Gå til innhold

Regler for lyskryss


Insanity

Anbefalte innlegg

Det lokale politiet har vært helt gale med kontroll av kjøring på rødt lys i det siste. Vil helst unngå å få en ekstraregning på 5200 kr. Jeg synes å huske at det som gjelder er at så lenge man har kommet seg inn i krysset på grønt/gult, så kjører man lovlig. Eller må man være ute av krysset før det blir rødt?

 

Forøvrig er jeg sterkt uenig i at politiet prioriterer folk som kjører på rosa. Har sett LANGT flere ulykker når folk bråbremser på gult enn hvis man bare glir gjennom...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du skal heller ikke kjøre inn i kryss på grønt lys hvis du ikke kan komme deg over krysset!

5121263[/snapback]

 

Bs. Man vet aldri hvor lang tid det lyser grønt. Kjørte en gang sammen med min mor, da hadde vi en politibil bak oss, mamma fulgte ikke med, kjørte bare, så så hun at det var rødt når vi va midt inni krysset. Politibilen gjorde ingenting den..

Endret av christer-R
Lenke til kommentar
Du skal heller ikke kjøre inn i kryss på grønt lys hvis du ikke kan komme deg over krysset!

5121263[/snapback]

 

Vel, i mange kryss må man faktisk kjøre etter at de du har vikeplikt for har stoppet (gjerne for gult\ rødt lys), da blir dette feil. Det riktige blir da å stille seg rett i krysset slik at du kan kjøre etter siste bil.

 

Så konklusjonen er vel at man kan kjøre å grønt så lenge krysset er klart :thumbup:

Lenke til kommentar

Så lenge man passerer stopplinja FØR det blir rødt så kan de egentlig ikke gjøre noe. Det er bare kjøring mot rødt lyssignal som kan straffes ;)

 

Men enig i at man ikke kjører seg ut i et kryss der sjangsene for å komme helt over er minimale. Noe av det verste jeg ser er inkompetente bønder som står og blokkerer all trafikk bare fordi de skulle kjøre ut i krysset og beholde plassen sin i køa

Lenke til kommentar

Lyskryss er konstruert slik at så lenge bilister ikke kjører inn i krysset på rødt skal ingen kunne kollidere. Reglen som gjelder er at man ikke skal krysse stopp linjen inn i krysset etter trafikklyset har blitt rødt. Det gule lyset er der for å fortelle deg at det snart blir rødt og det derfor er en god ide å begynne å bremse med mindre du klare å passere / kommer deg inn i krysset før det blir rødt.

Med andre ord kan man kjøre over stopplinjen på grønt og gult, men ikke rødt.

 

Edit: litt sen der. .

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar
Lyskryss er konstruert slik at så lenge bilister ikke kjører inn i krysset på rødt skal ingen kunne kollidere. Reglen som gjelder er at man ikke skal krysse stopp linjen inn i krysset etter trafikklyset har blitt rødt. Det gule lyset er der for å fortelle deg at det snart blir rødt og det derfor er en god ide å begynne å bremse med mindre du klare å passere / kommer deg inn i krysset før det blir rødt.

Med andre ord kan man kjøre over stopplinjen på grønt og gult, men ikke rødt.

 

Edit: litt sen der. .

5121712[/snapback]

 

Det er det jeg mener jeg og. Noen som kan bekrefte at det er det som er rett? Jeg kjører ofte inn i kryss på gult hehe.

Lenke til kommentar
Det er det jeg mener jeg og. Noen som kan bekrefte at det er det som er rett? Jeg kjører ofte inn i kryss på gult hehe.

5122955[/snapback]

 

 

Samme her, holder du en fart på 50 km/t og det blir gult og du er ca 5-10 meter unna kryset så bånner du på for å rekke dette, da det er stor fare at hvis du brå bremser at du blir påkjørt bakfra.

Endret av Wooho
Lenke til kommentar

I lovdata (http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19801010-0001-012.html#23) finner man dette:

 

4. Trelyssignal har følgende betydning:

 

Ved rødt lys må kjørende ikke passere hovedsignal eller stopplinje. Gående må ikke begynne kryssing av kjørebanen hvis dette vil være til hinder for kjørende, eller innebære fare.

 

Rødt lys sammen med gult lys har samme betydning som rødt lys, men varsler at veksling til grønt lys vil skje straks.

 

Ved grønt lys kan kjørende passere signal eller stopplinje dersom vegen er fri. Gående kan krysse kjørebane.

 

Gult lys alene varsler at veksling til rødt lys vil skje straks, og at kjørende skal stanse. Kjørende kan likevel passere signalet eller stopplinjen hvis kjøretøyet er nådd så langt fram at stans ikke kan skje uten fare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...