Gå til innhold

Semiprof. eller nytt handycam?


Anbefalte innlegg

Jeg er 1. gangs digitalvideo-kjøper. Jeg skal stort sett benytte "auto"-innstillinger, ikke de manuelle innstillinger. Jeg vurderer allikevel å kjøpe et brukt "semiprof." eks. Canon XM2, i stede for et handycam til 10 000. Disse "semiproffene" begynner nå å komme ned i 10-15000 kroner. Sammenlignigstester mellom slike segmenter er ikke gjort eller jeg finner det ikke på nettet. Jeg vil ha best mulig bildekvalitet og lydkvalitet. Jeg vil ikke ha båndstøy i lydbildet. Vidvinkel. 16:9. Det skal være enkelt å bruke. Etc. Vekten på kameraet spiller ingen rolle. Jeg er 100 kg tung.

 

For å belyse problemstillngen fremsettes følgende lille historie:

 

I fjor for 1,5 år siden kjøpte jeg mitt 1. digitale stillbilde-kamera overhodet. Jeg skulle bare bruke "autoinnstillinger". Altså knipse i vei som en nybegynner. Jeg ble av de fleste anbefalt et "nybegynnerkamera", gjerne et lite kompaktkamera. En venn av meg (med autoritet) gav meg imidlertid et råd: "Gå for et digitalt speilrefleks med en gang". Jeg kjøpte et Nikon D70. Jeg angrer ikke. Lang batterilevetid, rask respons(dette punktet er ikke viktig for meg i videosammenheng) og vidvinkel gjør at jeg føler at jeg har mye bedre utstyr enn selv de som kjøper Digital Ixus av nyeste dato(bildekvaliteten er imidlertid nesten like god i compactklassen). Så selv om jeg ikke får kameraet i brystlomma og selv om jeg betalte dobbel pris er jeg svært fornøyd. Og kanskje jeg begynner å bruke kameraets muligheter etterhvert.....

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om ekte 16:9 er eit krav, bør du ikkje sjå so mykje på XM2, sjølv om det er eit godt kamera på alle andre måtar.

 

Heilt ekte 16:9 er det ikkje veldig mange kamera som har. Det einaste eg kjem på er Sony DCR-HC1E, som er eit HDV-kamera til rundt 14 000kr. HVR-A1, og frå Sony, har og dette, men koster rundt 25 000kr.

 

Du finn nokre linkar til testar av begge to i denne tråden.

 

Med ekte 16:9 meiner eg forresten at sjølve bildesensoren (CCD-brikka) er i 16:9, og ikkje 4:3 som dei fleste andre kamera.

Lenke til kommentar

Ekte 16:9 er det, tro det eller ei, svært få av semi pro/pro dv kameraer som har, selv ikke panasonic dvc30,dvx100,sony pd150/170, cannon xm2 har dette. Alle de nevnte kan gjøre det elektronisk, men kvaliteten blir aldri like bra som ekte 16:9, evnt med 16:9 converter linse...som koster MYE!

Ekte 16:9 dukker først opp på flere av hdv/hd kameraene...hvor prislappen er rimlig hissig. Pr. idag er heller ikke hdv noe slagsargument om du ikke vet du kommer til å ha bruk for materialet om noen år når hd kommer for fullt(les i tv osv.) hdv krever og en respektabel maskin for redigering...

 

Er du villig til å legge litt penger på bordet for ett brukt sony pdx10 som er ekte 16:9 og har xlr tilkobling, så får du relativt sett ett veldig bra bilde og lyd. Det eneste som kan være haken er at det er ett par år gammelt og med ccd brikker på 1/4.7 kan det være noe dårligere enn andre semipro kameraer i samme prisområde. Forøverig må ikke semipro kameraer sammenliknes bare med spec/spec mot konsum kameraer i prisklasse 10k, solide kamerahus som semipro klassen har finner du ikke på elkjøp.(dette kjenner du vel til med d70 ett bra hus er viktig..).

Test av pdx10: http://www.camcorderinfo.com/content/sony-...rder-review.htm

 

Om du kan leve uten 16:9, ta en kikk på Cannon Xm2 og Panasonic gs 400.

 

Fullt mulig det er andre kameraer som har 16:9...men kom ikke på flere i farten.. :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...