Gå til innhold

Ahh.. Endelig høst!


I16

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du er sikker på at du har lagt ut riktig bilde ja?

 

For hvis det er det bildet der du mener så er det regelrett dritt :( Desverre

 

Utbrent til de grader og ganske difust...

5136701[/snapback]

 

I alle disse årene har jeg gått rundt og trodd at et "utbrent" bilde er et bilde med for mange helt hvite områder, altså overeksponerte? Ser ikke en eneste overeksponering her jeg, kanskje noe med skjermen min?

 

Og hva mener du med difust?

Lenke til kommentar
For hvis det er det bildet der du mener så er det regelrett dritt :( Desverre

 

Utbrent til de grader og ganske difust...

5136701[/snapback]

 

Å kalle ett bilde "regelrett dritt" er vel ikke akkurat hva jeg vil kalle konstruktiv kritikk... :nei:

 

-Komposisjonen er grei nok, men det blir for mye tomrom på høyre siden. Mulig du burde ha dreid kameraet ørlite til venstre (men ikke så mye at det blomsten hadde blitt midtstilt).

 

-Som alle har sagt, og jeg også; det er altfor mye støy og korn til å være ett mikro/makrobilde av en blomst. Greit nok at du selv liker støy(!), men slike bilder er normalt ikke tjent med det. Normen er skarpt hovedmotiv og uskarp bakgrunn (gjerne litt "kremete") - vil du gå mot strømmen så er det bra, men da tror jeg det må være mer gjennomført.

 

-Kunne ha ønsket at det bladet som er delvis skarpt hadde vært helt diffust, og ikke halvparten av hvert som det er nå. Det optimale hadde vært om hele blomstergreia hadde vært skarpt og i fokus og hele bakgrunnen helt blurry.

 

-Det er ikke ordentlig fokus på noe i bildet dessverre, aller verst er det med den delen av blomsten som er fremst som er helt ute av fokus. Hvilken blender tok du bildet med? Uansett er hele bildet for uskarpt og dybdeskarpheten er ikke 100% bra i dette bildet.

 

Har du gjort noe etterarbeid/redigert bildet?

 

Bottom line; ikke ett bilde jeg umiddelbart likte, men det er slettes ikke verst etter at jeg har sett på det en stund. Men punktene jeg har trukket frem gjør at bildet ikke når helt opp for min del. Dette er min subjektive mening.

 

Du har ikke flere bilder av dette motivet eller lignende motiver?

Lenke til kommentar

Først og fremst, takker for god respons!

 

Husker ikke hvilken blender jeg tok det med da det er en stund siden jeg tok det (fikk det nettop fremkalt). Når det gjelder etterarbeid så har jeg justert gammaen til en litt varmere tone for å gjøre bildet mer "høstaktig". Har nok ikke flere bilder av det motivet nei...

Lenke til kommentar

Tenkte jeg bare kunne slenge ut en versjon til deg som viser at mye kan gjøres innen digital bilderedigering. Nå forventer jeg ikke at menig mann bruker Photoshop CS2 eller tar seg råd til et slikt program. Men det er virkelig et nyttig verktøy vi som driver med foto er helt avhengige av.

Brukte ca 5-10 minutter på å fjerne litt støy med "Noiseware professional plugin i PSCS2", tweaket litt med levels. Selektiv Unsharp Mask pluss Smartsharpen etter en liten nedskalering av bildet.

 

- Motivet er jo noe kjedelig, men etter en liten stund er det faktisk ganske behagelig. Jeg ville nok valgt et noe tettere utsnitt enn det du har valgt her. Omså i høydeformat. Ville mulig brukt mindre blender for å få mer skarphet på det nærmeste bladet. Men det er et behagelig lys, og fargekombinasjonen er veldig fin.

 

Angående kornete bilder (støy...støy kom med de digitale kameraene...) Før det, ja jeg sier nå korn, og det var ikke nødvendigvis noe negativt før i tiden. Og det er det heller ikke den dag idag. Men det gjør seg sjelden ved slike motiver som dette. For kornete sort/hvitt foto er nok å foretrekke fremfor kornete fargefoto.

 

Lykke til videre med fotoskytinga!

 

-Peter-

post-56834-1131740511_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...