Gå til innhold

Kjøre CPU 800FSB på HK med 533 systembuss?


eiroa

Anbefalte innlegg

Jeg har et ASUS P4PE 478 hovedkort med Intel 845PE chipset og 533 (max) systembuss som jeg skal beholde. Det sitter en 2,53 MHz Northwood på den nå. Hadde tenkt å sette inn en 3,2MHz Northwood med 800FSB da jeg ikke får tak i en med 533FSB tror jeg.

Jeg er ute etter litt større evne til multitasking, min CPU har ikke hyperthreading, men det har de seneste modellene av Northwood eller vifteovnen Prescott.

Vil CPU'en fungere med den lavere busshstigheten på HK, hva skjer eventuelt med frekvensen, eller må jeg lete etter en brukt 533?

Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel tipper at det skal gå fint. Prosessoren kommer kanskje til å kjøre på en lavere frekvens. Er ikke sikker på om HT kommer til å fungere på hovedkortet. Men hvorfor kjøper du deg ikke bare et demo-brukt 865/875 hovedkort? Du finner vel noen av disse på komplett sine demosider. Anbefaler Abit IC7-G, Asus P4c800 og evnt MSI 875P.

Lenke til kommentar

Dette er vel ingen fordel?

 

En P4 3,2Ghz 800FSB kjører vel på ratio 16.

 

Dette blir vel raskt regnet: 16 x 200 = 3200Mhz.

 

Siden ratio er låst på cpu vil du få følgende ut av den cpuen:

 

16 x 133 = 2128Mhz.

 

Ergo du får en tregere CPU enn du har nå :)

 

Raskeste du kan kjøpe er en 3,06Ghz P4 med 533Mhz FSB.

Lenke til kommentar

Kjøp heller Asrock sin P4V88+ hovedkort. Den er bygd på Via sin PT880 chipsett og tilbyr mye ytelse i forhold tl pris. Den koster ca 350kr, se i prisguiden. Har kortet selv og må si at jeg ble bare positivt overrasket. Det er faktisk god kvalitet, bra ytelse og faktisk så klarer den litt overklokking

Den har raid, dual channel og Hyper Threading støtte.

Det er lite vits å kjøre en 3,2C på et gammelt kort uten nok minnebåndbredde og tvilsom støtte på HT.

 

MVH

Camxer

 

Edit: så ikke at det var 845pe, den har støtte for HT. Men uansett 350kr for et hovedkort som gir deg større muligheter er ikke mye.

Endret av camxer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...