Gå til innhold

MSI S260 Viftestøy løst!


SveinungB

Anbefalte innlegg

Kjære eiere av S260, etter en liten runde på diverse tyske forum fant jeg til slutt et engelsk forum angående løsningen på viftestøyen på vår kjære S260.

 

Først, det er ikke jeg som har laget eller funnet ut noe av dette, all credit til msi-forum.de folka!

 

Løsningen på problemet er å patche viftekontrollern til ikke å kicke inn før på 60'C, og ikke skru seg av før 57'C.

 

Dette er ikke en bios update, men patcher kun viftekontrollern.

 

Selvfølgelig gjør dette på eget ansvar osv...blalblalbla

 

Modifisert kontroller:

http://www.msi-forum.de/attachment.php?attachmentid=2816

 

Opprinnelig kontroller (om du angrer):

http://www.msi-forum.de/attachment.php?attachmentid=2791

 

Brenn en bootdisk med oppstartsfiler og filene over. Restart, finn igjen filene, kjør 1012ec11.bat, len deg tilbake, når den er ferdig, restart (om den ikke gjorde det av seg selv da, husker ikke). Fjern bootCD og skru på maskinen. Ikke bli skremt av at det ikke skjer noe, jeg ble nemlig veldig skremt av at ting var helt stille... virkelig stille. Men så kom XP logon skjermen og alt var i sin skjønneste orden!

 

Har nå kjørt SuperPI på max cpu en god stund, på 60 grader kicker vifta inn på det første trinnet og tar temperaturen raskt ned igjen. Jeg har enda ikke vært over 65!

 

 

Eneste ulempen med det hele er at siden kabinettet er laget i metall (leder varme veldig godt) så blir det selvfølgelig litt varmere.

 

Sjekk vedlegg for et screenshot av superpi og CHC.

post-41495-1131311162_thumb.jpg

Endret av Audiophil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres nesten for godt ut til å være sant!

 

Jeg sliter imidlertid med å lage en boot-CD. Jeg har nå forsøkt i flere timer å finne noen steder med god (og lett forståelig) informasjon, men har ikke funnet ut så mye. Har funnet www.bootdisk.com, men for meg virker det som om installasjonsfilene der kun er for floppyer. I og med at jeg ikke har noen floppy-drive kommer jeg ingen vei... Kan noen svare meg på hvilke filer oppstartsfiler jeg trenger? Jeg kjører XP SP2 hvis det skulle være av betydning!

Lenke til kommentar

Se det ja, endelig kvitt viftestøyen for godt. Etter flashing med 1,73ghz@1,1v ligger tempen etter 2 timer Prime95 på 55 grader, så nå er det ingen annen støy fra PCen enn det harddisken gir ifra seg, selv på full load :thumbup: (om 2t Prime95 kan kalles full load da, skal teste den mer i natt). Romtemp er på bare 17 grader da så det har vel sitt å si. Kjempebra trådstarter :thumbup:

Lenke til kommentar
God følelse når den starter opp lydløs eller hva? :)

Fikk advarsel om at HD tempen nådde 55 grader i natt, hvor den sto på å lastet ned, er dette kritisk?

5124122[/snapback]

 

Ja deilig med lydløs pc. Tempen på HD er jeg usikker på, har aldri sjekket den egentlig annet enn når jeg holder cpu-tempen under oppsyn (som under Prime95), da ligger den på ca 41 grader, men nå er ikke akkurat Prime95 noe HD-intensitv program... Hvor mange grader er en 2,5" disk ment å tåle egentlig da? HD-rammen ligger jo nesten klin intil kjøleribbene så litt av varmen fra cpu smitter kanskje over til disken...?

Lenke til kommentar

Da har jeg også fått flashet viftekontrolleren, og har endelig fått en så godt som lydløs maskin :thumbup:

 

Det er forøvrig den filen som heter "1012ec52" som er den modifiserte filen, ikke "1012ec11". Jeg kjørte sistnevnte først, uten at det hadde noen effekt... Det betyr også at det ikke er noe problem å flashe tilbake dersom man skulle angre seg!

 

Jeg er imidlertid litt bekymret over HD-tempen. Mener jeg har lest et sted at den ikke har gått av å komme over 50 grader! Noen som har peiling på det?!

Lenke til kommentar
Det er forøvrig den filen som heter "1012ec52" som er den modifiserte filen, ikke "1012ec11". Jeg kjørte sistnevnte først, uten at det hadde noen effekt... Det betyr også at det ikke er noe problem å flashe tilbake dersom man skulle angre seg!

5139948[/snapback]

Merket det selv, flashet først med det høyeste tallet

Jeg er imidlertid litt bekymret over HD-tempen. Mener jeg har lest et sted at den ikke har gått av å komme over 50 grader! Noen som har peiling på det?!

Kan jo være en grunn til at MSI lot vifta starte så tidlig... Men skal ikke en HD til laptop tåle noen varmegrader da? Nå er 50c mer enn "noen varmegrader" da men...

 

Her er PDF filen med disassembly-guiden til MSI 1012 barebook:

Hw.no tråd

->PDF filen<-

Endret av CannibalCorpse
Lenke til kommentar

hmm fungerer bra med hensyn til støy, men maskinen blir varm der harddisken sitter. Det idelle her hadde kanskje vært en ny firmware, som hadde en ny temp-treshold som var noen grader lavere enn den vi bruker nå? Har en samsung m40 installert. Current hd-temp er 48 grader, dette føles derimot rimelig varmt.

Lenke til kommentar
Det idelle her hadde kanskje vært en ny firmware, som hadde en ny temp-treshold som var noen grader lavere enn den vi bruker nå?

 

Jeg tenkte på det samme. Jeg tror imidlertid de som har laget den modifiserte kontrolleren har tenkt på det. Tempen spretter ganske fort opp på drøye 50 grader, og hadde man satt den lavere enn det den er på nå hadde man ikke fått en stille maskin...

 

Noe annet er det at maskinen sannsynligvis ikke har gått av å være så varm! Det reduserer sannsynligvis levetiden på komponentene. Det er helt sikkert en grunn til at MSI har laget maskinen slik at viften slår inn på såpass lav temperatur...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...