Gå til innhold

Worklog: Bygger Clevo Barebone PC 15.4" M560A


Zamo

Anbefalte innlegg

M560A_F+R.gifM560A_cover.gifM560A_B+L.gif

 

22 september startet jeg en tråd som het "Mest bærbar for pengene? (3D og bildebehandling)"

Ville da ha en best mulig PC for under 10'000,-...

Da jeg har endel spesifikke behov og ønsker i forhold til bærbar, så viste det seg å være nesten umulig å få en tilfredsstillende bærbar til under 10'000,-.

Med mine spesifikasjoner og ønsker, så endte jeg etter mange forskjellige søk opp med treff på bærbare til 17'000,- og oppover, og det passer ikke så godt med min økonomi.

 

Jeg har nå "tatt skjeen i en annen hånd" og bestemt meg for å bygge selv.

 

I utgangspunktet så ville jeg bygge på en AOpen Bærbar PC 15" 1559JS. Da jeg søkte på denne så fant jeg også denne Clevo-en som har 15.4" skjerm, til samme pris, så jeg måtte se litt nærmere på den.

 

Spesifikasjoner som jeg ville ha i utgangspunktet:

1 15" Helst 15.4"

2 Godt grafikk kort

3 DVD ± RW Dual Layer

4 Trådløst nettverk

5 Mulighet for å sette inn opp til 2 GB Ram.

6 Støtte for prosessor oppgradering etterhvert som kraftigere prosessorer blir billigere.

 

AOpen 1559JS Har:

1 15"

2 nVidia 6600 MXM modul (Innebygget tror jeg)

 

Clevo M560A Har:

1 15.4"

2 ATi X700 256MB til 2'233,- eller ATi X700 128MB til 1'485,- hos din.pc. (Ekstern tror jeg)

 

Begge bærbarene har / har støtte for punktene 3, 4, 5 & 6.

Prisen på disse to alternativene er omtrent den samme, bortsett fra at Clevoens grafikkkort utgjør ett vesentlig tillegg i prisen.

 

Jeg sjekket kontoen min en gang til, og fant ut at jeg var villig til å betale det "lille" ekstra som grafikk kort til Clevoen ville koste.

 

Grunner til at jeg valgte Clevoen fremfor Aopen:

- Clevoen ser ut til å være basert på litt nyere teknologi.

- AOpen-en er antatt å ha litt "billig" tastatur

- Jeg foretrekker 15.4" fremfor 15".

- Synes 256 MB minne på grafikk kortet er ett bedre alternativ.

- Synes Clevo hadde bedre manualer på internett.

- Clevoen har eget TV-kort som jeg kan skaffe ved en senere anledning

- Synes designet på Clevoen var finere

- Likte at man har tilgang til Media knapper i front når maskinen er lukket.

 

Min bestillings liste:

 

Fra din.pc:

Clevo Barebone PC 15.4" WSXGA+ S-479 M56A » 4'955,- 6'194,-

Clevo tastatur pakke til M56A (Sto ikke i listen over deler) » 191,- 239,-

Clevo ATi X700 256MB til M560A » 1'286,- 2'233,-

Clevo DVD ± RW Dual Layer » 671,- 839,-

Samsung 80GB 2,5" 5400 8MB SATA » 756,- 945,-

 

Fra stretto.no:

INTEL PENTIUM M 740 1.73GHZ UFCPGA FSB533 2MB CACHE BOXED NS (BX80536GE1733FJ) » 1'441,- 1'802,-

INTEL PRO/WIRELESS 2915 MINIPCI .11ABG (WM3B2915ABGEUX) » 221,- 277,-

KINGSTON 1024MB 533MHZ DDR2 SODIMM ECC PC2-4200 NS (KVR533D2S4/1G) » 607,- 759,-

 

Totalt »: 10'128,- 13'288,- + frakt.

(din.pc sponset frakten fra dem, så jeg vet ikke hva den ville kostet).

 

Vurdering av dinpc.no:

- Tror de har litt Microsoft kode i bestillings systemet sitt, så det ble litt rot med dette da jeg bruker Mozilla Firefox. Jeg sendte da en e-post og fikk bekreftet bestillingen for ordens skyld.

- De har ikke VISA for øyeblikket, men det kommer etterhvert.

+ Nettbutikken til dinpc.no har en oversiktilig og grei meny.

++ Hyggelige folk, som gir deg god og kjapp støtte på telfon!

 

Vurdering av stretto.no:

- De har ett mensystem som er ulogisk og vankelig å bruke. Den enkleste måten å finne det du leter etter, er ved å søke på spesifikke detaljer i siden deres, eller bruke HWB.no sitt produkt søk.

+ Kjapp og smertefri bestilling.

+ De har VISA

 

Kunne sikkert spart 150 kroner på å bestille fra flere leverandører, men det ville muligens også ført til rot og forsinkelser.

 

I midten av uken så kan jeg forvente å få delene i posten, og da skal jeg sette den sammen.

Jeg elsker å skru, så jeg gleder meg allerede. ;)

Endret av Zamo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sette sammen bærbare er alltid moro. ;)

 

Ta gjerne bilder og legg ut her, hvis du orker og gidder.

5118675[/snapback]

Tenkte det vettu. ;)

Tenkte jeg skulle gjøre det så grundig at det kunne brukes som en manual for andre som ønsker å gjøre noe lignende.

Lenke til kommentar

Ett lite spørsmål. :hmm:

 

Jeg har nå valget mellom:

a) 80 GB IDE 7200 RPM

b) 80 GB SATA 5400 RPM

 

Hvor mye utgjør forskjellen?

IDE har treigere overføring til PC-en enn SATA, men samtidig så er 7200 RPM kjappere enn 5400 RPM.

 

Hva ville du gjort om du stod for samme valg, og hvor mye forskjell blir det i praksis?

Lenke til kommentar

Ble litt utolmodig...

Har fått godt nok svar allerede fra en venn på MSN..

 

"Vår herre" gav oss MSN når vi trenger svar litt kjapt! :cool:

Det står i 13. Hosebok, kapittel 3, vers 19:

"Thou shalt not waithed in wain, thou shal enjoy the pleasures of MSN".

(Kong Jens versjonen).

 

IDE slutter på 133 MHZ, mens SATA begynner på 150 MHZ. (SATA ca 150 mbs og IDE under det halve).

- Dette gir raskere overførings hastighet på SATA i forhold til IDE.

 

En HD med 5400 RPM har ca 12 ms søketid, og en HD med 7200 RPM har ca 10,5 ms søketid.

- Dette gir kjappere reaksjon på en 7200 fremfor en 5400.

 

Det kommer altså mest an på hva det skal brukes til..

Dersom man holder på med mye ned / opplastning, så vil nok SATA være en fordel.

Dersom man trenger en god OS disk, eller man bare surfer på nett, blar i kategorier og annet som stort sett bare krever lagring og åpning av småfiler, så er 7200 vesentlig bedre enn 5400.

 

Jeg har bare vert ekspert på området i 10 minutter, så om det er noen som vil rette på noe, så er de velkommen til det. :thumbup:

 

Vet at dette var ett merkelig dilemma, men det er jo derfor det er ett dilemma.

Hadde valget stått mellom IDE eller SATA, eller mellom 5400 og 7200, så måtte jeg vært ganske grønn for å spørre om hjelp.

Lenke til kommentar

Forskjellen på harddisker med S-ATA eller P-ATA til bærbare er minimalt. 100/133 MBps (P-ATA) mot 150 MBps på S-ATA er ikke den store forskjellen, hvertfall ikke når det gjelder bærbare maskiner. Vanligvis så klarer harddisker i bærbare maskiner å overføre data i maks 20-40 MBps, altså langt under begrensningen til P-ATA.

 

Om maskinen takler både S-ATA og P-ATA er jeg svært usikker på da det krever forskjellige signaler som ikke er kompatible med hverandre. Sjekk derfor med produsenten av maskinen, eventuelt butikken du skal kjøpe den fra. På en bærbar vil nesten utelukkende 7200 RPM harddisker være bedre enn 5400 RPM. Eneste forskjellen er om du kjøper denne generasjons 5400 RPM eller forrige generasjons 7200 RPM, da er forskjellene små.

 

Alle 7200 RPM disker over 60 GB er denne generasjonen, og 5400 RPM disker over 80 GB er det også. Det er også mindre disker i denne generasjonen, men da kan du se modellnummeret opp mot de større diskene så kan du se om det stemmer overens eller ikke.

Lenke til kommentar

Fikk to pakker til i posten i dag. :yes:

 

(Bildene er TumbNails til større bilder).

 

I den ene var det trådløse nettverks kortet. :

WanTN.jpg

 

I den andre var selve godsakene. ;)

Siden jeg bor i Bergen og det har regnet noe sinnsykt i det siste.. så måtte jeg finne en "regnjakke" til den store esken.

Denne gikk på høykant oppi en søppelsekk, (Med endel overtalelse).

ISekkTN.jpg

Her er bilde av esken etter transoprt, med regndråpene intakt. He, he..

 

I esken:

IEskenTN.jpg

Ikke noe å si på pakkingen! Dette er noe som enhver perfeksjonist ikke ville ha noe å utsette på.

Esken har dessuten dobbel vegg.

 

Vesken og i denne:

veskenTN.jpg IVesken1TN.jpg IVeskenTN.jpg

Vesken til bærbare er av litt enkel kvalitet.. Dette kan jo selvsagt være en fordel, da den muligens ikke er så fristende å stjele, som en "super fancy" veske. Det kan se ut som om du drasser med deg en gammel og utdataert bærbar. ;)

Vesken er brukt til å pakke deler og tilbehør, og dette var også noe som var gjort med omhu!

» Første bildet oppi vesken viser grafikk kortet.

» Det andre viser resten av delene.

 

Selve bærbaren:

NyApnet2TN.jpg

Denne er bare lekker! :dribble:

Ble bare mer overbevist om at jeg hadde gjort riktig valg når jeg fikk tatt en nermere titt på den!

 

 

Mangler:

Venter fortsatt på HD!

Ble kontaktet av dinpc.no, da de ikke hadde overgang til SATA på lager og fikk tilbud om en IDE 7200 disk på 80GB, i stedet.

Takket ja til denne, da dette muligens er ett bedre alternativ og overgangen til SATA ikke er på lager hos dem før i slutten av året.

 

Har ikke hørt noe mer fra dinpc.no, etter å ha takket ja to ganger på e-post, og har forsøkt å ringe dem uten hell.

» Så nå har jeg alt, men mangler harddisk! :(

Endret av Zamo
Lenke til kommentar

Fint prosjekt du har på gang Zamo ! :p

 

Men en ting jeg ikke skjønner: Hadde det ikke vært billigere å bestille denne ferdigbygget lixom? :hmm:

 

Synes du har betalt ganske mye jeg, for en pc med ok specs lixom...

 

Har selv bestilt Clevo M570A. Litt høyere specs, og litt dyrere.

Synes Clevo maskinene er sexy for tiden ass :dribble:

 

Lykke til !

 

Mvh Senshi

Lenke til kommentar
Se der ja. Ser bra ut det. Hvor lett er det å installere CPU i den? Er det rett under maskinen, easy access? Om det er lett å komme til mener jeg.
Litt for lett! Fikk ingen utfordring i det heletatt, stort sett bare "lego" hele greia!

Det er tilogmed inormasjon på CPU kjøleren om rekkefølgen skruene skal festes i. :ermm:

 

..Men en ting jeg ikke skjønner: Hadde det ikke vært billigere å bestille denne ferdigbygget lixom?  :hmm:

 

Synes du har betalt ganske mye jeg, for en pc med ok specs lixom...

 

Har selv bestilt Clevo M570A. Litt høyere specs, og litt dyrere.

Synes Clevo maskinene er sexy for tiden ass  :dribble:

- Ikke sikker på om du har rett der gitt!?

Om det er den shg maskinen med omtrent samme specs..(shg Computers Note 9410/NO - Centrino 760) Så har den riktig nok 2 ghz prosessor, men så er det også en liten mulighet for at den har 2x512 RAM, Intel PRO/Wireless LAN 2200bg Mini-PCI, og i verste fall 80GB 5200 rpm IDE HD, i stedet for mitt oppsett.

Greit nok det, men jeg betaler heller ett par hundrelapper ekstra for å få det skreddersydd, og For å få lov til å skru det sammen selv! :thumbup:

- Når det gjelder din bestilling, så synes jeg 17" blir litt for voldsomt!

Føler det går en magisk grense i forhold til bærbarhet på 15,4". (15,4 er nesten for stort til å være bærbart det også).

Med en 17" så hadde jeg nok følt jeg gikk med en skrivebords skuff under armen. Om om jeg hadde dradd den frem på flyet, så hadde de i nabosetene følt seg ganske brydd tenker jeg!?

 

(!) Det er bare en ting jeg ikke skjønner! Tror jeg har fått grafikk kortet uten eventuelle tilhørende skruer!?

Samme skruene som "resten" av maskinen, så jeg har lånt 4 fra dekslene..

Jeg har fingerkjemmet esken og alle posene.. Men jeg mangler fortsatt 4 skruer!

Endret av Zamo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...