig RAW-bilder I og med at hvitbalansen fort kan bli feil med bruk av

kunstig lys.

 

Teknikk 2:

Få brudeparet til å stå tett opp mot en hvit vegg og "bounce" blitzen

i veggen med styrke +2ev for å lyse opp uten at jeg bruker blitzen direkte mot de.

Har gjort dette innendørs endel i nesten helt 100% mørke rom og fått veldig bra resultat, blir spennende å se hvordan dette virker i praksis ute.

 

Teknikk 3:

Gi opp utendørs fotograferingen og ta bildene innendørs et sted :)

Da blire tak-bouncing med blitzen dersom det er lavt tak, eller 50mm..

 

----------------

 

Har dere noen forslag til flere teknikker? Jeg har ingen planer om å kjøpe meg flere blitzer eller lyskastere eller noe til et slikt oppdrag. Vil gjøre dette så enkelt som mulig..

 

Bigkay.

Lenke til kommentar

En reflektor eller to vil antakelig kunne løse mesteparten av problemene dine hvis du vil gjøre det enkelt. Du også kan bounce blitsen i reflektoren hvis det ikke er tak eller vegger å bounce i, det fungerer utmerket.

 

Isoporplater som du nevner fungerer, men de er ganske uhåndterlige om det blåser litt, brekker fort og greier. Metallfolie gir ganske skarpe og kalde refleksjoner og er også ganske uhåndterlig, men får du det til i januarvinden er det bra.

 

En vanlig reflektor vil være betydelig enklere, og bør ikke ta hull på lommeboka di. Jeg har en som jeg betalte under 30 $ for på B&H, som er 80 eller 90 cm og soft-gold/hvit, som gir litt varmere fargebalanse enn sølv men ikke så "gult" lys som gullreflektorer gjør.

 

Klokka 14 i januar ja... hm... da får dere det j***lig travelt før lyset går :)

Lenke til kommentar

Etter å ha tenkt meg om så ser jeg at mitt forslag om å drasse rundt på halogenlamper o.l. rett og slett er dumt. Tungvindt er en ting, problemer med å ballansere halogenlys og naturlig lys er en annen (ulike fargetemparateur).

 

EDIT: Jeg kan desverre ikke påberope meg sinnsyk i skriveøyeblikket.

 

Men stativ som jeg også foreslo er nok en fornuftig ting. Med det kan du sannsynligvis bruke naturlig lys til en del eksponeringer. Det var jo slik folk tok bilder før i tiden. Mye rart, men det finnes mange klassiske eksempler på at det fungerer.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...