Gå til innhold

Fotografering av tog i høy hastighet


Anbefalte innlegg

Heihei.

 

Var på en snarvisitt i Lillestrøm på fredag, hvor Flytoget passerer forbi perrongen i 170 km/h. Tenkte kanskje det ville være kult å prøve å få til noen bilder med lang lukkertid og slikt. Hadde naturligvis stativ for å unngå at bakgrunnen og alt annet en toget ble uskarpt. Har riktignok ikke fjernutløser, men det pleier heller ikke være et problem.

 

Uansett så ble bildene skikkelig dårlige og jeg fikk ikke effekten jeg hadde håpet på. Kan dessverre ikke legge ut bilder siden jeg ikke aner hvordan jeg gjør det, men problemet mitt var at togene ble mindre synleg/mer usynlig enn hva jeg hadde håpet på.

 

Lurte på om dere hadde noen tips om hvordan en kan gjøre dette her eller om det er noen som bor i området og kunne tenke seg og vise meg en helg.

 

Utstyret jeg brukte var forøvrig Canon EOS 350D + Sigma 18-125mm F3,5-5,6

 

På forhånd takk.

 

 

Mvh. Kjetil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aha sjønner. Du må prøve å finne den riktige kombinasjonen av lukkerhastighet, blender og ISO. Her gjelder det å prøve ut det meste.

Prøv gjerne litt på kvelden, da er det lettere å få toget til å rase forbi(med tanke på lysene)

 

Btw: Åssen funker sigma 18-125 mm.. Har tenkt til å kjøpe no lignene

Lenke til kommentar

Var samme plass sist helg selv. På vei hjem etter cupfinalen. Ventet på toget, og hørte at det kom et tog i høy hastihet forbi. Tok opp kamera og satte det opp på kofferten, og holdte det samtidig. Tok ett bilde da toget passerte. Resultatet ser du under.

 

Gå ned dit en finværsdag og prøv deg fram. Send meg gjerne en PM om du vil jeg skal legge ut bildene dine på en server....

 

lillestrom.jpg

 

0.8s - f/5.6 - ISO 400 - 35mm (standard 300D objektiv)

Lenke til kommentar

Du har nok brukt for lang lukkertid siden toget er blitt altfor slørete(usynlig).

 

Sett kamera på Tv som er lukkerprioritert på Canon - og prøv med ulike lukkertider. Hvis du f. eks. får ønsket effekt med 1 sekund av en bil i 40 km/t ( noe jeg selv har gjort) - skulle jeg tro at det tilsvarer 1/4 sekund med en fart på 160 km/t. Dette er litt kvalifisert gjetting, men jeg tror det gir resultater.

 

Mvh

Reidar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...